Val av CAD/CAM Program ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Val av CAD/CAM Program ??

Inlägg av POS »

Du kan öppna dxf:er som du laddat ner från nätet i coreldraw och sen ändra måtten, lägga till eller ta bort saker
men du frågade efter cad så jag antog att du skulle rita själv.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag provade först att rita nåt själv i AutoCAD... bara en ring och en fyrkant för att se hur det funkade med att spara o öppna och sånt.. då funkade det inte alls.. sen provade jag igen och då funkade det bra..

Har fattat nu hur det funkar med att spara och sånt.. bara det att nu ska man till o förstå hur man måttsätter en ritning så att det blir som man vill.. kanske man bara ska rita nåt i tex Autocad eller X3 o sen när man tycker att man är klar så sparar man och öppnar i Cambam och kanske fixar alla måtten och sånt där... ??

Det är ju det med vinklar och sånt som man måste veta för att ritningen ska bli som man vill.. annars ser det mest ut som en 3 åring som gjort ett konstverk...

Om jag mäter en grej som jag har här i handen som jag vill göra en kopia på.. och tar fram alla mått och vinklar... hur vet jag då att det blir rätt när jag ritar det i CAD programmet.. ? ?

Har lite svårt för just den biten nu...

Tack för all hjälp jag har fått ang det här med att spara och öppna och konvertera.. det har hjälpt mig så pass mycket att jag nu vet hur man klarar den biten.. vilket åxå bidragit till att det blivit lite roligare att greja...

// Daniel
Borre

Inlägg av Borre »

Först och främst, glöm allt att om att måttsätta och rita i CAM program.

I ProgeCAD gör man på följande vis när man ska göra ex en linje. Nere i kommandoraden skriver man "line", efter det får man ange startpunkten för linjen. Utgår man från 0,0 och skriver man 0,0 och enter. Nu anger man slutpunkten, ska linjen vara 100mm lång i X led skriver man 100,0 och enter.
Såhär blir resultatet:

Bild

Gör man en rektangel skriver man rectangle (eller väljer i menyn). Först anger man första hörnet, vi tar nu istället position 100,100 istället för 0,0. Den ska vara 20mm bred och 30mm lång, då anger vi 130,120. Då få vi detta:

Bild

Man anger allstå absoluta positioner för allt man ritar.

Kolla denna guide:
http://we-r-here.com/cad/tutorials/level_1/1-1.htm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Daniel

Har du Autocad så håll dig till den och läs på lite hur den fungerar, allt klarnar om du slutar att hatta fram och tillbaka.
Detta är inget du lär dig i ett nafs, så läs på så blir det nog bra ska du se. Det finns inga genvägar här !

A och O är att du ritar rätt på en gång. Mitt råd är att alltid spara DXF filerna i R12 version.

När du väl får detta med ritandet att fungera så kan du gå vidare och bereda i CAM
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ska prova att leka lite med att måttsätta ikväll.. kanske ska prova AutoCAD då eller nåt... får se hur jag gör..

Verkar vara lite svårt tills man fattar hur man ska göra.. bara att prova sig fram tills man ser att man har nåt som verkar funka som man vill..

// Daniel
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

tecno---->

Ja precis.. kanske lika bra att sluta upp med att hålla på med olika program.. ska sätta mig ner med AutoCAD ikväll o se om jag kan få till nåt..

Men om jag sparar det direkt som R12 så behöver jag ju inte konvertera det i A9 Converter vaa. ?

Jag ska göra en ritning o sen spara.. ska försöka att få in måtten åxå.. sen kan jag öppna i Cambam för att få den till Gcod osv.. samt kolla körlenjerna osv.. vet inte vad man mer kan göra i cambam.. ?

// Daniel
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du läste inte vad jag skrev......................!

Lär dig CAD först, skit i allt annat så blir livet så mycket enklare.
Borre

Inlägg av Borre »

Kolla länken jag skrev ovan. Där finns exempel på hur man gör enkla saker, hur kordinatsystemet fungerar m.m.

Nej du behöver inte någon konverterare då.

