Komma igång med C eller C++ på PC i Windowsmiljö..
Re: Komma igång med C eller C++ på PC i Windowsmiljö..
> Sedan är att C skall vara stabilare enligt de jag pratar med..
Vilken rappakalja. Sluta prata med de du pratar med, eller börja skaffa dig en egen uppfattning om saker.
Allt hänger på programmeraren och har inte ett dyft att göra med vilket språk man skriver i. Det är som att påstå att Saab är den säkraste bilen för de personer som kör med sprit i blodet. Bilen eller programspråket är bara ett verktyg. Kan man oavsett anledning inte hantera verktyget blir resultatet skräp, oavsett hur "stabilt" verktyget i fråga är och oavsett vad det är man försöker åstadkomma.
Dessutom, sluta att skriva "PC" när du menar "Windows".
Vilken rappakalja. Sluta prata med de du pratar med, eller börja skaffa dig en egen uppfattning om saker.
Allt hänger på programmeraren och har inte ett dyft att göra med vilket språk man skriver i. Det är som att påstå att Saab är den säkraste bilen för de personer som kör med sprit i blodet. Bilen eller programspråket är bara ett verktyg. Kan man oavsett anledning inte hantera verktyget blir resultatet skräp, oavsett hur "stabilt" verktyget i fråga är och oavsett vad det är man försöker åstadkomma.
Dessutom, sluta att skriva "PC" när du menar "Windows".
-
"Stabilare"... De som jag "PRATADE" med förut sa att VB bla ger mer skräp i de körbara filerna.
Mitt LaserProgram som jag fortfarande räknar som ett enkelt WindowsProgram då den bara beräknar ca 50 punkter ca 25ggr i sekunden från lite sinuskurvor osv.
Därav enkelt, men det hackar i beräkningarna.
De som sett programmet, som jag tydligen inte skall prata med, säger att det skall fungera bättre i C...
Men som sagt.
Största anledningen till att jag vill köra C eller C++ är att ha samma språk när jag programmerar till Windows som AVR.
Mitt LaserProgram som jag fortfarande räknar som ett enkelt WindowsProgram då den bara beräknar ca 50 punkter ca 25ggr i sekunden från lite sinuskurvor osv.
Därav enkelt, men det hackar i beräkningarna.
De som sett programmet, som jag tydligen inte skall prata med, säger att det skall fungera bättre i C...
Men som sagt.
Största anledningen till att jag vill köra C eller C++ är att ha samma språk när jag programmerar till Windows som AVR.
http://www.yttermera.se/it/programmerin ... er_du.htmlsodjan skrev:Det är väldigt enkelt att skjuta sig i foten med C.
Lycka till!DeeJay_Bamse skrev:De som sett programmet, som jag tydligen inte skall prata med, säger att det skall fungera bättre i C...
> Därav enkelt, men det hackar i beräkningarna.
OK, det kan bero på att just det är olämpligt för VB. Det kan även
bero på timing effekter i .NET eller i Windows miljön som sådan, svårt
att säga. Det beror ju även på vad "hackar" igentligen betyder i verkligheten.
OK, det kan bero på att just det är olämpligt för VB. Det kan även
bero på timing effekter i .NET eller i Windows miljön som sådan, svårt
att säga. Det beror ju även på vad "hackar" igentligen betyder i verkligheten.
En duktig programmerare kan få vilket språk som helst att gå totalt i sylt!
Jag gillar C då det kan användas på µC samt PC och för att man kan dela definitionsfiler mellan projekt vilket gör att jag kan vara säker på att ett värde är exakt samma i PC-programmet och µC-programmet och då de kommunicerar med varandra är det ju jäkligt viktigt. Ändrar jag ett värde i t.ex. en tabell som båda projekt använder är det bara att kompilera om båda projekt och då fungerar det fortfarande.
MEN ... med lite träning kan man göra sig bort rejält i C! Inte städa upp i dynamiska allokeringar, peka fel (hade ett skräckexempel för 2 dagar sedan där jag råkade indexera med ett negativt värde
) och en massa annat.
Men med lite träning kan man nog få vilket språk som helst att gå åt skogen...
Jag gillar C då det kan användas på µC samt PC och för att man kan dela definitionsfiler mellan projekt vilket gör att jag kan vara säker på att ett värde är exakt samma i PC-programmet och µC-programmet och då de kommunicerar med varandra är det ju jäkligt viktigt. Ändrar jag ett värde i t.ex. en tabell som båda projekt använder är det bara att kompilera om båda projekt och då fungerar det fortfarande.
MEN ... med lite träning kan man göra sig bort rejält i C! Inte städa upp i dynamiska allokeringar, peka fel (hade ett skräckexempel för 2 dagar sedan där jag råkade indexera med ett negativt värde

Men med lite träning kan man nog få vilket språk som helst att gå åt skogen...
I så fall är valet enkelt: inte C++. C++ ger generellt större program på grund av c++-standardlibbet.DeeJay_Bamse skrev:*snip*
Jag anser mig vara riktigt bra på både C och C++.
C är ett relativt svårt språk, särskilt vad gäller minneshanteringen. C++ är ett riktigt svårt språk; det går att skjuta sig i foten på hur många sätt som helst! Den stora nackdelen med C är att det inte är ett objektorienterat språk, IMO. C++ är objektorienterat, men har alldeles för mycket "socker": templates, multipelt arv, operators (kan ställa till det rejält om man inte vet exakt vad man gör), ... Det är förresten ganska stor skillnad mellan C och C++.
Använd något "visual"-språk, vilket som helst, till dina Windowsprogram, och C till AVR-programmeringen. Jag tvivlar förresten starkt på att "hackandet" i ditt fall beror på valet av programspråk. Mer troligt är att det har att göra med schemaläggningen i Windows; Windows är inte gjort för att trycka ut data i jämn ström på t.ex. parallellporten (och det är inte Linux heller, för den delen).