Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
att en gräsklippare har bensinmotor på mellan 3 - 5 hästar är ju inte av helt utan orsak - och så mycket kan man inte få från en 10A uttag mer än i högst några sekunder innan säkringen går...
Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
Tänk om man kombinerar gräsklipparen med en sån där permobil och navigeringssystem.. 
Då behöver man inte själva ladda.. och därmed djupurladda.
Då behöver man inte själva ladda.. och därmed djupurladda.
Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
Lyssna på din kära fickvän o köp en batteridriven klippare, sedan kan du berätta för mig och min miljöriktiga flickvän om det är ett bra köp eller inte.
Känner på mig att min sambo kommer tjata om nått liknande i framtiden.
Känner på mig att min sambo kommer tjata om nått liknande i framtiden.
Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
har men en lite större tomt vill man ju ha en åkgräsklippare, bra mycket bekvämare.
Och en åkgräsklippare borde väl ha bättre förutsättningar att vara eldriven ? lättare att få med en massa batterier iaf ?
Och en åkgräsklippare borde väl ha bättre förutsättningar att vara eldriven ? lättare att få med en massa batterier iaf ?
Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
Nja, den måste ju ha rejält mycket större motor. Vet inte vad minimum på en åkgräsklippar-motor är men inte tror jag väl att man gärna går långt under 10 hästar? Säg att vi nöjer oss med 7 hk, då är det ändå 3 gånger effekten hos handklipparen (om det nu var 1700W) och det betyder 3 gånger så mycket batterier för samma klipptid => en tung och säkerligen dyr maskin.
MVH
/Tottish
MVH
/Tottish
Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
Har använt en sladdriven sak i många år hemma hos föräldrarna. Det är ett rent helvete, ursäkta uttrycket, att hålla reda på den förbannade sladden. den är alltid i vägen och man måste tänka på att köra på ett bra sätt så man inte behöver korsa sladden. Sen när man är fullt upptagen med att hålla koll på sladden så går man med huvuet rätt i i träd och svär över en bula som inte vill försvinna. Suck. Även om man glömmer sig och så går man nästa ett varv runt ett träd, snurra upp saldden på¨trädet. *morr*. Sen är det rätt lång sladd som ska till, vi behövde 70-80 meter sladd.
Sen kostar elen rätt mycket, och det tog mig 1,5 timmar att klippa, effekt på motorn ca 2000 watt. Blir en del av det ändå.
Men man slipper ju avgaser, én bra fördel. Lättstartad jodå, absolut. Inget ryckandes i snöret. Däremot är det samma sak som på bensinare, du måste alltid hålla inne ett handtag, eller två beroende på vilken modell för att motorn ska gå. Ingen vippbrytare där inte. Och de är inte bekväma alls. Lika illa som på bensinare. Sen nu kommer mycket av elen här från kolkraftsverk från polen och danmark vilket inte är ett dugg bättre än bensinavgaser.
Men en elklippare funkar absolut, förutsatt att du har mindre än jag hade, ca 1100kvm med många träd och buskar. Det är helt ok, bara det att du vill klippa av sladdjäklen fyra gånger innan du är klar samt fått en chock då du nästan klippte av sladden.
Batteriklippare. Finns för och nackdelar. Mycket smidigt att du inte behöver tänka på någon sladd. Dock blir den tung pga batterier. Skulle absolut råda dig till en som använder sig av bly-accar. Mycket billigare om de tar slut.
Nackdelen är ju att du har en mycket begränsad tid du kan köra, vilket blir en liten gräsmatta. Men helt ok du har en jämn fin golfbanegräsmatta. Stora tuvor och ojämna delar med kanske mullvadshögar och så. Glöm det. Det klarar dem inte.
Sen tar det ju alltid tid att ladda, om du blir nästan klar, ska ladda batterier så måste du vänta några timmar innan du kan klippa vidare. Tröttsamt i längden.
Men en liten och platt gräsmatta helt ok. Men dyrt att köpa nya batterier när de gamla är trötta. Kan gå snabbt. Även här, samma obekväma handtag samt att de är mycket tunga att släpa på.
”Svävare”
Gräsklippare med både batteri eller sladd, svävar på en ”luftkudde” som skapas av rotorbladen, som en propeller helt enkelt. Mjaaa, sådär om du inte har som sagt en golfbana sas. Lätt att manövrera, glider lätt ovanpå, så det är enkelt även för klenare personer.
