Hur välja MOS-FET? *backströmsproblem*
Re: Hur välja MOS-FET?
Ok...
Det lutar då åt en lösning med N-mosfet's och LM5104. Hur biffiga frihjulsdioder kan man tänka behöva?
Det lutar då åt en lösning med N-mosfet's och LM5104. Hur biffiga frihjulsdioder kan man tänka behöva?
allegro har dock en dålig vana att bara erbjuda deras roliga grejer i pyttiga kapslingar :/
Just den kretsen finns inte på ELFA heller. Alla komponenter MÅSTE finnas där. ELFA ligger nämligen otroligt nära mig 
ELFA är rätt begränsade. Se det som det lokala snabbköpet om du glömt något enkelt 
IR2184 (och dess kusin med ställbar dödtid) är en high/lowside driver som kan ge 1,9 A respektive 2,3 A. Finns på ELFA.
"IRF3315 150V 27A 0.007ohm"
Det där är fel, Rds on är 70 mOhm. Jag tror den andra FET:en du namngav är ett bättre val, den hade 10 mOhm Rds on.
"IRF3315 150V 27A 0.007ohm"
Det där är fel, Rds on är 70 mOhm. Jag tror den andra FET:en du namngav är ett bättre val, den hade 10 mOhm Rds on.
Något åt detta håll, kan det fungera?

Behöver jag ha motstånd på mosfetarnas gate? Databladet för LM5104 har det och även en diod där. Hmm...
R1 och R2 bestämmer "Turn On Delay", men jag förstår inte rikigt databladet. Hur klurar jag ut vilket värde som är rimligt... Någon snäll själ som har några tips?
LM5104: http://www.national.com/ds/LM/LM5104.pdf
BUZ342: http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 135-A2.pdf

Behöver jag ha motstånd på mosfetarnas gate? Databladet för LM5104 har det och även en diod där. Hmm...
R1 och R2 bestämmer "Turn On Delay", men jag förstår inte rikigt databladet. Hur klurar jag ut vilket värde som är rimligt... Någon snäll själ som har några tips?
LM5104: http://www.national.com/ds/LM/LM5104.pdf
BUZ342: http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 135-A2.pdf
Du behöver inga frihjulsdioder annat än dom som sitter i transistorerna. Dom tål 60A kontinuerligt och leder bara tills transistorn är på och kortsluter den (ideal diod). I en H-brygga så är alltid två transistorer på, en på varje sida. Det är bara just när man växlar mellan undre och övre som båda på en sida är av.
Efter en snabbtitt i databladet känns inte 5104 lämplig till en brygga eftersom antingen övre eller nedre transistorn är till.
Du kan mao inte släppa motorn helt.
Ska du bara köra fram eller bakåt på motorn så går det nog men det blir inte bra om du ska reglera hastigheten eftersom så fort du drar ingången låg kopplas den andra transistorn till.
Du vill kunna styra transistorerna separat.
IR2104 är nog lämpligare.
73-430-64
Edit:
Elfa har löjligt många drivkretsar sen de tog in IR i sortimentet, finns säkert en som driver en helbrygga nånstans men jag orkar inte leta på deras oerhört jobbiga sida.
Lång länk till Elfa.
Edit igen:
Gatemotstånd ska man i mitt tycke alltid ha, det minskar risken för oscillationer.
Sådär en 47Ohm duger till ganska höga frekvenser.
Du kan mao inte släppa motorn helt.
Ska du bara köra fram eller bakåt på motorn så går det nog men det blir inte bra om du ska reglera hastigheten eftersom så fort du drar ingången låg kopplas den andra transistorn till.
Du vill kunna styra transistorerna separat.
IR2104 är nog lämpligare.
73-430-64
Edit:
Elfa har löjligt många drivkretsar sen de tog in IR i sortimentet, finns säkert en som driver en helbrygga nånstans men jag orkar inte leta på deras oerhört jobbiga sida.
Lång länk till Elfa.
Edit igen:
Gatemotstånd ska man i mitt tycke alltid ha, det minskar risken för oscillationer.
Sådär en 47Ohm duger till ganska höga frekvenser.
Ok, läste nånstans att det var smart att ha externa dioder också då de är bättre på att hantera spikarna från motorerna...Pucco skrev:Du behöver inga frihjulsdioder annat än dom som sitter i transistorerna.
Låter vettigt! Den där dioden som ligger parallell med gatemotståndet om man kikar i databladet för LM5104, vad gör den? IR2104 har inte motsvarnde diod i sitt exempel...Norpan skrev:Gatemotstånd ska man i mitt tycke alltid ha, det minskar risken för oscillationer.
norpan: I en H-brygga kan du aldrig frikoppla motorn genom att stänga av transistorerna. Frihjulsdioderna finns alltid där och bromsar motorn om man inte driver motorn. Det som den "andra" transistorn gör är att skapa en ideal frihjulsdiod med betydligt lägre förluster. T.ex. vid 10A så har dioden ca 5W förluster medans den ideala dioden med hjälp av transistorn bara har 0.1W förlust.
Angående Gate motstånd så vet jag ialf att Inernational Rectifier har en application note för hur man går till väga för att räkna fram gate motståndets storlek för deras drivkretsar.
Just den är väl ändå en variant som inte kan styra transistorerna separat, eller?Norpan skrev:Du vill kunna styra transistorerna separat. IR2104 är nog lämpligare. 73-430-64
Då får man väl välja typ IR2102, 2103, 2106, 2108, 2010, 2112, 2113, 2213 eller liknande. Hur mycket ström behöver man till gaten? Lite sådär mellan tummen och pekfingret...
hur stor gate ström du behöver beror på vilken pwm frekvens som du har tänkt att använda, högre frekvens mer ström, och vilken transistor med förstås.
Vad menar du med att du inte kan styra transistorerna separat?
I databladet på sida 5 står det precis hur utgångarna beter sig beroende på vad som ges på ingångarna.
EDIT:
några application notes som kanske är intressanta
an-944
an-978
Vad menar du med att du inte kan styra transistorerna separat?
I databladet på sida 5 står det precis hur utgångarna beter sig beroende på vad som ges på ingångarna.
EDIT:
några application notes som kanske är intressanta
an-944
an-978
Senast redigerad av slatte 3 april 2009, 11:03:15, redigerad totalt 1 gång.