Bygga strömsnålt ljudsystem i öppen båt.
Re: Bygga strömsnålt ljudsystem i öppen båt.
Det billigaste samt bästa alternativet här är en liten fickmp3-spelare och några bra lurar.
Okej... Det är ju skittrevligt då när man har tagit med bruden och vill ha lite romantisk stämmningsmusik... Eller!?
Jag skulle uppskatta om vi kunde återgå till tråden, jag vet vad sjövett betyder, jag hatar själv alla plastbåtar som kommer in mitt i natten med dunka-dunka musiken på högsta volymen... Det är inte mitt mål! Okej?
Nu börjar jag känna dåliga vibbar här..
Jag skulle uppskatta om vi kunde återgå till tråden, jag vet vad sjövett betyder, jag hatar själv alla plastbåtar som kommer in mitt i natten med dunka-dunka musiken på högsta volymen... Det är inte mitt mål! Okej?
Nu börjar jag känna dåliga vibbar här..

Det finns mp3-spelare med inbyggda högtalare, dessa duger gott på sjön, alternativt sånna där små högtalare man kopplar till mobilen.
Jag har 2st på 16GB vardera, båda med tillhörande lurar.
Jag har 2st på 16GB vardera, båda med tillhörande lurar.
Finns det något mera romantiskt än att sitta tätt tillsammans och ... dela ett par hörlurar. 

Du kanske borde satsa på ett 2*100 watt @ 4ohm TK2050 Class-D Audio Amplifier Board kort som testas i den här tråden.
E85: Jo, Den verkar ju helt klart fungera bra! Dock verkar ju tomgångsströmen vara ganska hög, men det gäller ju säkert alla förstärkare...
Men jag tror resten av ljudsystemet är större problem... Men vilket fall så är det ingen brådska med detta projektet, kommer ta ett bra tag innan båten är så funderande så att det finns något att sätta fast högtalarna i
Men jag tror resten av ljudsystemet är större problem... Men vilket fall så är det ingen brådska med detta projektet, kommer ta ett bra tag innan båten är så funderande så att det finns något att sätta fast högtalarna i

- Electricguy
Ursäkta OT nu squiz3r.
Men vad är det för FEL på mänskligheten?! Varför måste man förstöra andras idéer och drömmar bara för att alla tror att alla dagen ungdomar är vårdlösa och lever satan? Kan man inte få ha lite roligt nån gång?? Jag bara undrar!
Och ni som tycker det är så förfärligt, Varför läser ni över huvud taget sådana här trådar?
Tack för mej. återgå till tråden nu
Men vad är det för FEL på mänskligheten?! Varför måste man förstöra andras idéer och drömmar bara för att alla tror att alla dagen ungdomar är vårdlösa och lever satan? Kan man inte få ha lite roligt nån gång?? Jag bara undrar!
Och ni som tycker det är så förfärligt, Varför läser ni över huvud taget sådana här trådar?
Tack för mej. återgå till tråden nu