Men sladd och batteri, det är ju vad de är.
Bensinklippare. Ja, mycket kan sägas ju. Bra fördel är ju att de inte har någon sladd, mycket enkelt. Dock behöver den ju något mer underhåll med oljebyten, tändstiftsbyten etc. Men lite händig gör man det lätt själv.
De släpper ju ut avgaser, en nackdel. Men nu finns det miljöbensin till dessa klippare, samma som grästrimmers. Denna är ofarlig(are), gjord för kommunanställda som jobbar med att klippa gräsmattor och står i avgaser varje dag. Eller skogshuggare etc. Den släpper inte ut några farliga avgaser. Den kostar en del ja, men en liten gräsmatta går det inte åt speciellt mycket. 5 liter för 99 kr eller så.
Du ska ju inte välja en billig klippare, jula 1200 kr. Kosta på dig en bättre klippo, som använder B&S motorer, eller honda-motorer. Håller i evighet. Stiga har även bra kvalitet, B&S motorer tror jag. Kinamoterer, inte bra.
Många av de nya klipparna har en funktion med en fjäder som spänns när du ska stänga av motorn. Denna fjäder är kopplad till ett handtag som sitter bredvid säkerhetshandtaget. När du släpper det handtaget och den fjädern startas motorn, så du slipper stå och dra. Mycket smidigt och fungerar faktiskt bra. Det finns ju även startsnöre om det skulle bråka.
Har även sett en del klippo-maskiner som har elstart numera också. Även de små som man får skjuta på själv, alltså inte bara åkgräsklippare.
Men dessa är ju också klumpiga att köra på. Kan vara tunga. Finns ju med självgång som gör det lättare att köra. Fördelen är ju att på en större maskin har du upp mot 5 hk, vilket ger dig ett bra vrid och klarar av variationer i terrängen. Att råka köra över en mullvadshög är inga problem, motorn tuggar på.
Ska du ha en åkgräsklippare bör du tänka på att ha en maskin med hyffsad motor, under 10hk är inte att rekommendera. Speciellt inte om du har stort och tjockt gräs. Eller med lite backar och ojämnheter. Sen finns det tillbehör till många åkgräsklippare, snöskovel, släp etc.
Allmänt om gräsklippare. Bensinklippare har man oftast lättare att få tag på reservdelar till. De brukar hålla delar på lager längre. Går motorn sönder på elklipparen är det bara att kasta, en reservdel som motorn är dyyrt att köpa ny, billigare med ny maskin.
På en bensinare är det ofta lättare att laga, mindre fel eller bara en service som krävs. Men såklart, det kan ju hända saker med dem också.
Tänkte inte ens nämna de självgående, enda gången de är bra är om du har en jämn golfgreen och inte är rädd om buskar eller tår.
Mina åsikter, andra tycker säkert annorlunda men….
Sen kostar elen rätt mycket, och det tog mig 1,5 timmar att klippa, effekt på motorn ca 2000 watt. Blir en del av det ändå.
Men man slipper ju avgaser, én bra fördel. Lättstartad jodå, absolut. Inget ryckandes i snöret. Däremot är det samma sak som på bensinare, du måste alltid hålla inne ett handtag, eller två beroende på vilken modell för att motorn ska gå. Ingen vippbrytare där inte. Och de är inte bekväma alls. Lika illa som på bensinare. Sen nu kommer mycket av elen här från kolkraftsverk från polen och danmark vilket inte är ett dugg bättre än bensinavgaser.
Men en elklippare funkar absolut, förutsatt att du har mindre än jag hade, ca 1100kvm med många träd och buskar. Det är helt ok, bara det att du vill klippa av sladdjäklen fyra gånger innan du är klar samt fått en chock då du nästan klippte av sladden.
Batteriklippare. Finns för och nackdelar. Mycket smidigt att du inte behöver tänka på någon sladd. Dock blir den tung pga batterier. Skulle absolut råda dig till en som använder sig av bly-accar. Mycket billigare om de tar slut.
Nackdelen är ju att du har en mycket begränsad tid du kan köra, vilket blir en liten gräsmatta. Men helt ok du har en jämn fin golfbanegräsmatta. Stora tuvor och ojämna delar med kanske mullvadshögar och så. Glöm det. Det klarar dem inte.
