ARM- något att ha?
Enligt mig är 5år för en MCU ganska kort på nya ARM cortex pratar vi om 10-15år men dock ej garanterat. Då det blir tyngre så som ARM11 och mer riktat mot consumer kan 5år vara en normal tid. Dock så har företag som säljer produkten i lite volymer ofta en fördel prismässigt av att göra om designen efter 5år som det har varit nu då processorerna rasar i pris.
Det som bör noteras är även att 5år GARANTERAT är ganska bra, livscykeln kan vara 10-15år men de garanterar 5år vilket många tillverkare inte gör.
ARM är bra, billigt och standard...dock är det inte alltid så lätt att porta mellan kontrollerna, tänk på att det bara är kärnan som är standard alla pereferier+interupt(på många ej cortex) inte är standard och alla kvalifiseringar måste göras om. Dock finns fördelen att om du jobbat med en ARM kommer du känna igen dig i en annan tillverkares MCU och ett företag kan söka "ARM kompetens" och ha ett ganska stort urval.
Jag har även utvecklat med ARM dock inget gnu.
Det som bör noteras är även att 5år GARANTERAT är ganska bra, livscykeln kan vara 10-15år men de garanterar 5år vilket många tillverkare inte gör.
ARM är bra, billigt och standard...dock är det inte alltid så lätt att porta mellan kontrollerna, tänk på att det bara är kärnan som är standard alla pereferier+interupt(på många ej cortex) inte är standard och alla kvalifiseringar måste göras om. Dock finns fördelen att om du jobbat med en ARM kommer du känna igen dig i en annan tillverkares MCU och ett företag kan söka "ARM kompetens" och ha ett ganska stort urval.
Jag har även utvecklat med ARM dock inget gnu.
vfr>
tycker bara det är lite oseriöst att kommentera något man aldrig rört. men va fan, det har vi alla gjort nån gång :(
speakman>
GCC stöder ARM lika bra som x86. Sen finns det en massa olika "distributioner" som gnuarm, winarm och några som bygger på Eclipse. det finns till och med några kommersiella som t.ex. CrossWorks och Sourcery.
Vill du slippa konfigurera link script och sånt kan du ju alltid köpa en kompilator från IAR eller Keil (som för övrigt ägs av ARM själva). Om du bara vill testa rekommenderar jag Keil, som har en gratis demo med vissa begränsningar:
http://www.keil.com/demo/limits.asp
tycker bara det är lite oseriöst att kommentera något man aldrig rört. men va fan, det har vi alla gjort nån gång :(
speakman>
GCC stöder ARM lika bra som x86. Sen finns det en massa olika "distributioner" som gnuarm, winarm och några som bygger på Eclipse. det finns till och med några kommersiella som t.ex. CrossWorks och Sourcery.
Vill du slippa konfigurera link script och sånt kan du ju alltid köpa en kompilator från IAR eller Keil (som för övrigt ägs av ARM själva). Om du bara vill testa rekommenderar jag Keil, som har en gratis demo med vissa begränsningar:
http://www.keil.com/demo/limits.asp
> tycker bara det är lite oseriöst att kommentera något man aldrig rört.
Nu var det en generell kommentar kring support på utgånga produkter,
inte kring en specifik produkt. Men men, svårt att förstå skillnaden kanske.
Efter arbete med produkter med 20 års garantitider så har jag en viss
förståelse för säkring av delar och komponenter, och i det sammanhanget
är 5 år en rallativt kort tid.
Nu var det en generell kommentar kring support på utgånga produkter,
inte kring en specifik produkt. Men men, svårt att förstå skillnaden kanske.
Efter arbete med produkter med 20 års garantitider så har jag en viss
förståelse för säkring av delar och komponenter, och i det sammanhanget
är 5 år en rallativt kort tid.
speakman>
tror det räcker med att installera arm-linux-gcc och sedan "krosskompilera" :)
men kolla först om din programmerare stöder linux eller om ev. bootloadern fungerar under linux.
sodjan>
ARM7 är redan 10-15 år gammal, men kom tillbaka om 20 år så ska vi se vilken processor fortfarande tillverkas :)
tror det räcker med att installera arm-linux-gcc och sedan "krosskompilera" :)
men kolla först om din programmerare stöder linux eller om ev. bootloadern fungerar under linux.
sodjan>
ARM7 är redan 10-15 år gammal, men kom tillbaka om 20 år så ska vi se vilken processor fortfarande tillverkas :)
För att trådar ofta ger lite mer information/diskussion än vad som igenligen behövdes från början. Och i just detta fallet så kom du in på det för att bengt-re berättade om att den tillverkare av ARM som dom tittat på inte kunde lova längre än 5 års tillgänglighet. Då tyckte Sodjan att det var en kort tid, och då tyckte du....... osv sovAAVE skrev:så... kan du vänligen förklara varför detta dök upp i en tråd om ARM? tråden heter väl inte "end-of-life support" vad jag kan se.
