Detektera om någon passerar
Re: Detektera om någon passerar
Sorry, fungerar inte om det inte finns en viss värmeskillnad.
Det bästa är antagligen en "intelligent kamera", men jag har ingen aning om vad såna kostar eller hur svåra det är att "lära upp".
Jag läste om dem för första gången för 5-6 år sen så de borde vara rätt vanliga idag. Det handlar om att man redan i själva kameran (mer eller mindre på sensornivå) har logik för att identifiera olika rörelser. Exempel som jag läste om var att man kan ha en dörröppnare som öppnar bara för folk som verkligen är på väg mot dörren, inte folk som bara går förbi utanför. Normala dörröppnare reagerar ju så fort något rör sig inom deras detekteringsområde, oavsett åt vilket håll och tämligen oberoende av hastighet.
Jag läste om dem för första gången för 5-6 år sen så de borde vara rätt vanliga idag. Det handlar om att man redan i själva kameran (mer eller mindre på sensornivå) har logik för att identifiera olika rörelser. Exempel som jag läste om var att man kan ha en dörröppnare som öppnar bara för folk som verkligen är på väg mot dörren, inte folk som bara går förbi utanför. Normala dörröppnare reagerar ju så fort något rör sig inom deras detekteringsområde, oavsett åt vilket håll och tämligen oberoende av hastighet.
Någon som har synpunkter om min ide med ultraljud? Kanske en sån här?
Jag vet att när man installerar rörelsedetektorer för larm så säger man att IR-detektorer normalt känner av rörelse i sidled (förbi detektorn) men inte mot/från den, medans ultraljuds känner av rörelse från eller mot detektorn men inte i sidled.
Jag byggde en detektor av en Deal extreme-laser och en billig fotodiod från Elfa. Sensorn är inkrympt i en bit krympslang för att skydda mot annat ljus än rakt framifrån. Har en liten spegel i andra änden som sitter på kulled.
Kristallen är 4.096mhz för att kunna räkna tid direkt i millisekunder.
Den är väldigt känslig mot stötar och sånt eftersom lasern måste träffa exakt rätt. Nån som har tips hur man kan fånga in strålen och rikta mot dioden? Skulle också behöva veta hur man kopplar in fotodioden korrekt. Nu har jag bara provat mig fram och slutade med att jag satt den från jord till en A/D-ingång och har pullup på ingången. Det funkar men svårt att kalibrera så det funkar i olika miljöer.
Bild:

Kristallen är 4.096mhz för att kunna räkna tid direkt i millisekunder.
Den är väldigt känslig mot stötar och sånt eftersom lasern måste träffa exakt rätt. Nån som har tips hur man kan fånga in strålen och rikta mot dioden? Skulle också behöva veta hur man kopplar in fotodioden korrekt. Nu har jag bara provat mig fram och slutade med att jag satt den från jord till en A/D-ingång och har pullup på ingången. Det funkar men svårt att kalibrera så det funkar i olika miljöer.
Bild: