omlindning utav DC-motor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Norpan

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av Norpan »

Ser ju bra ut, fick du till balansen hyfsat?
thommyj

Inlägg av thommyj »

Hängde upp den i skruvstädet med hjälp av lite skrot, så den kunde snurra fritt (mätte med vattenpass att den hängde rakt). Sen försökte jag hitta den punkten som vägde mest med hjälp av gravitationen. Men jag hittade ingen direkt, så balanseringen ifrån fabrik verkade fortfarande funka med dom nya lindningarna.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det enklaste sättet att balansera statiskt är två "knivar" som är planade på kanten som man ställer in vågrätt, egentligen är det två plattjärn som är planade på kanten.
Sen lägger man ankaret på så att det kan rulla lätt och petar lite på det så man ser vilket ställe som alltid hamnar nedåt.
Men efter vad det ser ut på bilderna så kan inte du göra så eftersom det inte är nån axeltapp i ena änden.
Det man kan tänka sig är att ha på ett urtvättat friskt kullager som går riktigt lätt på axeltappen och sedan försöka få detta att snurra såpass lätt att den tyngsta sidan hamnar nedåt.
Eller bara köra på som det är, det värsta som kan hända är nog att det brummar lite när du torkar rutan.
thommyj

Inlägg av thommyj »

Var så jag försökte göra. Vet inte om den inte kunde snurra tillräckligt fritt eller om den faktiskt redan (tur?) var balanserad, för jag lyckades inte få något entydig sida som alltid hamnade neråt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dessa mototrer har inte så där väldigt högt vartal om jag minns rätt de har istället ett rätt högt moment. Har haft exakt en sådan motordel till vindrutetorkare en gång och de är förhållandevis lågvarviga så lite obalands är nog inget som direkt märks. Som sagt lite lätt brummande kanske annars.
thommyj

Inlägg av thommyj »

Minns jag inte fel nu (sitter på jobbet) så mätte jag upp den till ungefär 2500 rpm (torkarna gör 50 varv per minut men är nedväxlade med 1:50). Vet inte om det är högt, inget att jämföra med direkt, men det låter ju inte långtsamt i mina öron.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nja tycker inte det är så där fasligt högt för att skapa obalans men det verkar ju som du fick till det rätt så bra.
Skriv svar