Varför stänger inte min Mosfet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Varför stänger inte min Mosfet?

Inlägg av PHermansson »

avalanche? Lavin? Något sorts skydd i feten?
*sitter i skolbänken och lyssnar intresserat*
Norpan

Inlägg av Norpan »

I princip kan man väl säga att kanalen i fet:en inte orkar stå emot spänningsskillnaden så den börjar öppna utan spänning på gaten.
Detta var en oönskad biprodukt i effektfettransistorernas barndom och spänning var det absolut lättaste sättet at ha ihjäl en mosfet på, det kunde räcka med en spik på några ns för att det skulle smälla.
Sen var det nån som kom på att använda och utveckla den här avalancheeffekten och i det närmaste alla fet är avalancheklassade idag.

www.irf.com/technical-info/appnotes/an-1005.pdf
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Fast jag har nog inte lärt mig hur man ska tyda databladen när det gäller sånt. Om man kan räkna rätt borde man kunna använda sig av MOSFETEN som en zenerdiod... kanske inte så billigt och praktiskt men det är ju bra att veta vad som händer vid överspänning ("poff" eller bara "zener"?)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Är transistorn avalancheklassad finns det data om detta i databladet, det är mest energimängd det handlar om.
Tittar du i nedanstående datablad, på en inte helt okänd transistor, så står det i huvuddata på första sidan, både som maxström och energimängd per puls och begränsat av temperaturen.
Nu är ju denna egenskap mest tänkt för att ta hand om spänningstoppar, men håller man sig så temperaturen inte sticker iväg går det antagligen att använda den som zenerdiod, med lite odefinierad och temperaturberoende spänning.

http://www.irf.com/product-info/datashe ... rf540n.pdf
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det står inget om Avalanche i FDN335's datablad, det närmaste jag hittar är
"BVDSS Drain-Source Breakdown Voltage" som är 20 volt.
Och det verkar ju logiskt att det är ström som slipper igenom.
Då har man nog lärt sig något nytt idag med, och sen ska jag försöka komma ihåg det där med en märkspänning på 2x spänningen plus lite marginal som jag läste i en annan tråd. Att köra 18 volt genom en komponent specad för max 20 volt är helt enkelt ingen bra ide :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"annan tråd" .. Hur välja MOSFET? ;)
Skriv svar