Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Inlägg av 1802 »

Tanken är att ladda fullt hemma. och sedan ladda med ex bensin på "fältet" eller "laddstolpar" om det finnes. Har även tankar på att ladda med ved/pellets, men då får det bli ett större fordon med kärra efter. Batterier för korturer i fordonet. Laddare och ev fler batterier på kärran. En sån där man sitter 2 st efter varann kanske blir nästa steg ex http://www.parnes.com/hpvsblog/archives ... igtuna.JPG. Eller liten bil typ fiesta/corsa/micra. Blir kanske mest prisvärt att konvertera en bensinbil. Elfordon har för små serier och blir dyra, även beg.
Senast redigerad av 1802 8 februari 2009, 14:51:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6380
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Inlägg av Biker »

1802 skrev:12Ah batterierna går bra att ladda med Feltema 38-242. Laddar ipac med uttjänta cykelbatterier. En biladapter emellan. Går att ladda ipaq många gånger, trots mindre än 50% kapasitet kvar. Kanske en glödlampa i serie kan fixa problemet med 4A batterierna, men då kanske automagiken slås ut. Har även provat 6v moppebatteri. Med timer (som säkerhet)så funkar det bra. Man får välja 5 bat (1.2v).Cykelmotorn är slö. Kass i backar. Man får trampa. Det går kanske att dra sladdar och ladda ett i taget, med ctek(klone). För att toppa upp, och få längre kör tid. Både på min kickbike 24v och elcyklen 36v.

Har också använt denna för att ladda blyaccar - verkar funka fint.

Men i vissa lägen har laddningsregleringen inte fungerat så den är inte helt 100% säker på avbryta laddningen i tid på blyaccar.

Speciellt om den är ansluten till utrustning som raderar ut eventuella dippar i spänningen som används för att känna av laddstatus - men det har även inträffat med bara accen inkopplat..
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Inlägg av xxargs »

Det går att ladda blybatterier med 38-242 med övervakning (inkopplad voltmeter och stäng av så fort 15 Volt uppnåts på den svaga strömläget) , men det går inte att ladda snällt med den oövervakad då -dV - avbrytning gäller bara för NiMh och NiCd-batterier - inte för blybatterier - om det fungerar ändå är bara tur eller att batteriet värmts upp så mycket av konstanströmmen att den har börja skadas...

Håll reda på de olika batterikemier och använd avsedd laddare för rätt batterikemi, gör man inte det så misshandlar man batteriet svårt med förkortad livsläng och snabbt minskande prestanda eller så laddar den inte ordentligt alls.

Är batterier över 30 - 35 grader C unde laddning pga. konstantström och överladdning så får den permanenta skador. Det kanske inte syns synligt första gången men efter några cykler så tappar batteriet prestandan mycket fortare än för motsvarande batteri som laddas enligt instruktion eller kända algoritmer (tex C/10 överladdning i form av pulsladdning med hög ström under 1 sekund och 9 sekunder vila har visat sig gynnsam för äldre/många gånger cyklade AGM-batterier, men detta skall man inte börja med förrän efter 50 - 100 urladdningscykler ).

---

Om batterierna går sönder i förtid beror inte så mycket på tillverkarna/leveratörerna, utan hur man behandlar batterierna med urladdning/laddning, förvaring i laddad eller urladdad status samt batteritemperaturer vid användning och förvaring.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Re: Ladda 3x12v bly med skitig bil12v

Inlägg av Cryptomaster »

Lånar tråden här. Skall bygga nått som kan ersätta en styrning i en branddörr som krånglar.
Har löst själva styrningsdelen med mycket elektromekaniskt blandat med logik, (keep it simple).
Detta för att minimera risken att en eventuell µC skulle ha hängt sig eller på nått sätt inte vill utföra sin uppgift vid eventuellt nödläge.

Sista delen, som jag behöver lite "brainstorming" omkring är följande:

*Det skall vid strömavbrott kunna drivas av en batteribank. I tankarna har jag 3 x 12V, seriekopplade för 36 volt.
*Systemet matas med 48 V AC. Likriktas för att driva DC motorn med ca 70 V DC.

Jag behöver alltså en tillförlitlig lösning för att underhållsladda och ev ladda upp en batteribank (3x12 Volt) vid yttre matning (48 VAC / 70 VDC)
Och vid spänningsbortfall fortsätta strömförsörja systemet från batterierna. Om strömmen bryts i nån sekund, t ex relä som slår om från yttre matning till batteribank, är inte detta något problem.

Tacksam för förslag :)
Skriv svar