Stabba via jord
Re: Stabba via jord
MadModder, hur är det med fysiken nu
Negativa elektroner går från minus till plus.
- prototypen
1802 skrev:Efter likriktning i http://www.elecfree.com/electronic/138- ... 12-2n3055/ så borde ju spänningen vara ganska hög. Denna skickas rakt in i för brukaren. Och justaras på tillbakavägen Det är det tråden gäller. Oftast byggs det inte så. Finns det en fördel med detta?
Det har ABSOLUT ingen betydelse om det regleras på positva eller negativa sidan, det är spänningen på utplinten som gäller.
Jämför ett +- aggregat där du bara använder den negativa sidan, minus blir minus och "jord" blir plus.
Varför man gör reglering på negativa sidan har jag redan skrivit, ibland billigare grejor.
Protte
- prototypen
Zyxel615 skrev:MadModder, hur är det med fysiken nuNegativa elektroner går från minus till plus.
Jag tror han har "moddat" i fysikboken.
Protte
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Hrrmm... ja.
Nu när jag tänker efter var det ju tvärtom jag menade.
Nånting var det jag blandade ihop, men vad... Det behövs inga forskare för att förstå att elektroner går tvärtemot vad alla elektronikböcker säger att strömmen går.
Nånting var det jag blandade ihop, men vad... Det behövs inga forskare för att förstå att elektroner går tvärtemot vad alla elektronikböcker säger att strömmen går.
Så det finns ingen elektrisk vinst att reglera via - sidan? Så det funkar lite som när man tar 12+ och jordar på 5v+, och får 7v på en pc nätdel? Min tanke är att lite värme försvinner i förbrukaran och agget går kallare=mer effekt. Kommer det lika många A tillbaka, så har man uppfunnit evighetsmaskinen.
Då samma komponenter används, ser jag ingen ekonomivinst.
Då samma komponenter används, ser jag ingen ekonomivinst.
Lika många A kommer det att vara både före och efter förbrukaren... det är ingen evighetsmaskin för den sakens skull...
däremot så kommer man ha ett spänningsfall över förbrukaren, dvs spänningen varierar i kretsen men strömmen är konstant.
Men nej, det kommer bli precis lika varmt oavsett vilken sida man reglerar på.
däremot så kommer man ha ett spänningsfall över förbrukaren, dvs spänningen varierar i kretsen men strömmen är konstant.
Men nej, det kommer bli precis lika varmt oavsett vilken sida man reglerar på.
1882:
Se på strömmen (Ampere) som flödet i en vattenslang. Spänningen är trycket i slangen. Lika mycket vatten som du skickar in i ena änden på slangen kommer komma ut i andra änden.
Eller tänk dig en fors, där man bygger några turbiner för att alstra electricitet. Jag hamnade i en diskussion om just den grejen här om månaden. Det handlade om de här nya "rör-turbinerna", som altså är en ganska effektiv liten turbin och generator i ett rör. En person hävdade bestämt att i.o.m. att man sölar ner vattnets rörelse så skulle inte lika mycket rinna förbi. Förutsatt att man inte dämmer upp så att man får en stor damm som bara blir större och större så kommer exakt samma mängd vatten rinna förbi som utan någon turbin. Det är ju självklart, vart skulle vattnet annars ta vägen?
Samma är det med strömmen i en krets. I en seriekopplad krets kommer strömmen att vara lika stor på alla punkter.
Och eftersom strömmen är lika stor på alla punkter i kretsen, så spelar det heller ingen roll om man reglerar på den låga eller höga sidan.
Se på strömmen (Ampere) som flödet i en vattenslang. Spänningen är trycket i slangen. Lika mycket vatten som du skickar in i ena änden på slangen kommer komma ut i andra änden.
