I-ball, robotkulan
-
Re: I-ball, robotkulan
Att använda de lego kolvarna som kompressor är riktigt dålig verkningsgrad. Då är det nästan bättre att satsa på en sådan liten 12v kompressor som man kan köpa.
Det var mest ett förslag men snabbheten jämfört med skruvar är ju iaf otrolig. LEGO är just för storleken, finns säkert "riktiga" också 

- ghost_rider
hmm, jo om man inte hittar ett par gängstångar med en hög stigning.
den första kulan blir 35cm dia, så ett par legokolvar räcker inte så långt
det skulle vara om man tar en motor av ng form, o växlar ut så att benen fälls i en sjysst hastighet. pallar inte räkna på det just nu ifall.
denna 'prototypen' kommer bara att kunna resa sig upp o köra en lasershow som kommer upp ur toppen. för finlir fick jag tag på alu klot 20cm dia att leka med senare, om jag inte blir nöjd med den stora
den första kulan blir 35cm dia, så ett par legokolvar räcker inte så långt

det skulle vara om man tar en motor av ng form, o växlar ut så att benen fälls i en sjysst hastighet. pallar inte räkna på det just nu ifall.
denna 'prototypen' kommer bara att kunna resa sig upp o köra en lasershow som kommer upp ur toppen. för finlir fick jag tag på alu klot 20cm dia att leka med senare, om jag inte blir nöjd med den stora

- ghost_rider
äntligen fick man plus på kontot
så nu kan ja äntligen börja lite mer..
har tänkt lite och det hade varit riktigt fräckt om kulan hade kunnat att röra sig, typ gå framåt osv.
men till det behövs en massa motorer, ifall 2st per ben, en för att röra hela benet i sidled, en för höjning/sänking (den del jag hade en gängstång till innan.) och ev. en så att man får en extra led längst ut på benen. Men om man kör på den enklaste versionen så blir det ifall 12servos (eller stegmotorer?) misstänker att det är billigare med servos.
men vilka servos är snabba och dessutom starka? gissar på att det finns kit för utväxling till servos?
[edit] glömde att säga att det hade varit bra att finna servos (typ parallax's servos ) med en rörelse över 360grader.
[edit 2] kollade på små dc gear motorer, skulle kanske funka? snabba är dom ifall

har tänkt lite och det hade varit riktigt fräckt om kulan hade kunnat att röra sig, typ gå framåt osv.
men till det behövs en massa motorer, ifall 2st per ben, en för att röra hela benet i sidled, en för höjning/sänking (den del jag hade en gängstång till innan.) och ev. en så att man får en extra led längst ut på benen. Men om man kör på den enklaste versionen så blir det ifall 12servos (eller stegmotorer?) misstänker att det är billigare med servos.
men vilka servos är snabba och dessutom starka? gissar på att det finns kit för utväxling till servos?
[edit] glömde att säga att det hade varit bra att finna servos (typ parallax's servos ) med en rörelse över 360grader.
[edit 2] kollade på små dc gear motorer, skulle kanske funka? snabba är dom ifall
Fick syn på den här lilla krabaten precis och kom att tänka på ditt projekt 
http://gizmodo.com/5347675/this-little- ... es-on-mars

http://gizmodo.com/5347675/this-little- ... es-on-mars
- ghost_rider
hehhe, visst likheter finns ju
fick en idé om att använda en mini dc motor typ (http://www.conrad.se/?article=221936)
för att snurra gängstaven snabbt. skulle väl kanske funka bättre än ett servo per ben? sen om man hittar nån lämplig utväxling. (även en snabbare motor, tog bara en i mängden just nu för att visa vilken typ)

fick en idé om att använda en mini dc motor typ (http://www.conrad.se/?article=221936)
för att snurra gängstaven snabbt. skulle väl kanske funka bättre än ett servo per ben? sen om man hittar nån lämplig utväxling. (även en snabbare motor, tog bara en i mängden just nu för att visa vilken typ)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ghost_rider 22 maj 2013, 20:52:27, redigerad totalt 2 gånger.
Den motorn du länkade till gör 10rpm, du hinner åka och köpa en pizza medan roboten ställer sig upp. Återigen, varför inte använda vanliga RC-servon? Snabbt, billigt, starkt och enkelt. Glöm gängstång.
- ghost_rider
jo, men som ja skrev, ska såklart ha en snabbare motor 
tror du att ett eller två servon klarar av att lyfta hela kulan? det kommer nog ändå att väga en del(kanske 1-2 kg)