Skippa CAM helt innan du vet vad du gör i CAD, för blir det inte rätt i CAD är du fel ute redan där.
Ja som tecno skriver...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Tecno-->

Ja jag ska enbart lägga tid på CAD... har förstått det .. lika bra att få det rätt redan från början.. när jag fattar den biten så kan man ge sig på CAM.. lär ta ett antal timmar att lära sig grunderna i CAD.. Speciellt AutoCAD.. vet inte varför jag har valt det direkt... Coreldraw X3 ska ju vara rätt bra åxå... har det på svenska dessutom..

Borre--->

Jo jag har lagt den länken i favoriter.. så jag ska kolla på den lite o se vad jag kommer fram till.. alltid bra med gratis läromedel.. böckerna till dom flesta CAD är dessutom ganska dyra..

// Daniel
Nerre

Inlägg av Nerre »

Alltså, du behöver inte MÅTTSÄTTA för att kunna använda en ritning till CAM.

Måttsättning är till för att människor ska kunna läsa av måtten från en pappersritning. Med CAM-programmet tar ju din CAD-ritning i digitalt format och kan så att säga "mäta" alla sträckor själv.

CAD-ritningen är alltså alltid i "rätt" skala. Måttsättningen talar bara om hur långt det är mellan de punkter du pekar på.

Ritar du en rektangel på 100x50 mm så kan du inte få några andra mått på måttsättningen än 100 mm lång och 50 mm bred.

En av finesserna med CAD är ju just det där att när man ritar så behöver man inte bry sig om nån skala, man ritar ALLTID 1:1. Enda gången man behöver bekymra sig om skalan är om man ska skriva ut på papper. Och då kan man ha olika skala för olika utskrfiter, själva CAD-ritningen är fortfarande 1:1.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nerre---->

Vad bra... jag visste inte att man alltid ritar i 1:1, alltså det blir så stort som man ritar det om man ritar nåt och tar in det i tex cambam för gcode osv.. o sen öppnar det för att fräsa det.. ?

Fräsen den åxå i den ordningen som jag har ritat det.. ??

Tex om man vill göra en namn skylt så måste den ju fräsa namnet först o sen fräsa ut själva ramen.. annars blir det kanske lite tokigt med fastsättningen och sånt.. själva ramen måste ju vara det sista som den fräser ut.. ?

Då kan man ju säga att det alltid blir så som man ritar det i CAD... 1:1..

// Daniel
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

I vilken ordning och med vilka verktyg det ska bearbetas bestämmer du i CAM programmet.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

1:1 är ju en ½-sanning med modifikation :wink:

Allt hänger ju på hur du ställer in dina parametrar i AutoCad
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

För att förtydliga ytterligare:

Precis som Nerre säger ritar du alltid i skala 1:1. Och du ska hålla till i något som kallas Model space, till skillnad från Paper space som används när du är klar, om du vill göra snygga pappersritningar. Detta kan du i normalfallet helt strunta i i hobbyprojekt.

Om du tittar på koordinaterna som syns längst ner i fönstret och som visar var musen befinner sig så har dessa ingen enhet. Du väljer alltså själv om 1 är 1m, 1mm, 1km eller vad som passar dig bäst. Det är när du läser in ritningen i CAM-programmet du anger vad 1 motsvarar. Enklast brukar vara att använda mm, då brukar man inte behöva skala om något eftersom fräsen normalt kör med det. Annars kan man få skala om t ex 1:1000 om du använt meter som enhet.

Edit->Skrev fel signatur
Senast redigerad av ie 26 januari 2009, 19:36:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag gjorde nåt slaffs i AutoCAD bara för att se hur det skulle se ut efter alla procedurer i Mach 3.. har lagt upp en bild på det

http://perkla.dinstudio.se/fullview~6.h ... p%3E%0D%0A

Har inte satt ut några start och stopp.. men när jag drar i menyn i Mach 3 så ser man ju på den lilla bilden att det ändras..

Ska kolla lite i Cambam hur man sätter mått osv.. ska greja lite mer i CAD först för att lära mig lite mer och se om jag kan få till nåt lite mer seriöst..

PS: Mach 3 hängde sig även denna gången fast jag hade stängt alla program... vette faan vad det kan bero på.. !?.. kanske ska prova o ladda ner en annan version precis som nån nämnde tidigare här i min tråd..

// Daniel
Skriv svar