Hur mycket ström? Inför projekt: Strip LED-belysning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
beangan

Inlägg av beangan »

Då tackar jag för all hjälp Walle :razz:

Nu blir det till att göra program i xilog så jag kan borra listerna, beställa LEDs och en hyfsad lödstation. Nu har jag en gammal hederlig lödkolv, och det blir lite knepigt att löda småsaker med en sådan. Vill ha en som jag kan löda lite mer detaljerade saker i framtiden, för det kommer garanterat bli mer av den varan :twisted:

vad tror du om http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=41000421 en sådan tycker jag ska kunna bra långt med. Har alltid velat ha en man kan styra temperaturen på, lättare att löda känsliga saker. Finns en hel del komponenter som inte tycker om värmen :D
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Den där ser helt ok ut! Reglerbar temp är en mycket bra idé att ha!
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Ja, den är nog helt ok.

Annars kan jag säga att köpet av min Weller WS-81 är den bästa investering som jag nånsin gjort.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

beangan skrev:Har alltid velat ha en man kan styra temperaturen på, lättare att löda känsliga saker. Finns en hel del komponenter som inte tycker om värmen :D
Det är inte bra att dra ner temperaturen för att löda känsliga komponenter. Det tar längre tid då att löda och värmen hinner gå längre in i komponenten. Högre värme och kortare tid gör att värmespridningen i komponenten blir lägre.

Det som bestämmer temperaturen är lodet du löder med. Se till att inte överskrida vad fluxet tål. Bränner du upp fluxet med för hög temperatur så gör det ingen nytta och du kan lika gärna använda billigare lod utan flux.

Det bästa med att kunna ändra temperaturen är att du kan använda både blyat och blyfritt tenn.

Edit:
Eftersom inte 130 LED av din typ drar mer än knappt 9W bör det funka fint med den lilla nätdelen. Serieresistorerna behöver lite effekt också, men inte så mycket. Så du har stora chanser att få det att fungera.
beangan

Inlägg av beangan »

När jag kommer hem senare idag ska jag leta upp en lampa eller något som jag kan koppla på.. Så jag kan se om det brinner upp eller inte. Blir det ett rökmoln så får jag ta den andra istället, men den vill jag ha till annat pga att den har 3.3 5 och 12 volt. Och ger lite mer kraft..
beangan

Inlägg av beangan »

NU! Idag har cyflexen fått ett styck kulskruv utbytt och funkar fin fint igen :D

Programmet är gjort och mallen som ek listerna ska spännas fast i är klar för att tillverkas.

Nu när det är jul blir det som vanligt en massa ledigt :D och då kommer jag dra igång med alla möjliga saker som jag ska ha gjort hem. En av dom sakerna är ek listerna.

Andra saker är tex skåp stommar till köket osv.

Så tills att julen har kommit kommer det att stanna upp lite med denna tråd.

Ha det så länge :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Till dess så rekommenderar jag att du läser FAQ: Vad är projekt-delen?

Jag flyttade tråden till Allmänt och bytte rubrik.
Gör en *Projekt-tråd* när du har börjat bygga. :)
Skriv svar