Ser som fler andra inte någon direkt anledning att byta systemet till Mach3 då TNC 150/153/155 fungerar ganska bra och är lätt förstått. Har kört en Mikron maskin från 80-talet på jobbet med detta system, dock utan automatisk verktygsväxlare.
Maskinen du skaffat ser ut som en av fräsarna vi hade på skolan som också var av märket modig men med fanucs styrsystem istället.
Dom flesta CAM program jag stött på brukar ha en generell post processor både för ISO och ofta men inte alltid även för Heidenhain iaf dom äldre modellerna.
För att föra över program tror jag du har en LPT eller seriell port på baksidan eller sidan av själva kontrollpanelen där man kan ansluta en kabel till datorn och föra över via lämpligt program t.ex TNCremont från Heidenhain själva.
För att se skillnad på om det är ISO eller Dialog så kan man enkelt kolla på programmen och om du börjar skapa ett program själv.
I ISO program anger man G01 tex för att köra till en koordinat G01 X-10 Y20 och i Dialog så brukar man istället ange L som står för Linjär rörelse alltså L X-10 Y20 osv.
Dialogprogrammering är väldigt simpelt när man satt sig in i det och är något jag gillar skarpt. Även om det aldrig är fel att kunna köra vanlig G-programmering i ISO heller.
Vill också ha en fräs hemma, men har inte plats i lägenheten precis och att ha råd med både en fräs och hyra en lokal etc är lite svårt.

Mvh,
Viper