Nya EU regler om standby förbrukning
- prototypen
Kimmen:
Jag tycker det är skitbra att det här regleras. Jag var skeptisk till stand-by förbukningens storlek först, men en uträkning i Ny teknik visade att om inga apparater drog stand-by-ström så kunde man stänga typ en halv kärnkraftsreaktor i sverige, om inte en hel. Grejen är ju att prylar är i stand-by mycket längre tid än de är på, så stand-by-förbrukningen är ofta av samma storleksordning som den nyttiga förbrukningen.
Uppvärmingsargumentet är inte heller korret, eftersom vi bara värmer våra bostäder på vintern, placeringen är ineffektiv, och plus att värmekällorna annars ofta är biprodukter. T ex när man eldar sopor eller använder spillvärme från kraftverk, då får man ju värmen "gratis", sett till klimatpåverkan.
Sen handlar det väl om att tillverkarna ska möjliggöra för kunden att använda sunt förnuft. Stänger man av sin apparat, så ska den vara avstängd. Inte dra en massa ström. Många apparater GÅR ju inte ens att stänga av utan kör sina LED-animationer dag som natt.
Jag tycker det är skitbra att det här regleras. Jag var skeptisk till stand-by förbukningens storlek först, men en uträkning i Ny teknik visade att om inga apparater drog stand-by-ström så kunde man stänga typ en halv kärnkraftsreaktor i sverige, om inte en hel. Grejen är ju att prylar är i stand-by mycket längre tid än de är på, så stand-by-förbrukningen är ofta av samma storleksordning som den nyttiga förbrukningen.
Uppvärmingsargumentet är inte heller korret, eftersom vi bara värmer våra bostäder på vintern, placeringen är ineffektiv, och plus att värmekällorna annars ofta är biprodukter. T ex när man eldar sopor eller använder spillvärme från kraftverk, då får man ju värmen "gratis", sett till klimatpåverkan.
Sen handlar det väl om att tillverkarna ska möjliggöra för kunden att använda sunt förnuft. Stänger man av sin apparat, så ska den vara avstängd. Inte dra en massa ström. Många apparater GÅR ju inte ens att stänga av utan kör sina LED-animationer dag som natt.
Finns ju rätt många sätt att spara ström om man nu verkligen måste, ett litet laddbart batteri är ju ett sätt. Vill man avancera till det hela kan man ju ha så att den tom kan ladda upp detta under standby och sen återgå till enbart batteridrift. På så sätt slipper man alla förluster i omvandling.
Men säg att en sån lösning kostar en 20lapp att implementera istället för "stäng av scartutgången" så vips så finns inte marginalerna för de boxar jag vet de flesta köper (läs billigast möjliga skit). Dock borde det duga att bara hålla minnet och IRmottagaren igång på någon watt superenkelt. Tex en PIC/AVR i SLEEP som vaknar för att känna av IR kan ju gå i månadsvis på en knappcell.
Mycket handlar om ren lathet från tillverkarna också.
Nu har jag inte mätt på min egen box men antagligen drar den en aning i standby men helt avstängd går det inte att ha den då det tar 5 minuter att få igång den
(Dreambox)
Jag sonar dock mitt energitjuveri genom att ta varmt vatten till vattenkokaren så den bara behöver värma från 55-60 till 100 grader
Men säg att en sån lösning kostar en 20lapp att implementera istället för "stäng av scartutgången" så vips så finns inte marginalerna för de boxar jag vet de flesta köper (läs billigast möjliga skit). Dock borde det duga att bara hålla minnet och IRmottagaren igång på någon watt superenkelt. Tex en PIC/AVR i SLEEP som vaknar för att känna av IR kan ju gå i månadsvis på en knappcell.
Mycket handlar om ren lathet från tillverkarna också.
Nu har jag inte mätt på min egen box men antagligen drar den en aning i standby men helt avstängd går det inte att ha den då det tar 5 minuter att få igång den

Jag sonar dock mitt energitjuveri genom att ta varmt vatten till vattenkokaren så den bara behöver värma från 55-60 till 100 grader