Eller tänk dig en fors, där man bygger några turbiner för att alstra electricitet. Jag hamnade i en diskussion om just den grejen här om månaden. Det handlade om de här nya "rör-turbinerna", som altså är en ganska effektiv liten turbin och generator i ett rör. En person hävdade bestämt att i.o.m. att man sölar ner vattnets rörelse så skulle inte lika mycket rinna förbi. Förutsatt att man inte dämmer upp så att man får en stor damm som bara blir större och större så kommer exakt samma mängd vatten rinna förbi som utan någon turbin. Det är ju självklart, vart skulle vattnet annars ta vägen?
Samma är det med strömmen i en krets. I en seriekopplad krets kommer strömmen att vara lika stor på alla punkter.
Och eftersom strömmen är lika stor på alla punkter i kretsen, så spelar det heller ingen roll om man reglerar på den låga eller höga sidan.
Walle: Rinner forsen(vatten) lika fort före och efter turbinen?
Turbinerna bromsar vattnet, och det tar längre tid att passera.
Om inte kraftveken öppnar förbislussar, så blir det ju översvämmningar. Men det behöver inte gälla el.
Om inte kraftveken öppnar förbislussar, så blir det ju översvämmningar. Men det behöver inte gälla el.
- prototypen
1802 skrev:Så det funkar lite som när man tar 12+ och jordar på 5v+, och får 7v på en pc nätdel?
Nej detta fungerar inte, 5 V UTGÅNGEN kan bara skickaUT ström, den kan INTE ta emot det som skickas ut på +12.
Man KAN bygga 5 volten så den kan ta emot ström (push-pull) men det kostar och det behövs inte i en prispressad dator.
Protte
Jag har då kopplat in en fläkt mellan +12 och +5 på min burk, och visst funkar det...
- prototypen
MEN fortfarande tror jag att 5 volten puttar UT ström för belastningen på +5 är större än vad fläkten kan ge från +12 V.
Lägger du en PSU på bordet och ansluter en lampa mellan 5 och 12 så blir det nog inte 7 till lampan.
För det första så startar nog inte PSU:n och för det andra så kanske det finns ett överspänningsskydd på +5.
Protte
Lägger du en PSU på bordet och ansluter en lampa mellan 5 och 12 så blir det nog inte 7 till lampan.
För det första så startar nog inte PSU:n och för det andra så kanske det finns ett överspänningsskydd på +5.
Protte
Mäter du mellan 5 och 12V på ett nätagg så kommer mätningen visa 7V då potentialen mellan 5 och 12V är just 7V
Nej, hastigheten på vattnet skulle vara spänningen, i min analogi. Nedanför kraftverket har du lägre spänning. Om vi säger så här: Du häller i 1000 kubikmeter vatten i en fors. 1000 kubikmeter vatten kommer att rinna, oavsett turbiner eller inte.1802 skrev:Walle: Rinner forsen(vatten) lika fort före och efter turbinen?
Och samma gäller el. Snälla, gå till biblioteket och låna en bok om grundläggande ellära. Det är liksom ingen poäng i att ifrågasätta kända fakta
Koppla en krets med ett 12V-batteri och 10 stycken 1Ω resistorer i serie. Ohms lag, U = I x R, säger oss att strömmen i kretsen blir: 12V / 10Ω = 1.2A
Med Ohms lag kan vi även räkna ut spänningsfallet över varje resistor: U = I x R = 1.2A x 1Ω = 1.2V. Altså har varje resistor ett spänningsfall på 1.2 Volt. Det är 10 resistorer, varje har ett spänningsfall på 1.2 Volt, summan av dom blir 12 Volt. Eller hur? Om lite av strömmen försvann i första resistorn så skulle inte strömmen genom nästa resistor vara 1.2A. Altså skulle inte spänningsfallet över den blir 1.2 Volt. Således skulle inte summan av spänningsfallen bli 12 Volt...och då stämmer inte ekvationen. Så, som sagt, strömmen är exakt den samma på alla punkter i en seriekopplad krets.
protorypen, Det fungerar hur bra som helst, åtminstone på de 10-15st jag använt det på.
Walle: Heter inte förbrukaren Rb? Kanske inte så många ohm, men lite borde det göra.