Sen tar det ju alltid tid att ladda, om du blir nästan klar, ska ladda batterier så måste du vänta några timmar innan du kan klippa vidare. Tröttsamt i längden.
Men en liten och platt gräsmatta helt ok. Men dyrt att köpa nya batterier när de gamla är trötta. Kan gå snabbt. Även här, samma obekväma handtag samt att de är mycket tunga att släpa på.
”Svävare”
Gräsklippare med både batteri eller sladd, svävar på en ”luftkudde” som skapas av rotorbladen, som en propeller helt enkelt. Mjaaa, sådär om du inte har som sagt en golfbana sas. Lätt att manövrera, glider lätt ovanpå, så det är enkelt även för klenare personer.
Men sladd och batteri, det är ju vad de är.
Bensinklippare. Ja, mycket kan sägas ju. Bra fördel är ju att de inte har någon sladd, mycket enkelt. Dock behöver den ju något mer underhåll med oljebyten, tändstiftsbyten etc. Men lite händig gör man det lätt själv.
De släpper ju ut avgaser, en nackdel. Men nu finns det miljöbensin till dessa klippare, samma som grästrimmers. Denna är ofarlig(are), gjord för kommunanställda som jobbar med att klippa gräsmattor och står i avgaser varje dag. Eller skogshuggare etc. Den släpper inte ut några farliga avgaser. Den kostar en del ja, men en liten gräsmatta går det inte åt speciellt mycket. 5 liter för 99 kr eller så.
Du ska ju inte välja en billig klippare, jula 1200 kr. Kosta på dig en bättre klippo, som använder B&S motorer, eller honda-motorer. Håller i evighet. Stiga har även bra kvalitet, B&S motorer tror jag. Kinamoterer, inte bra.
Många av de nya klipparna har en funktion med en fjäder som spänns när du ska stänga av motorn. Denna fjäder är kopplad till ett handtag som sitter bredvid säkerhetshandtaget. När du släpper det handtaget och den fjädern startas motorn, så du slipper stå och dra. Mycket smidigt och fungerar faktiskt bra. Det finns ju även startsnöre om det skulle bråka.
Har även sett en del klippo-maskiner som har elstart numera också. Även de små som man får skjuta på själv, alltså inte bara åkgräsklippare.
Men dessa är ju också klumpiga att köra på. Kan vara tunga. Finns ju med självgång som gör det lättare att köra. Fördelen är ju att på en större maskin har du upp mot 5 hk, vilket ger dig ett bra vrid och klarar av variationer i terrängen. Att råka köra över en mullvadshög är inga problem, motorn tuggar på.
Ska du ha en åkgräsklippare bör du tänka på att ha en maskin med hyffsad motor, under 10hk är inte att rekommendera. Speciellt inte om du har stort och tjockt gräs. Eller med lite backar och ojämnheter. Sen finns det tillbehör till många åkgräsklippare, snöskovel, släp etc.
Allmänt om gräsklippare. Bensinklippare har man oftast lättare att få tag på reservdelar till. De brukar hålla delar på lager längre. Går motorn sönder på elklipparen är det bara att kasta, en reservdel som motorn är dyyrt att köpa ny, billigare med ny maskin.
På en bensinare är det ofta lättare att laga, mindre fel eller bara en service som krävs. Men såklart, det kan ju hända saker med dem också.
Tänkte inte ens nämna de självgående, enda gången de är bra är om du har en jämn golfgreen och inte är rädd om buskar eller tår.
Mina åsikter, andra tycker säkert annorlunda men….
Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
Håller med rysshack, en handjagare av lite nyare modell är inte så förbenat tungjobbad, och klart miljövänlig(are).
Fler förslag som även göder mattan, get, häst, ko (mjölkbonus) etc.
Om du nu har pratat med Bosch, har du fått tag i någon vettig? De man pratar med brukar inte veta mer än det som står på deras hemsida. Ofta brukar man veta mer än de som svarar i telefonsupporten.
Själv kör jag med en Alko-Ginge med en B&S som ingick i huset. Har sett sina bästa dagar, skranglig, vibrerar (trots försök till balansering), dödmansgrepp som är vad det heter (tar dör på en mans (eller kvinnas) händer). Så jag är också lite intresserad av att se hur Boschen funkar. Så Peter, det är bara köpa och vara lite konsumentvägledare
Fler förslag som även göder mattan, get, häst, ko (mjölkbonus) etc.