Radiohead skrev:Kimmen:
Jag tycker det är skitbra att det här regleras. Jag var skeptisk till stand-by förbukningens storlek först, men en uträkning i Ny teknik visade att om inga apparater drog stand-by-ström så kunde man stänga typ en halv kärnkraftsreaktor i sverige, om inte en hel.
Man skulle spara en halv till hel kärnreaktor också om inte mydigheterna tvingade teleoperatörerna att bygga varsina 3 separata UMTS-nät istället för någon form av sambete på större delen av UMTS-nätet
UMTS-näten drar flera gånger mera ström än vad GSM900 och 1800-näten gör tillsammas... här kan man verkligen snacka om bortslösad energi 24h året om - en aluminiumverk gör i allafall aluminium för energin...
men i sådana här lägen räknas inte att man skall vara energinsål efter som det hela blev politiskt och man såg arbetstillfällen...
MM:Jovars här spolas det friskt
Tar ju en stund innan det blir riktigt hett också. Fast egentligen kvittar det nog då detta "kokade vatten" intas en gång per vecka kanske.
xxargs:Det är enklare att pungslå folk med skatt och företag med pålagor än att göra det som egentligen är det smartaste. Tyvärr hör sällan/aldrig intelligens och politik ihop.
Fanns ju ett (som jag tyckte) smart system att minska småtransporterna med underjordiska småtunnlar som en kille annonserade om i svd (bekostade själv) men knappt en artikel skrevs. Snacka om smart system och så bekvämt & snabbt sen. Troligt är att man skulle kunna beställa på morgonen och ALLTID ha prylarna (förutsatt att de finns i lager någonstans) inom en dag möjligen inom någon timme tom.
Nä ingen respons från de som tror sig veta. Troligen fick de rumpan slickad av Scania, Volvo, Volkswagen eller Shell så var det "problemet" ur världen. Så är det med alla "geniala" lösningar som de inte kommit på själv eller som inte får fotfolket att falla på knä av arbetsbörda/minskad komfort.
Det är dock svårt att spara bort oljeberoende med att bara stänga av TVn det tror varken jag eller någon här en sekund på. Och kärnkraftverket det talas om de har de ju redan stängt så vad är problemet?

xxargs:Det är enklare att pungslå folk med skatt och företag med pålagor än att göra det som egentligen är det smartaste. Tyvärr hör sällan/aldrig intelligens och politik ihop.
Fanns ju ett (som jag tyckte) smart system att minska småtransporterna med underjordiska småtunnlar som en kille annonserade om i svd (bekostade själv) men knappt en artikel skrevs. Snacka om smart system och så bekvämt & snabbt sen. Troligt är att man skulle kunna beställa på morgonen och ALLTID ha prylarna (förutsatt att de finns i lager någonstans) inom en dag möjligen inom någon timme tom.
Nä ingen respons från de som tror sig veta. Troligen fick de rumpan slickad av Scania, Volvo, Volkswagen eller Shell så var det "problemet" ur världen. Så är det med alla "geniala" lösningar som de inte kommit på själv eller som inte får fotfolket att falla på knä av arbetsbörda/minskad komfort.
Det är dock svårt att spara bort oljeberoende med att bara stänga av TVn det tror varken jag eller någon här en sekund på. Och kärnkraftverket det talas om de har de ju redan stängt så vad är problemet?
v-g: Har du några fler ledtrådar till artikeln om småtunnlar?
Skulle gärna vilja se den.
Tror den största haken är utgrävningskostnaden. Kanske någon har koll på vad tunnling går på? Men annars har man en massa fördelar:
* Ingen halka, snö eller annat jobbigt väder.
* Raksträcka som sparar energi.
* Inga möten (i stort).
Med tanke på hallandsåsen så borde inte kostnad vara så farligt..
Annars när det gäller innovativa framsteg så sker dom oftast TROTS politiker, lobbyister, företag, "experter".
Skulle gärna vilja se den.
Tror den största haken är utgrävningskostnaden. Kanske någon har koll på vad tunnling går på? Men annars har man en massa fördelar:
* Ingen halka, snö eller annat jobbigt väder.
* Raksträcka som sparar energi.
* Inga möten (i stort).
Med tanke på hallandsåsen så borde inte kostnad vara så farligt..

Annars när det gäller innovativa framsteg så sker dom oftast TROTS politiker, lobbyister, företag, "experter".
Jupp, fruktansvärt usel konstruktion...Mindmapper skrev: Det är inte den enda usla konstruktionen som finns. Det är bra att de gör något. Det värsta som finns är att inte göra något alls, det har aldrig skapat något mervärde. Du som är tekniskt kunnig inom området kan försämra hur många konstruktioner som helst för att få värme av el, men det vore bättre att lägga tid på att minska elberoendet.. Det är värre för dom stakars otekniska varelser som inte kan göra medvetna tekniska beslut för att dom begripper inte sambanden.
Men en sån där lag säger ju inget om hur lång uppstartstiden ska vara. Så om tillverkaren tvingas förlänga uppstartstiden för att kunna sälja för samma kostnad vid den lagstadgade standbyeffekten så kommer ju alla förlora på det eftersom standbyfunktionen blir oanvändbar.
Bättre vore ju om tillverkarna var tvungna att ange uppstartstid och standbyförbrukning så man själv kan välja!
Någon skrev om nätdelar och verkningsgrad också. Det går alldeles utmärkt att göra switchade nätdelar med hög verkningsgrad även vid <1% av märkeffekt genom att använda burst mode och lite extra kapacitans på utgången. Med traditionella transformatorer blir det dock mycket svårt...