Kretskortsframställning....
Kretskortsframställning mm....
Fritzell, jag har kört mina sista kort med Conrads kemiska glanstenn. När det är utblandat i vatten med rätt koncentration är det bara att släppa ned kortet i badet.
Re: Senaste kretskortet
Hm intressant metod. Förtenning utan att värme tillförs. Hittar inte mycket info om innehållet i påsen. Vad vet vi om tenn/silver/bly innehåll och hur giftig vätskan är. Hur blev resultatet tycker du?
Jag kan kolla vad som står om innehållet på påsen, vid tillfälle. Resultatet blir suveränt. Det är säkert inte den billigaste metoden att förtenna men hu vad enkelt. Jag har hittills nöjt mig med... hm.. tja, säg 30 min eller så i badet och det har täckt banorna helt såtillvida att de ändrat färg till tenn-/silvergrå. Man kan köra med längre tid för att få tjockare skikt, men jag tycker att det räcker med att oxideringen av kopparen hindras.
Det "speciella pappret" är vad för papper som helst som har rätt ingredienser verkar det som. Det ska vara rätt glansigt, kanske innehålla hög kritahalt? Jag har provat med IDO badrumskatalog (funkar perfekt), Vi I Villa (funkar perfekt, kanske bättre än IDO eftersom det verkar vara tunnare och släpper bättre efteråt)Fritzell skrev: Ser riktigt snyggt ut med komponentprinten i svart som du gjort. Jag brukar vanligtvis lägga all text i komponentlagret men det kan man ju inte göra om man kör ES. Du skriver alltså ut komponentprinten med laserskrivare på ett speciellt papper och kör i en lamineringsapparat/strykjärn och sedan lägger i vatten så försvinner pappret men texten sitter kvar?
Jag har också upptäckt att om man pillar bort pappret direkt när man stryker med strykjärnet så behöver man inget vattenbad. Utan pappret släpper direkt och det sitter bara några papperfibrer här och var som man behöver skrubba bort.
Nackdelen med toner transfer som jag ser det är att linjerna liksom "flyter ut" här och var. Jag antar att det beror på vilket tryck man hade med strykjärnet.
Hm okej. Lär nog köra med OH + framkallare ett tag till då jag inte har någon laserskrivare (men väl en bläck som gör fantastiska utskrifter). Men skulle va trevligt att kunna göra lite snygga komponent-tryck.
För övrigt är jag väldigt sugen på förtenning. På senaste kretskortet lät jag bli att skrubba bort fotoresisten för att det inte kopparen skulle oxidera, men det funkade inget vidare att löda ytmonterat på. Stora saker gick bränna på men mindre var väldigt svårt så jag fick köra över med aceton.
Har labbat en del på jobbet med förtenning av prototypkort med den industri-lödpasta (blyfri) som används i tillverkningen. Eftersom den är ganska trög, spädde jag ut den med lite flussmedel och penslade på ett rent prototypkort och värmde med varmluftspistol. Resultatet var dock varierande. Några lyckades jag med men det var väldigt svårt. Resultatet var väldigt beroende på att man fått ett jämt lager med pasta vilket var nästan omöjligt.
edit: Ursäkta för OT i tråden Senaste Kretskortet
För övrigt är jag väldigt sugen på förtenning. På senaste kretskortet lät jag bli att skrubba bort fotoresisten för att det inte kopparen skulle oxidera, men det funkade inget vidare att löda ytmonterat på. Stora saker gick bränna på men mindre var väldigt svårt så jag fick köra över med aceton.
Har labbat en del på jobbet med förtenning av prototypkort med den industri-lödpasta (blyfri) som används i tillverkningen. Eftersom den är ganska trög, spädde jag ut den med lite flussmedel och penslade på ett rent prototypkort och värmde med varmluftspistol. Resultatet var dock varierande. Några lyckades jag med men det var väldigt svårt. Resultatet var väldigt beroende på att man fått ett jämt lager med pasta vilket var nästan omöjligt.
edit: Ursäkta för OT i tråden Senaste Kretskortet

Re: Kretskortsframställning mm....
Conrads "glanstenn" fungerar och är relativt enkelt. Korten oxiderar inte alls men sådär superlättlött är det inte tycker jag.
Dock suger pulvret åt sig fukt som bara den så det måste förvaras supertorrt. Fick torka mitt i ugnen jag, funkar lite sisådär efteråt men men.
