byta ut brytarspetsarna till elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ralleville
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 april 2007, 14:06:01
Ort: Pargas

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Inlägg av ralleville »

Så här har det nu gått-

Inhandlade från hot spark en enhet som består av en ring med fyra små inbakade magneter.

Denna ring sättes ner på fördelaraxeln , lite glapp vid tillverkningen så vi måste sätta lim på axeln så ringen inte rörs.Kollat med liten skruvmejsel att där finns fyra små kraftiga magneter ingjutna i ringen
Pick up enheten ( är det nu en Hallgivare där inne ? ) sitter fast i en aluminiumplåt som är nästan identisk till utseende som originalbrytarna .Denna enhet monteras med värmeledande pasta

Efter diverse justeringar med fil och borr så blev avståndet mellan magnetenheten och pickup enheten kanske 0, 7 mm
Och då borde väl allt vara ok , trodde vi .Den startade mycket bra , tog varv mycket bra , allt verkade ok .Kollade tändpunkten med stroboskop, borde vara ok vid 21 grader före övre dödläge , 1500 varv

Jo , bilen gick riktigt snyggt både vid tomgång och högre varv.
Men 5km landsvägskörning gjorde slut på glädjen .

Den började rycka, gick knappt alls på lägre varv och vi fick köra med höga knyckiga varv hem .
Misstänkte tändspolen , kanske Ohmtalet var mindre än lägsta tillåtna 1,5 Ohm ,var rädd att enheten var förstörd .Men ingenting var hett eller såg brännt ut
Justerade avståndet mellan magnetringen och pick up enheten till så lite som det var möjligt , kanske bara nån tiondedels mm . köpte en effektspole med förmotstånd ( totalt ca 3 Ohm ) och då startar den igen ok .

Men vid högre varv samma fel , rycker och knycker, ojämn gång .

Frågor : är Hallelementet mycket känsligt för sliten rotoraxel ,( kan tänkas att lagren är aningen slitna )?

-vet någon nån länk till hur Hallelementet beter sig om avståndet varierar ?

- är det något galet med tändstiftskablarna Ohmtal ( se tidigare Icecaps förklaring )

- något annat fel ?

- vet någon exaxt vilken nyare Volvo som har elektronisk tändning som passar B20

undrar ralle
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26749
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Inlägg av Icecap »

Skulle tro att när motorn blir varm lägger sensordelen av vilket antingen betyder trasig sensor eller usel elektronik.

Finns det en extern drivenhet eller kopplas tändspolen direkt till enheten i fördelaren?
Detta med värmepasta tyder ju på det och då är jag ganska säker på att det är ett dåligt design som inte tål värmen.
ralleville
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 april 2007, 14:06:01
Ort: Pargas

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Inlägg av ralleville »

Ingen extra drivenhet finns . allt är inbyggt i sensordelen .Det ser ganska snyggt ut , litet är det också för att rymmas in under fördelararmen.
Någon på nätet påstår att Pertronix haft patent på detta system , men nu har patentet gått ut och andra säljer sina versioner.
Har ännu inte gett helt upp , kollade på amazonforumet att någon B21 kanske har passade system . Även Saab 9000 lär ha bra system , borde svarvas först till klenare dimension
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik

Inlägg av Kjelle »

Kör lite kylspray på givaren när motorn börja gå illa.

Kjelle
Skriv svar