Stegmotorkontroller på ebay bra/skräp?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Stegmotorkontroller på ebay bra/skräp?

Inlägg av POS »

Okej då berodde det nog troligtvis på att jag testade med Mach3 på en bärbar PIII:a 500mhz med 128mb ram :)
det vara bara för att jag var lite för slö för att hämta min fräsdator i gararget, ingen jag har tänkt
att köra med såklart, men jag tänkte att det skulle räcka som test att jogga nån axel lite fram och tillbaka.

Alltså ingen funktion på kortet utan i mach3 om jag har fattat rätt!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En annan Driver jag såg på eBay såg också lite intressant ut: 330302698825
H.O

Inlägg av H.O »

Alldeles riktigt - har inget med ditt drivkort att göra.

Lite OT men i alla fall....
Det många kanske inte vet/tänker på/förstår med Mach3 är att det spelar nästan ingen roll vad man gör med programmet så tar det ändå lika mycket CPU-kraft - det stämmer inte riktigt men i princip. Det är alltså en minimal skillnad mellan att "bara jogga en axel" och att jogga alla sex på en gång. LPT-drivern snurrar på i 25kHz eller vad man nu satt den till oavsett om alla eller ingen rör sig och oavsett vilken hastighet man eventuellt kör axlarna med. LPT-drivaren tar den tid den behöver och det som blir över får Windows ta hand om, Windows "servar" sedan Mach3 och alla andra program precis som vanligt.

Det tar lite mer kraft att ladda och köra G-kod än att bara jogga eftersom Mach3 då måste tolka G-koden och räkna ut när i tiden respekitve axel ska "stegas". Toolpath fönstret är, som sagt, en annan resurs-sugare, speciellt vid omritning, dvs när man laddar ett program eller när man zoomar/roterar/panorerar.

Imponerande att du fick det att fungera över huvud taget med den gamla PIII:an ;-)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

HO:
Var ju tvungen att prova iallafall, kör mico-xp på den (ungarnas speldator)

Meduza:
Och det leder till en fråga. Det står "Individual heat sink per axis" på en av bildtexterna.
Där ser man att det är en kylare/kanal men på den jag har köpt så är det en stor till alla.

Är det en fördel att den är delad, säg som exempel att en kanal blir ganska varm och dom andra inte så varma då sprids visserligen värmen från den varma till dom svala men det är ju sammtidigt en välldigt stor kylare till värmen.
:?:

Jag kan ju lätt kapa upp min kylare i fyra delar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej jag måste säga att det känns som en nackdel, en stor kylfläns borde vara bättre om det som i det här fallet är flera identiska kretsar som borde ha liknande värmeutveckling...
Xfirm
Kontakt:

Inlägg av Xfirm »

Har du provat kortet på din byggsats? Och i så fall vad hade du för motorer?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Har tyvärr inte provat på min byggsats. Jag nöjer mig nog med makervalls tester så länge.
Kortet verkar funka bra med det provet jag gjorde så jag har ingen anledning att tro att det inte skulle fungera bra i
min byggsats.
Det är ju helt klart mycket prisvärt med fina kontakter/plintar, paralellkabel mm.
Xfirm
Kontakt:

Inlägg av Xfirm »

Jag ska köpa ett likadant kort och tre motorer från JB-cnc och testa lite, kommer du göra några fler byggsattser på sikt?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Om du menar fräsar (posy-a4) så kommer det bli flera, men inte i nån rasande takt utan några åt gången.
Eller menar du om jag kommer göra nån annan modell?
Xfirm
Kontakt:

Inlägg av Xfirm »

Jag menade posy-a4, kul att höra.
Wegas

Inlägg av Wegas »

(Har länge varit inne på detta eminenta forum men har nu äntligen skapat ett konto..)

Har du gjort några mer tester av kortet i skarp drift? Funderar på att köpa detta kort, verkar vara riktigt trevligt för den prislappen..
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Tyvärr har jag inte gjort det, får se om det blir av nån gång.
Men med det testet jag gjorde så verkar de funka fint.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Av en slump fick jag se den här annonsen på ebay:
http://cgi.ebay.de:80/ws/eBayISAPI.dll? ... EL:DE:1123

The TB6560HQ is a PWM chopper-type sinusoidal micro-step
bipolar stepping motor driver IC.

datablad: http://www.markusmechatronics.com/TB6560HQ_FG.pdf

För den som gärna bygger själv är det ju att alternativ, priset ink frakt:ca 400:- man får kanske pruta lite...
men frakten ökar inte om man köper fler satser så det är ju läge för samköp.
slaith

Inlägg av slaith »

Tjenare

Jag har en liten undring kring hur man kopplar in nödstoppsfunktion och om det finns ingångar för home swithcar på kortet?

Jag försökte läsa mig till vad det vilka mototer ni köpte som passade till detta kortet, men jag hittade inte nåt bra.
Det är säkert jag som är kass på att söka. :wink:
Det är lite svårt att se när JB CNC:s hemsida ligger nere.

Mvh
Patrik
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Har också inhandlat ett sådant kort, är dock inte identiskt med det POS har lagt upp bilder på. Som jag fattar det var det jag fick version 2. Har ingen separat ingång för 5volt, utan har en inbyggd stab så 5volten tas från "stora" matningen (så följde inte med någon väggvårta). Finns en pdf någonstans om vad som skiljer och vilka anslutningsmöjligheterna är. Limitswitchar och nödstopp ansluts via en 9polig dsub. Kortet i sig fungerar men har bara provat lite lätt.

Kortet jag fick hade en skada i en kretsbana (lätt att repa), har lött om några lödningar då de var slarvig gjorda. Kylflänsen ser ut att vara kapad med fogsvans, var en hel del lösa aluflisor o vassa kanter så behövde lite omvårdnad. Monteringshålen på kylflänsen stämmer inte riktigt med kretsarnas hålavstånd så behövs en större bricka på baksidan för att kretsarna inte ska utsättas för förmycket mekanisk belastning. Var dessutom fullt med distinkta fingeravtryck de inte haft tid att torka bort.

Se det som en byggsats som är klar till 90%. Till rätt pris är det förmodligen ett vettigt kort om man är medveten om ovanstående.
Skriv svar