Dock suger pulvret åt sig fukt som bara den så det måste förvaras supertorrt. Fick torka mitt i ugnen jag, funkar lite sisådär efteråt men men.
Re: Kretskortsframställning mm....
Hm okej. Det är ingen som provat förtenning med elektrolys?
Ett sätt jag provat. Printade ut med datorn. Tejpade på det på ett obehandlat kretskort. Och använde som borrmall. Sedan blev det en blandning av gnuggisar och tejpremsor tillskurna med skalpell. Enkelt så man kommer igång, och får mersmak.
-
Så som 1802 sa har ´jag gjort på nästan alla mina kort back in the days.
Ser riktigt proffsigt ut men tar lite tid.
Ser riktigt proffsigt ut men tar lite tid.
Re: Kretskortsframställning....
Drar upp den här tråden igen då jag införskaffat lite "Glanstenn" från condrad. Men jag lyckas inte få det att fungera.
Jag värmer upp lite vatten så det är skållhett och slår över en liten klick utav massan. Enligt beräkning borde det vara fullt tillräckligt med tennmassa i förhållande till vattenmängden.
Tänkte jag vill börja med bara lite grann ifall det inte skulle fungera. Sen rörde jag runt så allt löste upp sig och lät det svalna. All uppvärmning och sånt sker i ickemetalliska kärl och kretskortet putsas rent med sånt där superfint sandpapper och torkas av med aceton
Sen sänker jag ner kortet men det händer absolut ingenting. Efter 30min ser kortet exakt likadant ut, inte den minsta tillstymmelse till tennskikt. Har provat 3 ggr nu med samma resultat.
Vad gör jag för fel??
Kan pulvret ha sugit åt sig fukt? Eller ska det vara pulver överhuvudtaget. Jag får nämligen klämma ut "pulvret" ur påsen. Konstistensen är snarare mer åt tuggummi-hållet än som pulver.
//Fritzell
Jag värmer upp lite vatten så det är skållhett och slår över en liten klick utav massan. Enligt beräkning borde det vara fullt tillräckligt med tennmassa i förhållande till vattenmängden.
Tänkte jag vill börja med bara lite grann ifall det inte skulle fungera. Sen rörde jag runt så allt löste upp sig och lät det svalna. All uppvärmning och sånt sker i ickemetalliska kärl och kretskortet putsas rent med sånt där superfint sandpapper och torkas av med aceton
Sen sänker jag ner kortet men det händer absolut ingenting. Efter 30min ser kortet exakt likadant ut, inte den minsta tillstymmelse till tennskikt. Har provat 3 ggr nu med samma resultat.
Vad gör jag för fel??

Kan pulvret ha sugit åt sig fukt? Eller ska det vara pulver överhuvudtaget. Jag får nämligen klämma ut "pulvret" ur påsen. Konstistensen är snarare mer åt tuggummi-hållet än som pulver.
//Fritzell
Det ska vara pulver, ja. Min första påse var iaf i pulverform. Vid min andra beställning fick jag glanstenn som klumpat ihop sig en del men det fungerade fortfarande någorlunda sist jag provade. Resultatet blev dock lite mattgrått jämfört med den fina blänkande yta jag fick med första påsen. Vet inte om det var för att jag slarvade med avkylningen, eller om det helt enkelt hade sugit åt sig fukt och tappat sin... ehm.. forna glans.
Hursomhelst hade inte jag haft den liggande öppen, utan det hade hänt innan påsen kom i min ägo.
Hursomhelst hade inte jag haft den liggande öppen, utan det hade hänt innan påsen kom i min ägo.
Okej. Det verkar just som om denna leverans blivit fuktig då. Tittade på ett kort igår som legat i sörjan i över 24h och det hade börjat bli en liten fjuttig förtenning på ett (!) ställe.
Varför är det så viktigt med avkylning egentligen?
Varför är det så viktigt med avkylning egentligen?
Vet faktiskt inte om det är viktigt eller ej. Enligt instruktionen skall man ju låta det svalna, så det kan ha att göra med den kemiska processen på något vis. Det var iaf på den punkten jag slarvade sist, och då blev resultatet fel. Jag har dock inte provat igen sen dess så jag vet inte om det var den felande faktorn, eller om det är just att det dragit åt sig fukt och tappat sina egenskaper. Jag ska nog etsa igen inom de närmsta veckorna, och fungerar mitt glanstenn då så kan jag skicka dig lite för test om du vill testa och se om det gör skillnad.