Läs sodjans andra kommentar och avgör själv om den är en "generell kommentar kring support på utgånga produkter".
Nästa gång du undrar hur något kan dyka upp i en tråd kan du kanske kolla historiken?
Annars finns det väldigt många trådar här som man kan undra över hur dom kommit in på det dom slutade på....
AAVE: Det jag var ute efter var själva utvecklingsmiljön, inte kompilering av färdig programvara. T.ex. In-Circuit debugging o dyl. Enligt min kollega som lite hastigt provade samla verktyg så var väldigt mycket av exemplena på nätet speciellt anpassade mot Keil-kompilatorn och inkompatibla med gcc. Jag fattade det som allmänt svårt att komma igång med ARM i fri miljö.
-
- Kontakt:
På jobbet kör vi med ARM7 och GCC. Är inga direkt konstigheter... DOCK... OpenOCD (debugging-backend:et till GDB för användning med de lite billigare JTAG-donglarna) är inte 100%igt. Småbuggar lite grand och har en del brister.
Vi hade en del problem med att få igång det, men när vi väl fick tag på vettiga config-filer till OpenOCD för den JTAG-dongeln vi använder så funkade det hela bra.
Den setup:en vi kör är kort och gott YAGARTO ( http://www.yagarto.de ).
Det är Eclipse som IDE, GCC som kompilator och GDB + OpenOCD som debugger (körs från Eclipse, så allt (kompilering, debugging, osv) kan göras från Eclipse).
Dessutom använder vi Subversion som versionhanteringssystem, så Eclipse tillsammans med Subclipse funkar riktigt bra.
De billigare ARM7:orna (t.ex LPC2101 från NXP) slår ju direkt rakt mot 8-bitarna. De är billiga, förhållandevis små, och mycket prestanda. Sedan finns ju de större varianterna som t.ex LPC2468 med allt från SDRAM-kontroller, ethernet, USB, osv om man skall göra lite häftigare grejer. Allt inom "samma familj".
Jag har kört en del PIC tidigare och mycket AVR, idagsläget skulle jag inte använda någon av dem för nya designer, då är det istället de mindre ARM7:orna som gäller. Möjligtvis ATtiny eller de minsta PICarna skulle kunna komma till användning ibland om man behöver något med riktigt små kapslar och få ben.
För hobby-bruk är en nackdel med ARM7:orna att de sällan verkar finnas i DIL-kapsling, det är dock inget problem för mig eftersom jag brukar utgå ifrån det färdiga dev-kortet jag har där processorn redan sitter monterad.
Vi hade en del problem med att få igång det, men när vi väl fick tag på vettiga config-filer till OpenOCD för den JTAG-dongeln vi använder så funkade det hela bra.
Den setup:en vi kör är kort och gott YAGARTO ( http://www.yagarto.de ).
Det är Eclipse som IDE, GCC som kompilator och GDB + OpenOCD som debugger (körs från Eclipse, så allt (kompilering, debugging, osv) kan göras från Eclipse).
Dessutom använder vi Subversion som versionhanteringssystem, så Eclipse tillsammans med Subclipse funkar riktigt bra.
De billigare ARM7:orna (t.ex LPC2101 från NXP) slår ju direkt rakt mot 8-bitarna. De är billiga, förhållandevis små, och mycket prestanda. Sedan finns ju de större varianterna som t.ex LPC2468 med allt från SDRAM-kontroller, ethernet, USB, osv om man skall göra lite häftigare grejer. Allt inom "samma familj".
Jag har kört en del PIC tidigare och mycket AVR, idagsläget skulle jag inte använda någon av dem för nya designer, då är det istället de mindre ARM7:orna som gäller. Möjligtvis ATtiny eller de minsta PICarna skulle kunna komma till användning ibland om man behöver något med riktigt små kapslar och få ben.
För hobby-bruk är en nackdel med ARM7:orna att de sällan verkar finnas i DIL-kapsling, det är dock inget problem för mig eftersom jag brukar utgå ifrån det färdiga dev-kortet jag har där processorn redan sitter monterad.
-
Intressant om OpenOCD. Jag tror det var en av delarna han stupade på. Finns din config-fil att få tag i på nätet, eller kan du tänka dig skicka den? Vår debugger är arm-usb-ocd från Olimex.