eldkastare
En backventil är precis som det låter en ventil som bara leder åt ett håll. En backslagspärr är egentligen samma sak men den är tillverkad för att mycket snabbt klippa av flödet då man får en baktändning i gassvets mm. Det är lag att man idag måste ha det på gassvetsen. Vi en på syre och acetylen direkt vid handtaget och ytterligare en på regulatorn för acetylenet.
Man känner hur det klickar till i handtaget varje gång svetsen baktänder. För den som inte tror att man får baktändningar så kan man ju testa att öppna munstyckets bakre fäste och kika en den "dysa" som finns där. Den är på ett mynstycke som har några år på nacken ofta helt svart av allt sot ifrån baktändningarna.
Nu är det inte så att varje baktändning leder till en livsfarlig situation men det finns en risk och den minimeras ordentlig med dessa spärrar.
Nu vet jag inte vad det är för vattengevär du har. Jag antar att du har ett sådant som man pumpar upp lufttryck i. Då har du en behållare med spritångor och komprimerad luft. Det är en direkt explosiv blandning. När spriten tar slut och det kommer luft o sprit blandat så finns det en risk för baktändning som kan gå in i behållaren som då exploderar. Kanske inte en stor risk men den finns helt klart där och är inte att förakta.
Leker man med sådant så åker man förr eller senare på en blåsning. Själv så har jag en halv tumme och ett krokigt pekfinger på vänster hand sedan jag i yngre tonåren föraktade sprängkraften hos vanligt tändstickssvavel och det faktum att det faktiskt är en stötkänslig blandning på klorater som finns i vanliga tändstickor. Pjäsen bestående av kanske 2-3 gram tändsticksvavel exploderade vid tillverkning. Skiftnyckeln som höll i pjäsen slets sönder i småbitar och trots att jag inte höll i pjäsen så fick jag handskador som krävde 3st operationer.
Mikael
Man känner hur det klickar till i handtaget varje gång svetsen baktänder. För den som inte tror att man får baktändningar så kan man ju testa att öppna munstyckets bakre fäste och kika en den "dysa" som finns där. Den är på ett mynstycke som har några år på nacken ofta helt svart av allt sot ifrån baktändningarna.
Nu är det inte så att varje baktändning leder till en livsfarlig situation men det finns en risk och den minimeras ordentlig med dessa spärrar.
Nu vet jag inte vad det är för vattengevär du har. Jag antar att du har ett sådant som man pumpar upp lufttryck i. Då har du en behållare med spritångor och komprimerad luft. Det är en direkt explosiv blandning. När spriten tar slut och det kommer luft o sprit blandat så finns det en risk för baktändning som kan gå in i behållaren som då exploderar. Kanske inte en stor risk men den finns helt klart där och är inte att förakta.
Leker man med sådant så åker man förr eller senare på en blåsning. Själv så har jag en halv tumme och ett krokigt pekfinger på vänster hand sedan jag i yngre tonåren föraktade sprängkraften hos vanligt tändstickssvavel och det faktum att det faktiskt är en stötkänslig blandning på klorater som finns i vanliga tändstickor. Pjäsen bestående av kanske 2-3 gram tändsticksvavel exploderade vid tillverkning. Skiftnyckeln som höll i pjäsen slets sönder i småbitar och trots att jag inte höll i pjäsen så fick jag handskador som krävde 3st operationer.
Mikael
Det som brukar hända är att ventilen (ofta av plast) smälter och innehållet strömmar ut okontrollerat. Då blir det varmt och risken att skada både sig själv och andra ökar avsevärt. På en tidpunkt (när trycket tar slut) kan luft och därmed syre strömma in i behållaren och i värsta fall orsaka en explosion.
Den dagen du "råkar" få med en blandning av vätskan OCH luften som har trycket i geväret, kommer blandningen att antändas mycket snabbare baklänges än vätskan pumpas ut!Micke_71
hur kommer elden in i behållaren när det är övertryck i den och vätskorna åker ut och blandas med syret i luften efter munstycket?
När lågan väl kommit innanför munstycket är katastrofen ett faktum.

Mvh
speakman
När alkoholen tar slut t.ex fräser gväret väl till som en ketchupflaska, då har man en luft/alko blandning som kan vara lite giftig.
Skulle vara mkt bättre om man hade en luftfri behållare där man trycker ut vätskan som i en tandkrämstub typ, i en sån blir det ju aldrig luft, och utan luft ingen smäll.
Tandkrämstub kanske inte är praktiskt, men en behållare med rörlig botten och en fjäder som trycker på, då får man tom tryck utan att pumpa.
Allt som brinner smäller oh flyger fort är kul =)
Skulle vara mkt bättre om man hade en luftfri behållare där man trycker ut vätskan som i en tandkrämstub typ, i en sån blir det ju aldrig luft, och utan luft ingen smäll.
Tandkrämstub kanske inte är praktiskt, men en behållare med rörlig botten och en fjäder som trycker på, då får man tom tryck utan att pumpa.
Allt som brinner smäller oh flyger fort är kul =)
Det verkar va en bra ide de där me en behållare med fjäderbelastad botten... En tillräckligt stark fjäder bara så man får bra tryck i den...
Sen till tändningen kan man ju ta en sån där piezoelektrisk grej eller va de heter som finns i cigarettändare (såna utan "hjul", bara en knapp) den skapar ju en liten gnista som man kan placera framför utsprutet...
Sen till tändningen kan man ju ta en sån där piezoelektrisk grej eller va de heter som finns i cigarettändare (såna utan "hjul", bara en knapp) den skapar ju en liten gnista som man kan placera framför utsprutet...
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31440
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Att bygga i plast öht skulle jag aldrig göra.
En bränslebehållare, en trycktank, en tryckgivare, en elektrisk ventil, ett munstycke, lite rör och kopplingar, en modifierad tändare, en tryckknapp, en högtemperatursensor samt lite elektronik.
Knappen, tryckgivaren och sensorn är kopplade till elektroniken, som öppnar bränsleventilen om man trycker på knappen och trycket inte är för lågt och om tempsensorn är varm. Tändaren sätter man vid munstycket. Tändaren är moddad så att den kan lämnas påslagen. Tempsensorn sitter i tändarlågan. Elventilen ska naturligtvis sitta precis bakom munstycket, så det knappt finns nåt som kan brinna om den är stängd. Foolproof.
En bränslebehållare, en trycktank, en tryckgivare, en elektrisk ventil, ett munstycke, lite rör och kopplingar, en modifierad tändare, en tryckknapp, en högtemperatursensor samt lite elektronik.
Knappen, tryckgivaren och sensorn är kopplade till elektroniken, som öppnar bränsleventilen om man trycker på knappen och trycket inte är för lågt och om tempsensorn är varm. Tändaren sätter man vid munstycket. Tändaren är moddad så att den kan lämnas påslagen. Tempsensorn sitter i tändarlågan. Elventilen ska naturligtvis sitta precis bakom munstycket, så det knappt finns nåt som kan brinna om den är stängd. Foolproof.