tror du att ett eller två servon klarar av att lyfta hela kulan? det kommer nog ändå att väga en del(kanske 1-2 kg)
Skriv "servo" på tradera tex och det första som kommer upp klarar 11kgcm vid 6volt.
Dvs 1.3kg med en 8cm (tex) lång hävarm, du behöver ha minst tre ben om den inte ska välta, dvs 1.3*3=ca 4kg. Räcker inte det så använd starkare servo.
kolla in tyngdlyftaren här
Dvs 1.3kg med en 8cm (tex) lång hävarm, du behöver ha minst tre ben om den inte ska välta, dvs 1.3*3=ca 4kg. Räcker inte det så använd starkare servo.
kolla in tyngdlyftaren här
- ghost_rider
hm, okej då
tanken är att den ska ha sex ben, så då blir ju inte så mkt vikt per ben.
hittade på ebay, 4st för 360:-..
då kan man till o med ha två servon per ben 

tanken är att den ska ha sex ben, så då blir ju inte så mkt vikt per ben.
hittade på ebay, 4st för 360:-..

- ghost_rider
en liten uppdatering, sitter fortfarande o har sjuk beslutsångest över mekaniken till benen
ideén är nu att montera 3st servos per ben, ett som sitter på toppen för att vrida benet i sidled, en som höjer och sänker benet o ev. ett tredje som kan finjustera benets vinkel (för lite mer anvancerade övningar i senare uppgraderingar;) ) jag vill inte ha 'finjusterings servot' ute på benet, då jag tycker det blir en mer clean look såhära. men såklart, om ni har invändingar ..
en annan sak som jag kom tänka på var, ändlägena på servona, servona är ju inte lika exakta som t.ex en stegmotor, bör man sätta ändlägesbrytare på samtliga ställen där man vill bryta, eller bara hårdkoda allt?
lite bilder får alltid folk på bra humör

ideén är nu att montera 3st servos per ben, ett som sitter på toppen för att vrida benet i sidled, en som höjer och sänker benet o ev. ett tredje som kan finjustera benets vinkel (för lite mer anvancerade övningar i senare uppgraderingar;) ) jag vill inte ha 'finjusterings servot' ute på benet, då jag tycker det blir en mer clean look såhära. men såklart, om ni har invändingar ..
en annan sak som jag kom tänka på var, ändlägena på servona, servona är ju inte lika exakta som t.ex en stegmotor, bör man sätta ändlägesbrytare på samtliga ställen där man vill bryta, eller bara hårdkoda allt?
lite bilder får alltid folk på bra humör

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ghost_rider 22 maj 2013, 20:53:20, redigerad totalt 1 gång.
Snygga bilder.
Jag gissar att den övre länkarmen är löst ledad så att enbart det undre servot arbetar vid lyft?
Det som är svårast här är nog att få stadga i lederna så att de inte vickar lite hursomhelst, tänker närmast på när det översta servot vrider hela benet.
Jag gissar att den övre länkarmen är löst ledad så att enbart det undre servot arbetar vid lyft?
Det som är svårast här är nog att få stadga i lederna så att de inte vickar lite hursomhelst, tänker närmast på när det översta servot vrider hela benet.
- ghost_rider
ja, den övre skall vara ledad så att den kan hänga med i rörelsen ifrån det undre servot. dvs när det undre rör länkaget till benet för att sätta ner benet kommer den övre länken bibehålla sin position så att benet automatiskt kommer att vinklas innåt. men jag håller med, det kan bli vingligt. får testbygga o se om man kan staga benet nånstans utan att sabba 'vridningsmomentet'.
fick även ett litet paket idag ifrån Hong Kong, visade sig att innehålla 20 st MG995 servon

fick även ett litet paket idag ifrån Hong Kong, visade sig att innehålla 20 st MG995 servon

Häftig idé!. Du har ingen lust att slänga upp en OBJ/3ds fil på 3d-bygget så man kan ta sig en närmare titt? 

- ghost_rider
jo visst kan jag det, inte så mkt att titta på dock.
slänger upp den ikväll
slänger upp den ikväll