Register?
Re: Register?
Det skulle underlätta om du skrev vilket datablad eller processor du jobbar med.
> Även om man läser stöter man på problem om man inte förstår.
Du har varken sagt att du *har* läst databladen eller, i så
fall, vad det var som var oklart ! Mitt intryck är att du slarvar och försöker
åka snålskjuts på de som faktiskt har läst på. Det kan vara fel intryck,
men det beror i så fall på att din fråga var som den var.
> Måste komma på vart efter för att det inte skall bli för mycket som man inte förstår på en gång.
Jorå, helt OK !
Det viktiga är att du försöker först, och sedan frågar om det som var oklart.
Alltså fråga i stil med "jag har läst databldet <länk> och i kapitel <nr eller rubrik>
så stårt det <citat>, men vad menar de med <det-och-det>.
Du kan även ta och kolla denna tråd : http://elektronikforumet.com/forum/view ... =12&t=6057
Alla tips är inte rellevanta för alla frågor, men du förstår nog själva ideen.
Det kan också beskrivas med "som man frågar får man svar"...
Du har varken sagt att du *har* läst databladen eller, i så
fall, vad det var som var oklart ! Mitt intryck är att du slarvar och försöker
åka snålskjuts på de som faktiskt har läst på. Det kan vara fel intryck,
men det beror i så fall på att din fråga var som den var.
> Måste komma på vart efter för att det inte skall bli för mycket som man inte förstår på en gång.
Jorå, helt OK !
Det viktiga är att du försöker först, och sedan frågar om det som var oklart.
Alltså fråga i stil med "jag har läst databldet <länk> och i kapitel <nr eller rubrik>
Du kan även ta och kolla denna tråd : http://elektronikforumet.com/forum/view ... =12&t=6057
Alla tips är inte rellevanta för alla frågor, men du förstår nog själva ideen.
Det kan också beskrivas med "som man frågar får man svar"...
Det är positivt att gå den vägen, att verkligen beskriva vad man inte förstår och förklara vad man gjort. Oftast kommer jag själv på lösningen på problemet under tiden jag skriver frågan. (ungefär varannan gång)sodjan skrev:>Det viktiga är att du försöker först, och sedan frågar om det som var oklart.
Dock kan det ju alltid vara bra att skriva ett inlägg efter du insett detta och förklara vad du hade missförstått, eller hur du löste problemet. Många här på forumet kommer kunna se ytterligare småfel eller saker som bör fixas, saker som är mer avancerade och kräver en hel del erfarenhet för att ha koll på. Dessutom så krävs det inget engagemang från forumets medlemmar att förklara något, men det du skriver kan ändå vara informativt.
Om man vill hålla på att "meka" med mikroprocessorer så kommer det krävas 100tals timmars arbete innan du får ett hyffsat bra grepp om det hela. Det kan vara en jobbig inkörsport, men när man börjat förstå sig på hur databladen är uppbyggda så klarnar det ganska snart, och databladen blir din bästa vän.
För mig var det några svåra trösklar att ta sig över i början. Det är viktigt att kunna få en krets att fungera, tex en blinkande diod etc. Därifrån kan man testa sig fram med hjälp av databladet, olika kommandon och sin krets för att förstå vad som händer vid olika justeringar. Att ta sig dit tyckte jag var svårt dels eftersom jag hade så lite erfarenhet av kretsar, men även för att det var så många saker som skulle kunna vara fel, och jag inte visste vad jag behövde ändra.
Oj det blev en debatt om jag läst eller vad jag läst. Nu är jag på jobbet och kan inte meddela vilket blad det var mer än att det är en PDF som medföljde kit:ets cd-skiva.
Det värsta är att jag en gång i tiden kunnat detta rätt hyfsat. Det var en del i min ingenjörsutbildning. Men några år på Volvo och 15 år inom IT så har jag tyvärr tappat pekaren till vart i hjärnan kunskapen har lagrats.
Jag är mycket tacksam att jag med hjälp av detta forum kunnat ta mig igenom detta för mig uppkommna hinder. Hade jag kommit ihåg eller kommit på hur det var hade jag aldrig ställt frågan.
Det värsta är att jag en gång i tiden kunnat detta rätt hyfsat. Det var en del i min ingenjörsutbildning. Men några år på Volvo och 15 år inom IT så har jag tyvärr tappat pekaren till vart i hjärnan kunskapen har lagrats.
Jag är mycket tacksam att jag med hjälp av detta forum kunnat ta mig igenom detta för mig uppkommna hinder. Hade jag kommit ihåg eller kommit på hur det var hade jag aldrig ställt frågan.
Ett par tips:
* Svara på frågar om de ställs, det brukar hålla folk på bra humör. Har du inget svar är även det ett svar.
* Att "ha kunnat" betyder inte att man kan fortfarande MEN det betyder sannolikt att du snabbare kommer upp i hastighet, du har ju sett & förstådd hur det fungerar och du, det HAR faktisk skett lite utveckling på de senaste 15 år...
* Svara på frågar om de ställs, det brukar hålla folk på bra humör. Har du inget svar är även det ett svar.
