Många funderingar kring drivning av RGB leds

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
v-g
EF Sponsor

Re: Många funderingar kring drivning av RGB leds

Inlägg av v-g »

Forsätter min monolog här då:

Tänkte mig att PWM:a färgerna var för sig och på så sätt få plats på två portar plus tre för FET:arna.

Upptäckte då vad usel jag är på mosfet :doh: har alltså letat efter en lämplig att switcha av hela "färgbryggan" med och detta har tagit flera timmar :shock:

Efter mycket letande och tolkande så hittade jag följande prylar:

Transistor datablad

Mosfet datablad.

Respons på dessa eller Schemat nedan är jag väldigt glad att få!

Ungefär enligt nedan vill jag koppla det hela. Rätt eller fel? (går att klicka för fullstor).
Bild

Såklart skall dioderna vara CC men hittade inga bra libs för det, det ska även vara 14 slingor/dioder till men det skippade jag att rita ut då det bara blir plottrigt.

För övrigt så är Farnell snart en kund rikare tack var Elfas fina överblick :oops: blev lite annat med parametersökning :shock:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Är inte Mosfetarna ritade /kopplade åt fel håll?

Swech
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ahh fasen klart de är åt fel håll. :doh: Höll på att snurra dem och bytte då anslutningar. Bortse från detta då ;)

Bilden är ändå mest för att illustrera hur jag tänkt få det hela att sitta ihop.

Det som det kommer bli fler av är alltså de i bilden kallade T1-T9. (Nämligen 48 st totalt :) )
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Fattar jag rätt om du alltså:
Vill slå på en rgb lysdiod med en PIC utgång.
De individuella färgerna styr du med 3 pwm signaler som är identiska för alla RGB.

Varför sätter du inte 1 transistor på den gemensamma pinnen på RGB dioden
isåfall, istället för 3? Har du aktier hos någon halvledartillverkare :wink:

Eller missar jag hur du hade tänkt?

Swech
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Varje slinga ska kunna styras fullt ut oberoende av de andra, troligt är dock att man 6-7 slingor kommer lysa samtidigt men så kan man ju inte designa utan det är worst case.

Halvledarna kostar typ 70 spänn totalt och då har jag ändå minst 80 st över ;) Kolla själv på farnell så ser du att priserna är ett skämt nästan

Jag hade alltså tänkt ha en trissa per färg i slingan, 16 slingor med tre färger ger 48 trissor. PWM:en ligger på dessa 48 trissor, FET:arna är för att välja färg och kommer som det ser ut nu INTE att PWM:as.

För att då kunna kontrollera 16 slingor med tre fäger i varje tänkte jag multiplexa och således visa en färg åt gången och bryter man då jorden så visas ju inga färger. :)

Kan vara på villospår men teoretiskt får jag ihop det i skallen men ändock är detta ett nytt område för mig. :doh:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

OK... men så som du har ritat så har du ju samma styrsignal till 3 transistorer.
När du lägger spänning på denna styrsignal så öppnar ju alla 3 eller hur?
Det innebär ju att alla 3 färger då styrs av PWM från respektive MOS
Så - om du slår på alla 3 med en signal så är det samma sak som att koppla på
jordanslutningen med en signal.

Hade du haft individuella signaler till basen på dina transistorer så hade jag förstått....
men nu har du antingen inte tänkt klart eller ritat fel..

Swech
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

MOS:arna är felritade det vet jag men i övrigt så måste jag missa vad du menar.

Visst trissan är ÖPPEN men har den ingen ström att ta av så spelar det väl ingen roll? Dvs endast en av dessa MOS:ar komemr vara öppen åt gången.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

T1,T2 o T3 styr ju LED1 på ovansidan, eftersom alla basarna ligger ihop styrs de olika färgerna samtidigt av dessa tre transistorer. FET'en styr sedan varje färg individuellt.
Om du byter ut dom tre transistorerna mot en enda som du sätter på undersidan (cc-sidan) av LED1 och till GND så spar du två transistorer/LED. Du måste isåfall även byta typ av transistor från PNP till NPN.

Vet inte om jag beskrev det tydligare än Swech, förmodligen inte.
Stora skillnaden är kanske att man tänker segare sent på natten. :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

v-g
Gör ett nytt schema.
Ta bort dina PNP
Koppla dina MOS direkt till motstånden som är i serie med lysdioden
Bryt jorden
Rita in en NPN transistor där : kollektor till led emitter till jord bas med ett motstånd till din
styrsignal som tidigare styred dina PNP

Så tittar du på detta schema och funderar på hur det funkar :D

Swech
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ahh sablar NU fattar jag (en dag senare..... ) :doh:

Mao ni menar såhär en FET /färg sen en NPN per slinga där man bryter jorden. Såklart helt rätt i min teori också samt samma funktion. 48 blev just 16 ;)

Sa ju att jag tänkt ut detta i trött tillstånd :mrgreen:

Ska rita om schemat då arbetsdatorn/servern är i ordning. Men nu måste jag ju hitta en ny trissa :wall:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jag har BC817 liggandes :D
ytmonterad sot23 NPN
Du kan få 16 som prov

Swech
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Idag var det lätt att tänka ut att lägga till en etta för att få NPN dock inte igår :oops:

Det hela är ännu helt i planeringsstadiet och det fattas många delar ännu, bla de (dyra) lysdioderna som jag troligen måste plocka från Ebay, för där är tom farnell våldsdyra. Tills dess att dessa är hemma och testade klarar jag mig bra med vanliga 557 i labbdäcket tror jag (tack ändå för erbjudandet). Anledningen att köra ytmonterat sen är för att man slipper borra :vissla:

Men om jag nu återgår till funderingarna så testade jag ju med en RGB-diod och färgerna verkar fungera bra trots samma förkopplingsmotstånd på alla färger, skulle man då kunna göra en busis och sätta motståndet på jordsidan och därmed 2/3 behovet av motstånd och arbete.

Det kommer ju fortfarande sitta ett motstånd per RGB-diod men det spar ändå massor med arbete.

Iofs kanske man kan kompensera att färgerna lyser olika i koden om det nu skulle vara problem. Det är ju iofs inte tänkt att projicera bilder med dessa ljusslingor så i verkligheten kanske det kvittar fullständigt :)

Det börjar ta sig tror jag. :idea:
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det funkar med gemensamt motstånd om du bara kör en färg åt gången, annars om du tänker dig att du ska tända röd och blå samtidigt, så är det ett spänningsfall på den röda och ett annat på den blå och det lägsta spänningsfallet tar all ström, i detta fall den röda.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det är tänkt att det hela ska multiplexas eller vad man kallar det. iaf kommer bara en färg lysa åt gången, även om gången är väldigt kort (max några ms ;) )
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nuså har schemat äntligen blivit reviderat. Borde vara rätt då jag varit klar i huvudet när det ritades 8)

Kolla och ge gärna en kommentar.

Har förresten nästan bestämt mig för en diod med separat GND så det blir ett motstånd för varje färg. Dessa dioder var visst mkt billigare av någon anledning. :humm:

Nåväl här är schemat (nu med vända FET:ar ;) ): (går att klicka för fullstor)
Bild
Skriv svar