CNC i aluminiumprofiler
Re: CNC i aluminiumprofiler
Okok tack. Men det går alltså inte att borra ett litet hål, fylla det med lödtenn, löda på chippen å sedan värma på lödtennet så att de fäster i Therminal padden?
Prova och berätta här (visa bilder) på hur det funkade! Kan vara kul att se om nya tokiga idéer faktiskt fungerar för hemmapul... Gör ett kort och kör upp spänning/ström tills det rasar (om det rasar
) och dokumentera detta.

Hur stora/kraftiga motorer stor ni att jag behöver för att driva denna maskin? Har tänkt att använda mig av trapets till att börja med.
...
Senast redigerad av Helgesson 17 februari 2009, 18:08:35, redigerad totalt 1 gång.
...
Senast redigerad av Helgesson 17 februari 2009, 18:07:31, redigerad totalt 1 gång.
Lilla chippet sitter på undersidan, och det måste lödas mot en stor kopparyta. Storleken står i specen.
Så att kyla plasten på ovansidan gör varken till eller från, förutom att kontot blir mindre.
Läs förövrigt Allegrospecen först, så slipper ni gissa så mycket.
Edit: Men å andra sidan. Ska man bara dra ur ca 1A, då blir den inte ens jummen.
Så att kyla plasten på ovansidan gör varken till eller från, förutom att kontot blir mindre.

Läs förövrigt Allegrospecen först, så slipper ni gissa så mycket.

Edit: Men å andra sidan. Ska man bara dra ur ca 1A, då blir den inte ens jummen.
Jag tror nog att man skulle utan problem kunna limma den padden med Artic Silver Adhesive om man ser till att få ett så tunt lager som möjligt, ser inget i databladet som hindrar det...
Det sättet är betydligt enklare som hobbyist!
Det sättet är betydligt enklare som hobbyist!
Det är nog OK, men kylningen MÅSTE komma från undersidan.
Det är helt förkastligt att kyla plasten på ovansidan.
Drar man ur max ström, då måste man kyla max.
Drar man ur mindre, då behövs såklart mindre kylning.
Vid ca 1A, då blir det inte ens fisjummet.
Det är helt förkastligt att kyla plasten på ovansidan.
Drar man ur max ström, då måste man kyla max.
Drar man ur mindre, då behövs såklart mindre kylning.
Vid ca 1A, då blir det inte ens fisjummet.
Ja det håller jag med om, menade det mest som ett alternativ till att försöka med olika krångliga sätt att löda dit den som hobbyist.
UPPDATERING 2009-03-10
Snackade men en kille från USA som ska göra lite fräsjobb åt mig. Han vill ha 15$ för motorfästet och 10$ för kullagerhållaren. Då står han också för materialkostnader. Motorfästen är anpassat efter aluminiumprofilerna ändar vilket innebär att dem ska skruvas fast i sidan av profilerna. Kullagerhållaren kommer sitta uppepå profilerna för att ge stöd till trapets/kulskruven.

Snackade men en kille från USA som ska göra lite fräsjobb åt mig. Han vill ha 15$ för motorfästet och 10$ för kullagerhållaren. Då står han också för materialkostnader. Motorfästen är anpassat efter aluminiumprofilerna ändar vilket innebär att dem ska skruvas fast i sidan av profilerna. Kullagerhållaren kommer sitta uppepå profilerna för att ge stöd till trapets/kulskruven.

Det var billigt. Konstigt att det ska löna sig att köpa ett sånt jobb från andra sidan atlanten.
Frakten kostade 30$, det är iofs en del men den här killen var riktigt skön, billig och tar mycket tid av sin fritid så jag tyckte det var värt det.