- Nightsmoke
- Kontakt:
OT:
Tekko har du läst vad squiz3r vill ha på sin båt?
Vad jag kan se så har han inte skrivit något om någon mp3 spelare?
squiz3r: Satsa på marinhögtalare, dem är gjorda för ditt ändamål!
Tekko har du läst vad squiz3r vill ha på sin båt?
Vad jag kan se så har han inte skrivit något om någon mp3 spelare?
squiz3r: Satsa på marinhögtalare, dem är gjorda för ditt ändamål!
Läs första inlägget i råden då.
Det heter inte "dem" i det samman hanget.
Jag håller helt med om att en liten MP3 spelare räcker bra till applikationen. Man ska inte väsnas på sjön.
Det heter inte "dem" i det samman hanget.
Jag håller helt med om att en liten MP3 spelare räcker bra till applikationen. Man ska inte väsnas på sjön.
- Electricguy
"Det heter inte "dem" i det samman hanget"
Varför ens hänga upp sig på en sån skitsak? Man förstår ju ändå vad han menar!
Störtlöjligt!
Varför ens hänga upp sig på en sån skitsak? Man förstår ju ändå vad han menar!
Störtlöjligt!
Om det är så strängt förbjudet att "väsnas på sjön", hur kommer det då sig att det är lagligt att köra runt och leka utanför hamnar, hus m.m. med vrålande plastbåtar med en vattenbrädsåkare efter? (runt, runt, runt igen i timme efter timme...) Det klagar du inte på, men du klagar på om jag vill lyssna på lite musik vid väl valda tillfällen då jag visar respekt för alla andra båtägare och landkrabbor!?
Visserligen skrev jag faktiskt att jag kunde tänka mig en MP3-spelare som ljuduppspelningsenhet, men inte som slutsteg...
Och, Vem fan bryr sig om ett sånt litet gramatiskt fel, det är jävligt många (inkl. jag själv ibland) som gör det felet, så om du tvunget vill klaga på det så gör en egen klagotråd under övrigt kategorin!
Nu hade jag varit väldigt tacksam om ni kunde sluta tjata om samma innehållslösa skit och ge plats åt vettigt innehåll i tråden. Jag har hört eran ståndpunkt, och jag kan låta bli att spela musik i närheten av er om ni är så allergiska mot det, om ni slutar klanka ner på alla ungdomar....
Visserligen skrev jag faktiskt att jag kunde tänka mig en MP3-spelare som ljuduppspelningsenhet, men inte som slutsteg...
Och, Vem fan bryr sig om ett sånt litet gramatiskt fel, det är jävligt många (inkl. jag själv ibland) som gör det felet, så om du tvunget vill klaga på det så gör en egen klagotråd under övrigt kategorin!
Nu hade jag varit väldigt tacksam om ni kunde sluta tjata om samma innehållslösa skit och ge plats åt vettigt innehåll i tråden. Jag har hört eran ståndpunkt, och jag kan låta bli att spela musik i närheten av er om ni är så allergiska mot det, om ni slutar klanka ner på alla ungdomar....
- Electricguy
Bak på bilstereo-apparater sitter det oftast slutstegsmoduler som låter helt okej och är strömsnåla, och små! kan man inte använda en sådan modul som slutsteg?
Ja... Nu glömde jag bort On-Topic pga allt klagande, men här kommer det:
Jag tänkte också på det som verkningsgrad men om man har en större (fast)magnet tänkte jag att då behöver inte magnetfältet på spolen bli lika högt (= mindre ström) för att ge samma kraft (vilket blir samma volym) eller har jag tänkt fel?
Rifakungen: Ingen aning om hur effektiv den är bara.. Men annars kanske det kan gå.
Jo, Jag ska ta och skicka ett mail till dem!"dock stod det att de hade extra små magneter (för att inte störa ut annat) men detta gör väll att det blir mycket sämre känslighet?"
Tror inte det, se mer känsligheten som verkningsgrad. Skicka ett mail till hifikit eller tillverkan och ta reda på känsligheten.
Jag tänkte också på det som verkningsgrad men om man har en större (fast)magnet tänkte jag att då behöver inte magnetfältet på spolen bli lika högt (= mindre ström) för att ge samma kraft (vilket blir samma volym) eller har jag tänkt fel?
Rifakungen: Ingen aning om hur effektiv den är bara.. Men annars kanske det kan gå.
"Transmission Line Speakers" ska vara överlägset mer effektiva än alla andra typer av högtalar lådor. Tyvärr är dom ganska stora ... eller rättare sagt långa. Enklaste modellen är ett rör med högtalar elementet i ena änden, kanske kan man integrera det i båten som något annat, ryggstöd kanske? Det svåra är att hitta rör i 20cm storlek, kanske kan man använda dom papprör som finns för gjutning av betong?
http://www.t-linespeakers.org
Väljer man sedan ett högtalarelement med hög effektivitet så har man kommit mycket långt. Klass-D förstärkare finns ju som moduler från olika ställen billigt.
Vattentätheten fixar man nog inte på något annat sätt än att trä en plastpåse över. Det viktiga är ju att luft trycker kan förflytta sig utan hinder och är membranet slappt så ... bör ju det gå.
http://www.t-linespeakers.org
Väljer man sedan ett högtalarelement med hög effektivitet så har man kommit mycket långt. Klass-D förstärkare finns ju som moduler från olika ställen billigt.
Vattentätheten fixar man nog inte på något annat sätt än att trä en plastpåse över. Det viktiga är ju att luft trycker kan förflytta sig utan hinder och är membranet slappt så ... bör ju det gå.
Det där ser ju riktigt intressant ut! Jag har kollat runt lite, men inte haft tid att kolla mera exakt på hur det fungerar och hur långa rören behöver vara, men det känns som att längden på röret är beroende av vilken frekvens högtalaren ger? Och mina högtalare är ju inte specifika för någon speciell frekvens, utan tanken är ju att dem ska ta alla..?
Men, jag får läsa mera när jag får tid! Tack för den förresten!
Men, jag får läsa mera när jag får tid! Tack för den förresten!