När jag dammsuger så bootar microdatorn om, varför?
- prototypen
Re: När jag dammsuger så bootar microdatorn om, varför?
22 uF har nog viss betydelse för att det ska fungera + ett jordplan + ett "muratafilter" på spänningsmatningen.
Muratafilter = 65-640-41, men var finns multiplexet?
Protte
Protte
På voti's sida (som du länkade till) står det också "When you are new to PICmicro controller use, do read my Start With PICs document, before you attempt to use a PICmicro controller".netrunner skrev:... så är allt kopplat enligt exempel.
Har du läst det dokumentet? Jag antar att du inte har det. I det står följande under "Tips and pitfalls":
"Put a 0.1 uF decoupling capacitor near the power connections of each chip, and a 100 uF (or 1000 uF when larger currents are to be expected) on the breadboard. These capacitors might not always be needed, but it is a waste (even for a hobbyist) to spend days tracking down a problem caused by insufficient power decoupling."
Jo, "decoupling capacitor" har jag.
Från den dyra väggvårtan tar jag bara 30% - 40% av max så jag räknade med att den skulle ha marginal för att klara störningar på elnätet. Men det är bara att lära att "man får vad man betalar för" ibland kanske syftar på en förpackning med fina ord istället för kvalité...
Från den dyra väggvårtan tar jag bara 30% - 40% av max så jag räknade med att den skulle ha marginal för att klara störningar på elnätet. Men det är bara att lära att "man får vad man betalar för" ibland kanske syftar på en förpackning med fina ord istället för kvalité...
Och JA, -MCLR ska ha en 100nF mellan GND och -MCLR. Testa vid att montera den och dammsuga sedan.
Jag tror inte att skvatt på att 5V'en sjunker kritisk pga. startströmmen till damsugaren.
Jag tror inte att skvatt på att 5V'en sjunker kritisk pga. startströmmen till damsugaren.
- prototypen
netrunner skrev:Från den dyra väggvårtan tar jag bara 30% - 40% av max så jag räknade med att den skulle ha marginal för att klara störningar på elnätet. Men det är bara att lära att "man får vad man betalar för" ibland kanske syftar på en förpackning med fina ord istället för kvalité...
Det kan vara så illa att det finns fin 5 volt vid vårtan men det kommer en störning på kabeln till klockan så den inte är så fin vid klockan, det är det man har avkopplingskondensatorer till.
Jag använder ClasO:s billigaste till allt men har avkoppling inne i applikationen och det funkar "alltid"
Protte
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Man bör inte blanda ihop begrepp som kvalité och felkonstruktion.
Det är inte direkt juste att skylla på nätadaptern i det här fallet.
Den är säkerligen helt ok.
Swech
Det är inte direkt juste att skylla på nätadaptern i det här fallet.
Den är säkerligen helt ok.
Swech
Har Du klockan uppkopplad för att kunna flasha den? Är där någon som helst lång hängande kabel ansluten till MCLR?
För att en störning skall kunna gå in måste det finnas två punkter varimellan störspänning tillförs. T.ex. en sladd och för att kunna flasha processorn är en utmärkt störningsmottagningsantenn, eller jordplan för störningen om den kommer in kapacitivt via väggvårtan. Tror knappast detta är en störnng som kommer in mellan GND och +5.
Avlägsna eventuell lång sladd samt prova en keramisk skiva mellan MCLR och GND innan Du gör något annat krångligt och dyrt.
För att en störning skall kunna gå in måste det finnas två punkter varimellan störspänning tillförs. T.ex. en sladd och för att kunna flasha processorn är en utmärkt störningsmottagningsantenn, eller jordplan för störningen om den kommer in kapacitivt via väggvårtan. Tror knappast detta är en störnng som kommer in mellan GND och +5.
Avlägsna eventuell lång sladd samt prova en keramisk skiva mellan MCLR och GND innan Du gör något annat krångligt och dyrt.
-
Hoppas att det är OK att låna tråden. När ni skriver "jordplan", menar ni då ett dubbelsidigt kretskort med jordplan på ovansidan som är så heltäckande som möjligt?prototypen skrev:22 uF har nog viss betydelse för att det ska fungera + ett jordplan + ett "muratafilter" på spänningsmatningen.
Protte
Hur ska det där "muratafiltret" kopplas? Kollade på pdf:en men blev inte klokare.
Jag undrar eftersom jag har ett enkelsidigt kort baserat på en 16F877 i 20MHz som visserligen fungerar, men eftersom applikationen är ett kritisk (tidtagning) så garderar jag mig gärna.
Andra designtips är tas tacksamt emot.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Yepp.. jordplan är en sammanhängande kopparyta som är förbunden med jord.
Vid enkelsidig design så kan man inte få till något jordplan att tala om.
Dubbelsidigt så blir det bättre. Oftast så försöker man ha de allra flesta ledare på 1 sida och jordplanet på den andra. De stora pojkarna brukar dock klaga och säga att det inte
blir så bra men det har alltid funkat bra för mig.
Kör man 4 lager kort så har man 1 plan som bara är jord (brukar ligga i något av mittenlagren). Sen brukar man ha ytterligare 1 plan för matningsspänningen t.ex. 5V
Muratafiltret. 3 ben. din signal kommer in på ett av ytterbenen. Mittbenet är jordat, och
den filtrerade signalen kommer ut på det andra ytterbenet.
Det är dock viktigt att mittenbenet ansluts till ett jordplan. Drar man istället en ledare så
får man induktans och filtret fungerar sämre, (kanske inte alls t.om)
Hursomhelst en design med 20Mhz enkelsidigt är faktiskt ingen bra ide, trots att man kan
få det att funka så finns även risken att den stör ganska friskt.... EMC..
Swech
Vid enkelsidig design så kan man inte få till något jordplan att tala om.
Dubbelsidigt så blir det bättre. Oftast så försöker man ha de allra flesta ledare på 1 sida och jordplanet på den andra. De stora pojkarna brukar dock klaga och säga att det inte
blir så bra men det har alltid funkat bra för mig.
Kör man 4 lager kort så har man 1 plan som bara är jord (brukar ligga i något av mittenlagren). Sen brukar man ha ytterligare 1 plan för matningsspänningen t.ex. 5V
Muratafiltret. 3 ben. din signal kommer in på ett av ytterbenen. Mittbenet är jordat, och
den filtrerade signalen kommer ut på det andra ytterbenet.
Det är dock viktigt att mittenbenet ansluts till ett jordplan. Drar man istället en ledare så
får man induktans och filtret fungerar sämre, (kanske inte alls t.om)
Hursomhelst en design med 20Mhz enkelsidigt är faktiskt ingen bra ide, trots att man kan
få det att funka så finns även risken att den stör ganska friskt.... EMC..
Swech
Marta: Hej! Nej, det är bara att jag lämnat en 15pin D-sub permanent för att kunna flash med ny programvara och nya funktioner i framtiden. Då är det lätt att byta till ett nytt program med nya funktioner när man kommer på något kul.
Nu köra jag "digitalt gökur för döva" som varje hel timme skriver "ko - ko" det antalet gånger som klockan är.
Dock som du säger, ingen kabel där annat än när man flashar.
Att man skulle ha en kondensator mellan MCLR och GND var nytt för mig så det ska jag testa.
Nu köra jag "digitalt gökur för döva" som varje hel timme skriver "ko - ko" det antalet gånger som klockan är.

Dock som du säger, ingen kabel där annat än när man flashar.
Att man skulle ha en kondensator mellan MCLR och GND var nytt för mig så det ska jag testa.