Elektrisk lutande bil på tre hjul

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bearing

Re: Elektrisk lutande bil på tre hjul

Inlägg av bearing »

Nej, tvärtom, de är inte identiska.

Skillnaden är att 72V-varianten har "28 lindningar per spole", 48V-varianten har "20 lindningar per spole".

Det ger skillnaden att 48V-motorn har högre varvtal vid samma spänningen, samt lägre vridmoment vid samma ström. 48V-motorn klarar högre ström, vilket sannolikt gör att den kan ge samma vridmoment som 72V-motorn.

Kontentan är att vid 48V kan 48V-motorn ge mer effekt.
Senast redigerad av bearing 14 april 2009, 13:11:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev:Lite smolk i bägaren:
Du kan helt enkelt inte sälja dessa fordon utan att ha krocktestat dom! Och att sälja ritningar osv. är en bra idé men man kan då inte få godkänd det byggda fordonet som amatörbygge heller då det föreligger ritningar.
Jodå, det går bra att bygga efter ritningar och regga in som amatörbyggt, däremot kan man inte registrera in något som nån annan byggt, och var den gränsen går är ju lite svårare att svara på.

Någon nämde sevenbilarna, en Caterham seven är ju en byggsats men registreras in som amatörbyggt fordon ändå.

Finns ju f.ö ett antal locost i sverige, och dom är ju vanligen byggda efter ritningarna i denna boken:

Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Hur kommer du räkna ut lutningen?

Är den är direkt proportionerlig mot styrutslaget och inte beroende av hastighet så kanske mekanisk lutning vara att föredra framför elektroniskt styrd?

Om den är tänkt som miljö/budgetfordon i första hand så kommer man ju inte att ta skarpa kurvor i hög hastighet.
Tänkte mest på utveckling/tillverknings tid/kostnad. Vet inte hur stor inverkan hastigheten har på lutningen. Kanske kan vara ide att göra bägge delar?

Tycker det är ett toppen projekt, speciellt att du vill göra det till opensource.

Dags att gå till jobbet och tillverka lite spåner till halv 1 inatt :doubt:
xarvox

Inlägg av xarvox »

men jag får väl sälja ett registrerat, besiktigat och försäkrat hemmabygge?

jag är rätt säker på att jag sett hemmabyggen på säljes-annonser..?
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Så klart får du bygga en bil/MC som amatör och sedan sälja den.
Oavsett om den är inregistrerad eller försäkrad, men det blir enklare för den nya ägaren om den är registrerad eftersom det är du som byggare som ska besiktiga och registrera.

Men, det innebär inte att du kan "serietillverka" amatörbyggda fordon och sälja dem hela. Då är det ju inte amatörbyggt längre....
Var gränsen går minns jag inte på rak arm, men den finns.
Man kan tillverka en eller så och sälja, men du kan inte göra många likadana.

Dock kan man under vissa begränsningar bygga ihop byggsatser och regga dem som amatörbyggt, det görs hela tiden.
Allt sånt här kan du läsa om i byggboken som SFRO ger ut, när jag köpte den gjorde man det via Wheels.

---Jonas
xarvox

Inlägg av xarvox »

ylle skrev:Hur kommer du räkna ut lutningen?
Jag har tänkt använda en pendel för att avläsa det upplevda vågplanet, dvs vad som känns "ner".
Jag tänkte ha ett datorstyrt servo som justerar lutningen mekaniskt.

så om fordonet upplever g-kraft + centrifugal-kraft så kommer pendeln röra sig mer.
Sen när lutnings-mekanismen (framhjuls-upphängningen) justerar detta kommer bilen stå rak även om man skulle lyfta ena däcket 30-40cm ovanför marken.
bearing

Inlägg av bearing »

Det finns accelerometer-kretsar. De är enklare att läsa av än en pendel.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

xarvox skrev:men jag får väl sälja ett registrerat, besiktigat och försäkrat hemmabygge?

jag är rätt säker på att jag sett hemmabyggen på säljes-annonser..?
Ja, däremot går det oftast inte att registrera in i ett annat land sedan, men inom sverige går det ju bra.

(Vissa andra länder godkänner också import av fordon som är reggade som amatörbyggda fordon i sverige, norge tex.)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

xarvox skrev:
ylle skrev:Hur kommer du räkna ut lutningen?
Jag har tänkt använda en pendel för att avläsa det upplevda vågplanet, dvs vad som känns "ner".
Jag tänkte ha ett datorstyrt servo som justerar lutningen mekaniskt.
Tror inte det blir bra, inte ens med en elektronisk accelerometer pga alla vibrationer och skakningar som blir på allt annat än superslät väg. Och de vägarna är ganska ovanliga.

Tror snarare att du ska satsa på att mäta hastigheten och rattutslaget och sedan räkna ut lämplig lutning.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tror inte att det är är så vanligt att vägar ger vibrationer i sidled. Ett enkelt filter tar nog bort dem i så fall.

Min tanke var att montera en en-axlig accelerometer så att den mäter accelerationen i sidled. Servot regleras så att accelerationen blir 0.
hatten

Inlägg av hatten »

Lite redundans är väl bra, i alla fall i ett såpass viktigt system.

Jag har testat SensorDynamics accelerometer/MEMS-gyro sd755 och gissar att den kan passa ganska bra.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Har du nån humm om var den kommer hamna i pris, på en höft runt lunch sisådär?
xarvox

Inlägg av xarvox »

med nuvarande beräkningar så hamnar jag runt 45-60 000.
Det är inte helt orimlig summa för delarnas pris och ungefärligt pris att få ram svetsad osv.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

bearing skrev:Jag tror inte att det är är så vanligt att vägar ger vibrationer i sidled. Ett enkelt filter tar nog bort dem i så fall.

Min tanke var att montera en en-axlig accelerometer så att den mäter accelerationen i sidled. Servot regleras så att accelerationen blir 0.
Vägarna ger mest skak upp och ner naturligtvis, men på en kurvig väg så kommer man ständigt luta mer eller mindre och då påverkar upp/ned skakningarna i "sidled". Visst kan man filtrera, men det påverkar också reaktionstiden.
xarvox

Inlägg av xarvox »

Själva fordonet börjar byggas om cirkus 2 månader (till semestern) men jag behöver hjälp med elektroniken..

http://hordur.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=33&p=54#p54

krav-specifikationen är fastställd och kommer troligen inte ändras särskillt mycket, så nu är det dags att bestämma hårdvara att köra det på.

Så ni som kan, kom gärna in och ge synpunkter osv :)
Skriv svar