Mäta Volt med PIC...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26556
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

lättast är ju att använda en pic med inbyggd A/D. ex PIC16F870 50Kr på elfa. Lärarna har säkert någon bra bok du kan titta i.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... som sagt det hade varit "roligare" om man bara kunde ta och använda dem PICarna man har hemma... och typ sätta sig vid datorn och beställa ngn A/D från www.maxim-ic.com... men som sagt... hade varit gött om ngn hade ngn att rekommendera...

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26556
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

är det tråkigare att betälla en pic?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Medtanke på att det kostar pengar; JA...

(ska dock kolla om det går att beställa den gratis via www.microchip.com men jag får ändå vänta ngn månad innan jag gör det... har nämligen inte gått 90 dagar sen senast... )

[EDIT] Går faktiskt att beställa gratis där ifrån... kommer göra det... hur använder man den inbyggda A/Dn då? [/EDIT]


//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26556
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

läs databladet
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Ska ge det ett försök...

//Rille
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

kan man beställa var 3:e månad? Tycker dom är lite väl generösa :D Grejerna man får hem är ju i ELFA pris värda runt 1000-1500 spänn! Men för dom kostar det kanske inte så mycket. Man kan ju även få gratis grejer på MAXIM/Dallas och de har ju A/D omvandlare i alla möjliga modeller. Har jag för mig.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Ett sätt att skapa en A/D omvandlare med en enkel PIC-krets kan lösas såhär:

Koppla en D/A converter av motstånd till en port (t.ex PORTB). Nu kan PORTB skicka analoga signaler. Anslut utgångssignalen från D/A convertern till en analog comparator (eller en OP-amp) på negativ input.

Signalen som skall mätas ansluts till comparatorns positiva inngång.

Utgången från comparatorn ansluts til en IN-pinne på processorn.

Nu kan processor programmet helt enkelt räkna upp PORTB och gämföra när insignalen överenstämmer med det digitala värdet.

Samma teknik används inuti många A/D omvandlare.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Låter intressant om än att jag dessvärre inte har ngn aning om hur jag ska göra att... kanske du kan utveckla lite :eh:

//Rille
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hebbe skrev:Ett sätt att skapa en A/D omvandlare med en enkel PIC-krets kan lösas såhär:

Koppla en D/A converter av motstånd till en port (t.ex PORTB). Nu kan PORTB skicka analoga signaler. Anslut utgångssignalen från D/A convertern till en analog comparator (eller en OP-amp) på negativ input.

Signalen som skall mätas ansluts till comparatorns positiva inngång.

Utgången från comparatorn ansluts til en IN-pinne på processorn.

Nu kan processor programmet helt enkelt räkna upp PORTB och gämföra när insignalen överenstämmer med det digitala värdet.

Samma teknik används inuti många A/D omvandlare.
istället för att använda hela PORT B skulle man kanske kunna använda en vanlig logikkrets som t.ex en klocka. Då pulsar man ut en signal från en utgång på PICen varje gång man vill mäta. Man får ju lite pinnar över då :)
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jo det hade varit gött om det fanns lite pinnar över så att jag kan koppla in LCD och temp givare... en ide skulle ju vara om man använde en PIC för voltmätningen och en för LCD samt temp givarna... hade ju faktiskt gott... PICarna är ju gratis som sample så...

Sammanfattning: Det lutar åt att koppla in ngn A/D omvandlare... ett kretskortsschema hade varit gött så att jag får en klarare bild. Dallas/Maxim-IC har A/D omvandlare som sample... ingen som har testat ngn av deras som man kan använda... jag tror det hade varit det lättaste... och biligaste...

//Rille
Skriv svar