Om du nu har pratat med Bosch, har du fått tag i någon vettig? De man pratar med brukar inte veta mer än det som står på deras hemsida. Ofta brukar man veta mer än de som svarar i telefonsupporten.
Själv kör jag med en Alko-Ginge med en B&S som ingick i huset. Har sett sina bästa dagar, skranglig, vibrerar (trots försök till balansering), dödmansgrepp som är vad det heter (tar dör på en mans (eller kvinnas) händer). Så jag är också lite intresserad av att se hur Boschen funkar. Så Peter, det är bara köpa och vara lite konsumentvägledare
- FormerMazda
- Inlägg: 6541
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
Njaa, har väl aldrig heller trott riktigt på elklippare om man har en tomt värt att kallas tomt.
Batteri är i dagsläget bara att glömma. Nätdrift lider av en sladd som garanterat är i vägen. Sen var det ju detta med effekt också som påpekades..
Lite grand har det ju iofs. gått inflation även i effekten hos klippare, en handjagad förr var på 3,5hk. Visst fick man knata långsammare om det var mycket gräs, men normal klippning dög det ju bra till. Nu är en handjagad inte under 5hk.
Åkgräsklippare är än värre, fanns nån äldre stiga med 5hk. Scoop kanske? Men klipparna växer, och större aggregat kräver mer motor. Jag har moddat ett 107cm multiclip från park till min villa. Och där är 10,5hk i minsta laget, men skillnaden i klipptid mellan 85cm som var original till detta 107cm är enorm! Och innan räckte en tank precis, nu klipper jag iallafall två gånger på en tank.
Vad försöker jag säga?
Är gräsmattan "stor", eller kanske normal till en villa, glöm el. Kommer aldrig bli så mycket renare än att osmidigheten tar död på den känslan att vara ren i miljön. Skaffa en vettig maskin med brett aggregat, klippningen går fortare, mindre bränsle går åt. Service är inget att tala om. Tar 10min för byte av olja och tändstift. Kostar 150kr. Görs en gång om året om du är seriös. Vet många som skiter fullständigt i det och det går lika bra för det.
Batteri är i dagsläget bara att glömma. Nätdrift lider av en sladd som garanterat är i vägen. Sen var det ju detta med effekt också som påpekades..
Lite grand har det ju iofs. gått inflation även i effekten hos klippare, en handjagad förr var på 3,5hk. Visst fick man knata långsammare om det var mycket gräs, men normal klippning dög det ju bra till. Nu är en handjagad inte under 5hk.
Åkgräsklippare är än värre, fanns nån äldre stiga med 5hk. Scoop kanske? Men klipparna växer, och större aggregat kräver mer motor. Jag har moddat ett 107cm multiclip från park till min villa. Och där är 10,5hk i minsta laget, men skillnaden i klipptid mellan 85cm som var original till detta 107cm är enorm! Och innan räckte en tank precis, nu klipper jag iallafall två gånger på en tank.
Vad försöker jag säga?
Är gräsmattan "stor", eller kanske normal till en villa, glöm el. Kommer aldrig bli så mycket renare än att osmidigheten tar död på den känslan att vara ren i miljön. Skaffa en vettig maskin med brett aggregat, klippningen går fortare, mindre bränsle går åt. Service är inget att tala om. Tar 10min för byte av olja och tändstift. Kostar 150kr. Görs en gång om året om du är seriös. Vet många som skiter fullständigt i det och det går lika bra för det.
Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
Jag har nu pratat med Bosch säljavdelning och även om dom kunde svara på alla frågor så kändes det ändå som att dom inte tog en riktigt på allvar utan bara svarade lite nonchalant... Men men... jag fick veta att det var 2 års garanti "no matter what" dvs säga om plasten spricker eller om batterierna ger upp, det var bra. Mindre bra var att batterier kostar 3000:- styck att köpa nya!
Enligt supporten skall dom klara 2000 laddcycler och under rätt förhållanden klara 300m2 per batteri (som det står på hemsidan). Laddaren har fläktkylning och elektroniken i batteriet ser till att batteriet inte djupurladdas eller överladdas.
Jag räknade lite lätt i huvudet (kan finnas tankevurpor alltså), 2000 laddcyckler på ett batteri vid klippning av 300m2 en gång i veckan skulle ge en livslängd på 2000 veckor, dvs. 38år om man klipper året runt. Nöjer man sig med att klippa på sommarhalvåret (säg 20 veckor) så betyder det 100år!
Om man behöver ladda 4 gånger per klippning så blir det ändå 25år, det räcker för mig. Den stora modellen levereras med två batterier så man behöver inte vänta mellan laddningarna och det dubblar samtidigt livslängden/kapaciteten, dvs. man kan teoretiskt klippa 2400m2 en gång i veckan under 25 år, helt okej!
Nu till det roliga, jag har hittat två kollegor som kör batteridrivet! Den ena med en Black & Decker klippare som köptes för ~6år sedan (den har då troligtvis blybatterier?). Skall enligt användaren funka kanon än i dag och han är fortfarande helnöjd, dessvärre säljer inte B&D dessa klippare längre (tror dom finns i USA men jag har inte orkat leta). Den andra kollegan har precis en sån Bosch som jag är sugen på
Han är också helnöjd och skulle inte tveka att köpa en igen, han har haft den sedan förra året och den klarar hans gräsmatta på 2,5 laddningar. Han erbjöd sig att låna ut sin klippare så jag kan prova på min egen tomt, så jag skall låna den nästa vecka när han hunnit med sitt eget gräs först (man vill ju inte låna den så att han inte kan använda den själv!)
När jag har provat den själv kommer jag skriva ett utlåtande, men baserat på mina kollegors vitsord så ser det lovande ut
/PeterH
Jag räknade lite lätt i huvudet (kan finnas tankevurpor alltså), 2000 laddcyckler på ett batteri vid klippning av 300m2 en gång i veckan skulle ge en livslängd på 2000 veckor, dvs. 38år om man klipper året runt. Nöjer man sig med att klippa på sommarhalvåret (säg 20 veckor) så betyder det 100år!
Nu till det roliga, jag har hittat två kollegor som kör batteridrivet! Den ena med en Black & Decker klippare som köptes för ~6år sedan (den har då troligtvis blybatterier?). Skall enligt användaren funka kanon än i dag och han är fortfarande helnöjd, dessvärre säljer inte B&D dessa klippare längre (tror dom finns i USA men jag har inte orkat leta). Den andra kollegan har precis en sån Bosch som jag är sugen på
När jag har provat den själv kommer jag skriva ett utlåtande, men baserat på mina kollegors vitsord så ser det lovande ut
/PeterH
Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
Jag tycker du skall köpa åkgräsklippare på 13hk också, vår Husqvarna med Briggs&Stratton motor har varit kanon. B&S motorer är bland det bästa som finns, vårat 2,2kW aggregat på villan har hållit i över 10 år utan några större problem.
Dessa är också lätta att få igång då de har startmotor, och dödgreppet sitter i stolen så det är kompatibelt med alla sorters händer!
Dock kanske du bör titta på en midjestyrd (cirkus 5000 €) som svänger lättare... 
Dessa är också lätta att få igång då de har startmotor, och dödgreppet sitter i stolen så det är kompatibelt med alla sorters händer!
Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
Vi har redan två åkklippare på gården, men som jag redan skrivit är min tomt för kuperad för både handjagare, självgående och åkklipparen. Sen hade jag hoppats på att det skulle ha framgått vid det här laget att jag inte är ute efter bensinklippare denna gång 
Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
Väntar spänt på din recension av batteriklipparen.
Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
Dra på plogen på traktorn o jämna till lite sen har du det som en fin äng och får bidrag av EU för det hela för at du slår med lie 
Seriösare funderingar:
Klipper man ofta så duger nog elklippare men för höggräset (som det alltid är hos mig av någon anledning) så räcker det helt enkelt inte till. Med detta så vill jag påpeka att klippvanorna också har stor betydelse.
Jovars Bosch har bra batterier fast 38 år det tror jag när jag ser det
Återkom våren 2047 så får vi alla veta 
Seriösare funderingar:
Klipper man ofta så duger nog elklippare men för höggräset (som det alltid är hos mig av någon anledning) så räcker det helt enkelt inte till. Med detta så vill jag påpeka att klippvanorna också har stor betydelse.
Jovars Bosch har bra batterier fast 38 år det tror jag när jag ser det
