Partitionera USB-minne

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Paladin

Inlägg av Paladin »

xxargs skrev:Nu har jag inte provat det här - men förmodligen lägger du in en partitionstabell precis som en hd och däri skapar 2 partitioner och därefter lägger du in i första partitionen en avbild av iso9660-filsystem (CD-rom avbild) som windows senare tolkar som en CD-rom när USB:n pluggas in. den andra partitionen lägger du in valfri filsystem (VFAT/NTFS
Med Paragon Partition Manager ser jag bara en partition, och det är bara den "vanliga" flashen. Finns inget annat utrymmer på stickan, varken opartitionerat eller upptaget. Men jag antar att CD-enheten också ligger på flashen på något sätt. Önskar att jag hade en någnivådiskeditor eller liknande...
Joe

Inlägg av Joe »

Ligger det inte i USB stickans drivrutiner, dvs en drivrutin för minnesarea AA-XX och en drivrutin för YY-ZZ som agerar CD eller något liknande?

Så tex partion magic eller något annat program går bara in på AA-XX och där ligger det bara en partition.
Användarvisningsbild
Paladin

Inlägg av Paladin »

Hur fungerar det med Sandisk U3? Är det separata minnesareor för enheterna? De stickorna verkar fungerar på samma sätt som min, dsv. en vanlig del och en CD del.
Joe

Inlägg av Joe »

U3 är två partioner, man kan tom välja i U3 att ta bort U3.
Användarvisningsbild
Paladin

Inlägg av Paladin »

Jag kollade precis med en Sandisk med U3 som jag har. Jag ser bara en partition i partitioneringsprogrammet...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om det vore två partitioner på samma enhet skulle ju den ena inte kunna "synas" som CD. Det handlar nog helt enkelt om att USB-stickan i U3-läge helt enkelt emulerare TVÅ stickor. Så det är nån inställning som måste ändras i stickans konfiguration.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det låter logiskt! Som du säger, så borde det inte kunna bli olika typer av två partitioner på det sättet.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Om du låter U3 starta så brukar det finnas någon inställning eller liknande i U3 för att ta bort den. Testa boota GParted annars, den kan partitionera USB enheter också vill jag minnas.
Användarvisningsbild
Paladin

Inlägg av Paladin »

Jag ska testa med Gparted!

Fungerar in det så är det inte hela världen i alla fall. Kopierade ut lite musik till den igår och testade att använda den i brorsans bilstereo. Inga problem! Så i värsta fall kan jag ha den som musiklagring. Ska även kolla hur den beter sig i min DVD-spelare.
Skriv svar