t0ny: Menar såklart när de installerar mätaren... Då gör man en tarering, och sedan så är den tareringen sparad.
Det är det mest logiska.
Strömmen är ju redan bruten när man tar bort den gamla mätaren och drar dit den nya. Och då låter det mest logiskt att man startar upp mätaren utan någon mätström inkopplad på plats (bara driftström), sedan säger åt mätaren via ett programmeringsverktyg eller liknande att mätaren ska tarera, varefter den registrerar uppmätt magnetfält som "0". Och då är jordmagnetfältet inget problem, så även om hallgivarna mäter säg 1,5 kW fastän du bara förbrukar 1 kW pga att 500W är jordmagnetfältet, så är ju ändå dessa 500W borttarerade, vilket då betyder att det inte debiteras för jordmagnetfältet.
Insidan på Fortums elmätare (bilder)
-
sebastiannielsen
- Kontakt:
Re: Insidan på Fortums elmätare (bilder)
Något sån't har jag aldrig hört talas om sebastiannielsen, och då är jag ändå i branschen. Energimätare skall vara relativt okänslig för externa magnetfält, både växlande o statiska, det testas vid typprovning, minns absolut inte absolutnivåerna dock... det är rätt omfattande och typ:a en energimätare för debitering.
-under testets gång med externa magnetfält tillåts en mindre avvikelse (kanske nån/några procent på en klass 2 mätare)
Vissa mätare har stora plåtbitar i sidorna/botten för att skydda mätningen, mätare med GMR, Hall, luftspole är de känsligaste för påverkan av magnetfält vad jag förstår, men inte heller andra tekniker som shunt går helt fria. Mätare med strömtransformator teknik har jag dock aldrig sett det problem med
-under testets gång med externa magnetfält tillåts en mindre avvikelse (kanske nån/några procent på en klass 2 mätare)
Vissa mätare har stora plåtbitar i sidorna/botten för att skydda mätningen, mätare med GMR, Hall, luftspole är de känsligaste för påverkan av magnetfält vad jag förstår, men inte heller andra tekniker som shunt går helt fria. Mätare med strömtransformator teknik har jag dock aldrig sett det problem med
Tara brukar man kalla den del av vikten som är typ förpackning eller lastbärare som ex.vis pallar.
Skall man mäta upp 1kg ärtor så lägger man först skålen på vågen och nollställer där för att bortse från skålens vikt.
Denna nollställning kallas tarering.
Skall man mäta upp 1kg ärtor så lägger man först skålen på vågen och nollställer där för att bortse från skålens vikt.
Denna nollställning kallas tarering.
-
sebastiannielsen
- Kontakt:
syftade på xxargs som var orolig för att behöva betala för jordmagnetfältet.
Menade då att "problemet" går att lösa även om mätningen skulle ta upp externa magnetfält.
Menade då att "problemet" går att lösa även om mätningen skulle ta upp externa magnetfält.