* Att "ha kunnat" betyder inte att man kan fortfarande MEN det betyder sannolikt att du snabbare kommer upp i hastighet, du har ju sett & förstådd hur det fungerar och du, det HAR faktisk skett lite utveckling på de senaste 15 år...
> Oj det blev en debatt om jag läst eller vad jag läst....
Självklart, det är ju helt centralt för att ge *rätt* svar (och
alltså inte bara ett svar vilket som helst).
Lägg lite mer tid och omsorg innan du skjuter iväg frågorna så blir även
svaren bättre och med mer fokus på det som du faktiskt behöver få veta.
Försök även *läsa* svaren och ge rellevanta svar på de följdfrågor som
uppkommer så kommer vi snabbare "i mål", så att säga. Förrutom att
i alla fall jag bara blir förbannad när det verkar som om man bara skiter i
svaren som man redan har fått...
Självklart, det är ju helt centralt för att ge *rätt* svar (och
alltså inte bara ett svar vilket som helst).
Lägg lite mer tid och omsorg innan du skjuter iväg frågorna så blir även
svaren bättre och med mer fokus på det som du faktiskt behöver få veta.
Försök även *läsa* svaren och ge rellevanta svar på de följdfrågor som
uppkommer så kommer vi snabbare "i mål", så att säga. Förrutom att
i alla fall jag bara blir förbannad när det verkar som om man bara skiter i
svaren som man redan har fått...
Trådens fråga:
datablad: DS41262A 2.2 sidan 16.
Den nya frågan:
datablad: DS41262A 2.2 sidan 19.
Fråga: Status återfinns i alla banker medans PORT*..TRIS* inte gör det. Hur kan det komma sig? Om svaret finns i databladet någon som vet sidnummret?
datablad: DS41262A 2.2 sidan 16.
Den nya frågan:
datablad: DS41262A 2.2 sidan 19.
Fråga: Status återfinns i alla banker medans PORT*..TRIS* inte gör det. Hur kan det komma sig? Om svaret finns i databladet någon som vet sidnummret?
Det är bara för att Microchip valt att göra så. Och orsaken till det kan vi bara gissa, men en kvalificerad sådan är att statusregistret används väldigt ofta och man vill inte behöva hålla på att byta bank för att komma åt det. Det spelar mindre roll med dom andra registerna som inte används alls lika mycket.
Så då tänker jag rätt att de poster som återfinns i flera banker är samma. Alltså "Status" är samma i banker och PORTA är samma i de två banker den finns med i ?
> Hur kan det komma sig?
Jo, det finns vissa register som man ibland *måste* komma åt utan att
man kan byta bank först. Dessa ligger "mappade" över alla banker.
> Och orsaken till det kan vi bara gissa, men en kvalificerad sådan är att statusregistret används väldigt ofta
> och man vill inte behöva hålla på att byta bank för att komma åt det.
Gissa !?
OK, låt oss anta att STATUS inte skulle vara tillgängligt från alla banker...
V.v. visa koden för att byta bank om du befinner dig i en bank där STATUS *inte* är tillgängligt !
Hint: Det är nog ingen tillfällighet att STATUS ligger i alla banker, och det har ingenting med
hur *ofta* det används.
Om man tittar på de andra registren som ligger över alla banker så ser man att det finns
anledningar att det är så. Ibland kan man inte byta bank innan accessen. Av samma anledning
har alla ("midrange") PIC alltid ett antal GPR ("RAM") som är "un-banked", brukar vara 16 bytes
eller så vilket används dels när man vill ha snabb access utan bankbyte, men är helt nödvändiga
för att spara under viktiga register vid avbrott/interrupt.
Jo, det finns vissa register som man ibland *måste* komma åt utan att
man kan byta bank först. Dessa ligger "mappade" över alla banker.
> Och orsaken till det kan vi bara gissa, men en kvalificerad sådan är att statusregistret används väldigt ofta
> och man vill inte behöva hålla på att byta bank för att komma åt det.
Gissa !?

OK, låt oss anta att STATUS inte skulle vara tillgängligt från alla banker...
V.v. visa koden för att byta bank om du befinner dig i en bank där STATUS *inte* är tillgängligt !
Hint: Det är nog ingen tillfällighet att STATUS ligger i alla banker, och det har ingenting med
hur *ofta* det används.
Om man tittar på de andra registren som ligger över alla banker så ser man att det finns
anledningar att det är så. Ibland kan man inte byta bank innan accessen. Av samma anledning
har alla ("midrange") PIC alltid ett antal GPR ("RAM") som är "un-banked", brukar vara 16 bytes
eller så vilket används dels när man vill ha snabb access utan bankbyte, men är helt nödvändiga
för att spara under viktiga register vid avbrott/interrupt.
Helt rätt, naturligtvis!
Det var så länge sedan jag bytte bank genom att sätta bitar manuellt, så jag hade förträngt att dessa ligger i statusregistret. Självklart måste det vara så för att kunna byta bank ö.h.t.

Det var så länge sedan jag bytte bank genom att sätta bitar manuellt, så jag hade förträngt att dessa ligger i statusregistret. Självklart måste det vara så för att kunna byta bank ö.h.t.
> ...för att kunna byta bank ö.h.t.
I alla fall för att byta bank mer än *en* gång...
I alla fall för att byta bank mer än *en* gång...