CVBS eller S-Video från AVR/PIC ..?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: CVBS eller S-Video från AVR/PIC ..?

Inlägg av MadModder »

Sant. Men det kostar inte särskilt mycket att smacka dit en bra analogdel. Utvecklingskostnaden är väl i princip noll för det, och ingen skulle nog opponera sig mot en tia extra för en Xbox. Mer lär inte de bättre komponenterna kosta.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nja.. den där RGB->Composit chippet AD724 kostade runt 135 SEK på farnell.se. Och det är ju kännbart.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Nu behöver ju digitalt interface inte betyda just HDMI, utan små standardiserade tfter med digital RGB liknande de som är i laptops? lvds?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

LVDS har jag bara sett internt. Det enda som kommer i närheten som är enklare än HDMI är DVI.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Verkar som någon testat den monokroma varianten på NTSC:
Bild

Sen består tydligen CVBS videosignalen i stort sett av att modulera från svart till vitt i proportion på videosignalens amplitud, och synk. Färgen moduleras med sin() + cos() som adderas till svart-vit signalen.
Så det hänger då på om man hinner beräkna 9 multiplikationer, 4 additioner, 2 subtraktioner, 1 sin, 1 cos inom 67 ns. Eller en beräkningsomgång varje cykel på 14,8 MHz. Alternativt halva upplösningen på 135 ns. Men det blir små marginaler ändå. Hur snabbt sin/cos går på AVR/PIC är också en stor fråga ;)

Alternativt har man ett chip som blandar till signalen från RGB till CVBS (MC1377 eller AD725 Men då ökar komplexiteten och kostnaden). Exempel:
Bild
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Som jag nämnde tidigare så behöver man ju inte generera just en sin och cos utan det går matematiskt att förenkla till en fyrkantsvåg med varienade fas och amplitud som tex i tetris-spelet jag gjorde 2002:
Bild
I vilket jag kör med fas/amplitud-modulering för att generera kvadraturmoduleringen i realtid i mjukvara i en PIC-kompatibel processor med 136Byte RAM / 2kword flash.

En variant som jag funderat på är att generera cos och sin som fasförskjutna fyrkantsvåger med varierad amplitud, LP-filtrera dem till sinform och sen analogt summera ihop dem och lägga på en offset. Bör gå med en GAL-krets som kostar några kronor och några motstånd och kondingar och en OP. Fast då kan man lika bra gå upp till en CPLD som får sköta minneshantering och göra grafiken minnesmapad istället :)

Hur stor serie är det du egentigen siktar på?, att optimera för kostnad så mycket att ett chip på 100-200 är för dyrt är inte så relevant för hobbyprojekt i ett exemplar om det inte är själva optimeringen av videogenereringen som är den intresanta utmaningen och du är beredd att lägga massor av tid på det, däremot om det är komersiellt och ska göras i stora serier kan det löna sig men du måste nog komma upp i rätt stora serier då...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tanken var mer att ta en sån där 7" bil-bildskärm, haka på en MCU och vips har man en videoterminal.

Hittade ett smart trix till, använd ett OSD chip som t.ex. MAX7456 exempel:
Bild
Man kan t.om. bränna sin egen teckenuppsättning. Men minsta bitmap grafik lär väl inte vara någon höjdare. Även om man kan approximera med 16 st, 4x4 blocktecken.

Din förenklade fyrkantsvåg verkar dock intressant ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkbar applikation är t.ex. 7" TFT LCM 70QE.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det verkar vara lite svårt att få tag i billiga OSD-kretsar och liknande som privatperson. Jag har en likadan skärm som väntar på att integreras i mitt hemautomationsprojekt.. :)
Eftersom det är flera här som söker liknande typer av kretsar så kanske man skulle kunna fixa ett litet samköp?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En hake är att en OSD krets är rätt begränsad även för enkel grafik. T.ex en cirkel eller linje som bildar t.ex urtavla, temperaturstapel osv.. Med en MCU har man iaf en möjlighet att ordna interpreterande vektorgrafik utan ett stort RAM (64KB) minne att jobba med.

(64 KByte räcker till 478 x 358 pixel, 8 färger)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Svartvit vektor grafik med ATmega:
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... 3_3_04.pdf

Nämner dock att man måste gå in i "sleep state" innan interrupt inträffar för att interrupt latenstiden skall vara konstant.. usch ;)
Å andra sidan så behöver tydligen PIC 4 st klockcykler per instruktion ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hittade en dator från 1982 "Vectrex" med ett intressant video koncept. Istället för att skicka en video signal med raster grafik. Så styr man Horisontal och Vertikal länkningen direkt. Samt intensitet genom att rita ofta.. ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En länk med diverse PIC-rutiner för att generera grafik:

http://www.micro-examples.com/public/mi ... al-tv.html
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skitbra! ;)
Nu saknas bara färg då.. :D

Licens är dock inte fastställd, samt "The PIC must be clocked at 32 MHz with a 8 MHz crystal".

Antar att den ojämna interrupt latenstiden ställer till det för AVR om den ska göra samma sak?
bearing

Inlägg av bearing »

Cypress PSoC kanske kan användas till det här. Innehåller både processor och programmerbar logik. Sök på video bland application notes för två exempel, pongspel i färg och ljuddiagram i färg. Jag fick känslan av att lösningarna inte utnyttjar möjligheterna med programmerbar logik fullt, fast jag har inte satt mig in i hur avancerade grejer logiken kan användas till.

http://www.cypress.com/psoc2/?id=1353

>Antar att den ojämna interrupt latenstiden ställer till det för AVR om den ska göra samma sak?

På Rickards sida finns länk till en rysk AVR-färg-lösning där timern läses i början av interruptet för kompensera för det.
Skriv svar