Radiostyrning av volvo 240

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Radiostyrning av volvo 240

Inlägg av Mizzarrogh »

Två grejer jag fortfarande inte fått riktig klarhet över:

1. Hur är själva drivningen från styrlinan inkopplad mot rattstång(om den nu öht sitter på rattstången) på 240 projektet där åtminstone jag inte såg någon synlig drivmekanik innuti kupen.

2. Har de verkligen riktig växling i mythbusters (kör de manuell låda där?) ? eller är det endast att dra i ettan? (Borde väl gå om man har X och Y kordinater och någonting som styrde efter växelschemat så det stämmer, hur man nu sedan sköter detta från sändaren, tro...)
(på de andra projekten såg jag inte över huvud taget hur det var löst)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då MythBusters lagade deras bilstyrning använde de just en rullstolsmotor och styrningen var gjort så att ett servo aktiverade en av 2 brytare: den ena var "rulla höger" och den andra såklart "rulla vänster", alltså ingen "riktig" styrning (Proportional) men bara av/på. Jag var ganska förärgat över detta men de är ju mer mekanik-typer så det fick väl duga.

Att göra en "ratt-drivning" är nog mest en fråga om att hitta rätt motor och fästa det på ett lämpligt sätt i kabinen, själva elektroniken är inget större problem, feedback på position göras självklart via ett potentiometer som antingen är växlat till ratten (kan ju gå fler varv) eller avkänner på styrstag direkt.

Till gasen duger det fint med en linjär aktuator, likaså till kopplingen. Till bromsen hade jag satt en kraftig fjäder mellan aktuatorn och pedalen, då kan man bromsa mjukt.

Det skulle nog gå att fixa växlingen också men det skulle bli lite mer marigt rent mekanisk, jag hade ju nog vald att montera en µC till att styra bilen, den skulle i sin tur få RC-styrningens pulser och sedan ta hand om dessa på lämpligt sätt.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

På min husbuss (en scania från 1984) så sitter det en manuell låda med CAG system.
Det är en dator som bestämmer när det är lämpligt att växla, säger till mig att trycka ner kopplingen genom blinkningar + ett klickande ljud.
När jag då trycker ner kopplingen så ser 2st luftcylindrar till att rätt växel läggs i. Men det krävs en hel del givare och luftventiler för att det skall fungera :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

blueint skrev:En del nyare bilar är drive-by-wire. Som gjort för en lite modifikation.
För styrningen ? ..vilka bilar har det ?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Glenn skrev:
blueint skrev:En del nyare bilar är drive-by-wire. Som gjort för en lite modifikation.
För styrningen ? ..vilka bilar har det ?
Inte en enda produktionsbil. Det har gjorts några konceptbilar som är fullständigt "drive-by-wire", inklusive styrningen. En av dem utvecklad på en svensk högskola/universitet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det beror kanske lite på hur man definierar det, men många kallar DIRAVI för drive-by-wire eller lite skämtsamt "drive-by-fluid". Så länge det finns hydraultryck så har inte ratten någon mekanisk koppling till styrstagen, dock om det skulle bli något fel så finns vanlig mekanisk styrning som backup, med ca 15 graders glapp.
morry
Kontakt:

Inlägg av morry »

till vexel lådan går det ju att setta mettal plattor så att man kan vexla alla vexla om man vill får se till kalibreringen blir bra bara
marmander

Inlägg av marmander »

Till min gamla 164 byggde jag om till elektriskt servo från opel corsa C. Med ett sådant styrservo och styrbox kan du enkelt använda ett RC-servo för att påverka det (sitter en pot som påverkas av rattaxeln).

en gammal projekttråd.. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =volvo+164
bild på servot ser du här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=225
Dock är det modifierat en del...
Finns billigt i england, fick mitt för 1500kr inkl. frakt och digitalboxen. dom vill ha ca 8000kr på svenska skrotar...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

"alla" moderna bilar har ju wirestyrd växellåda iofs, så om man bara vill kan man ju sätta nån form av servon där, men det blir nog inte så skoj att sköta det ändå även om man fixar den fysiska styrningen av växellägena.

Lär ju underlätta enormt att använda en bil med senilsticka från början..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det är ju iof inte så svårt att sätta dit en Automat i en 240 heller.. få tag på en BW55 komplett med turbin från 240, dom är nästan gratis kan jag tro, samt få tag på kardan åxå.. sen behövs bara spakstället och pedalstället om du vill vara seriös.. Själv byggde jag om ett pedalställ till manuell så det passade bra till aut....

Kan inte kosta många pengar, inte heller speciellt mycket tid, kanske några timmar.

Bäst skulle det ju såklart vara att hitta en bil med automat som passar bra för denna typen av modifikationer.

Skulle vara väldigt intressant att se hur det skulle bli med ett sånt bygge...

// Daniel
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

mrfrenzy skrev:Det beror kanske lite på hur man definierar det, men många kallar DIRAVI för drive-by-wire eller lite skämtsamt "drive-by-fluid". Så länge det finns hydraultryck så har inte ratten någon mekanisk koppling till styrstagen, dock om det skulle bli något fel så finns vanlig mekanisk styrning som backup, med ca 15 graders glapp.
Jo, det är sant. Citroëns styrning är ju lite speciell. Men i alla fall jag tänker mer "Sensor på rattstången" --> "Styrdator" -->servostyrning av hjulen, när jag hör "drive-by-wire". Begreppet kommer ju från flygets "fly-by-wire", och i flygplan är det oftast (alltid?) helt elektronisk avläsning av styrreglagen. Exempelvis JAS 39 Gripen och Airbus A380 funkar ju på det viset. Därav min definition :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag har kört ca 5mil med en CX helt utan hydraultryck. Blev lite ormig körning tack vare rattglappet :) Slog också huvudet i taket ett antal gånger, bara att konstatera att fjädring behövs på svenska vägar.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Om du bytar hydraulpump (servopump) till en med högre tryck (kolla med dom som kan volvo, det finns flera olika servopumpar med olika tryck till volvo) så blir bilen mer lättstyrd och du behöver en mindre motor till ratten!

Bilen är stor så det finns plats för kompressor, därför skulle jag satt en rejäl fjäder mot bromspedalen och en luftcylinder som trycker upp denna när man inte skall bromsa. ge signal till ventilen för att släppa bromsen. Händer det något med signalen eller med luften till cylindern så bromsas bilen automatiskt.

kopplingen skulle man kunna göra på samma sätt, eller bara med en luftcylinder som trycker på kopplingen vid signal.

Växellådan återigen luftcylinder. Det behövs inte så kraftiga. Kan du tänka dig att köra på bara en växel så är det ju bara mellan 1:an och friläge du behöver röra dig!

Gasen sköts enklast med en r/c servo vid gasspjället.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Vad gäller just mitt projekt så är det en äldre modell (76 har jag för mig om jag inte blandar ihop det, innehåller således ingen styrelektronik över huvud taget.) utan "moderna finesser" Har redan bil och en del pneumatik och hydraulik från skrotad jordbruks utrustning jag tänkte återanvända. Fick även tag på ett ganska stort restparti förstklassig industripneumatik förut.
(Därför är det detta jag kommer att köra på (+ att mina kunskaper i "finelektronik" tyverr fortfarande är något mer begränsade...) Har tyverr inte möjlighet att lägga upp större summor eller köpa ny bil enkom för detta. (+ att jag gillar dessa tidiga 240 med mycket plåt och robust, lättmekad mekanik, betydligt mer sällan problem med dem som man inte kan fixa själv och billiga reservdelar (även om de numera börjar bli svårt att få tag på ibland...))

Har i och för sig en annan bil (också 240, men av något senare modell) med mer modern servostyrning och kombiutförande men den är tyverr i sämre skick och inte lika pigg för närvarande. (har inte bestämmt ännu vilken det blir...)

Fast är ju klart, men borde nog kunna ta sig upp i runt 20 strecket på ettan utan att tokvarva fullt så extremt...
Då borde det ju, som sagt, gå med en cylinder som drar i från friläge till ettan, men vore ju onekligen roligare om det gick att klättra upp till i allafall trean (tveksamt dock förmodligen om man kommer över 30 strecket i vilket fall, man lär nog inte direkt köra trådlöst på allmänna vägar i 110 menar jag...).
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

det är inga större problem att växla högre upp! använd luftcylinder för att lägga i växel och kanske ett r/c servo för att flytta mellan lägena... det behövs ju nästan ingen kraft alls!
Skriv svar