pic eller avr?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Exakt.
Min poäng är att det inte hjälper någon att välja... :-)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det är med andra ord "burkens" _fråga_ du opponerar dig mot? I så fall förstår jag vad du menar. Men det var ju därför jag också motiverade _varför_ jag föredrar AVR.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det finns inget som den ena (AVR) kan göra som inte den andra (PIC) kan
göra ...(eller Renesas) eller xxxx...
Så det går att skriva precis lika bra , eller dåliga, program på alla familjerna

Swech
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag hade en polare som pysslade med Pic, men jag tyckte det var alldeles för rörigt kring PIC. Och framförallt tyckte jag att det kändes dumt att köpa en programmerare som kostade nästan 10 gånger så mycket som den krets jag skulle programmera.

Visst, vet man med sig att man kommer att göra hundraltals olika konstruktioner med mikrokontroller så är det väl inte priset på programmeraren nån större tröskel, men ska man göra en enda lösning med en 50-kronors krets så tar det mot att köpa en förhållandevis dyr programmerare som sen bara kommer samla damm.

Då är det betydligt enklare att bygga en simpel parallellportsprogrammerare av skrot man har hemma.

Det GÅR ju t.o.m. att programmera en AVR mha en programmerare byggd av vippomkopplare (en för att välja mellan etta och nolla och den andra för klocka). Fast det går nog lite väl långsamt att programmera så:-)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

arkitekturen mer "ren" och "likformig",
Ortogonal heter det ;)

An instruction set is said to be orthogonal if any instruction can use any register in any addressing mode.
Då är det betydligt enklare att bygga en simpel parallellportsprogrammerare av skrot man har hemma.
Men det kan du göra med en PIC oxå. Det finns massvis med kontruktioner ute på webben.
Så det går att skriva precis lika bra , eller dåliga, program på alla familjerna
Precis, "It is a poor workman that blames his tools"

Tycker att Sodjans tips är det bästa hittills. Kolla vad ditt sociala skyddsnät använder för MPU och använd samma.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Finns det PIC-programmerare som man kan bygga med bara några tåtar och moststånd?

Som den övre på den här bilden
http://elm-chan.org/works/avrx/stk.png
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Finns det PIC-programmerare som man kan bygga med bara några tåtar och moststånd?
Ja, tex:
http://www.embedds.com/diy-your-own-pic ... mer-today/
http://www.instructables.com/id/Busines ... rogrammer/
http://www.rentron.com/Myke4.htm

etc...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Alla tre de där kräver vad jag kan se två transistorer, två kondingar och en hel dröse dioder?

Den jag länkade till kräver en parallellportskontakt, tre motstånd, sladdar och en kontakt för anslutning till kretsen (bygger man på breadboard så sticker man såklart ner trådarna direkt i plattan).
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Summering enkla programmerare:

PIC: 5 motstånd, 6 dioder, 2 transistorer, 2 elektrolytkondensatorer
AVR: 4 motstånd

:)

edit: Nerre hann före.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Visst, du frågade specifikt om programmerare m.h.a några tåtar och motstånd. Men nu är vi inne på petitesser. Skillnaden på om du bygger det med bara det, eller lägger till även några transistorer är ju fullständigt meningslös. Även rent teoretiskt, och framförallt praktiskt. Det är fortfarande billiga och enkla programmerare byggda av "hemmaskrot". Jag tycker vi avslutar det spåret och försöker komma med nyttiga råd, i den mån det är möjligt i det här stadiet. :)

Edit: Att det finns möjlighet till opensource-verktyg för AVR och att det går bra under olika Linuxformer, tycker jag är ett rätt bra argument. Det är väl en av få saker där jag tycker AVR har en poäng. Men det är helt olika vad man har för behov och intressen. För andra spelar det ingen som helst roll när MPLab i sig är fri att ladda ner.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Grejen är att transistorerna och kondingarna har jag inte hemma i skrotlådan.

Motstånden till en AVR är inte kritiska heller, de sitter mest där som skydd.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

PIC: 5 motstånd, 6 dioder, 2 transistorer, 2 elektrolytkondensatorer
AVR: 4 motstånd
Vilket som alla inser är en fullständigt meningslös jämförelse. Man kan lika gärna säga att man föredrar PIC eller AVR för att de har snyggt tryck på kapseln. Håller med föregående talara att det är bättre att försöka komma med nyttiga råd.

Edit:
Då har man knappast en PIC eller AVR heller...

Kort och koncist: Det bästa för dig som nybörjare är den du får bäst hjälp med.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Orkar eller kan man inte bygga en programmerare bara för att det är några komponenter som man inte har hemma vad ska man då ha den programmerade kretsen till. Den lär knappast skutta omkring själv på golvet utan kräver säkert mer än det som finns i ”fyndlådan” om det nu bara var lite motstånd.
Det finns inget klart svar men fundera vad ska du använda kretsen till och vad går att hitta på nätet om det. Vilket programmerings program känns rätt, finns gratisprogram som passar eller ska det köpas.

Det säger något om jag söker på forumet på avr får jag 1899 träffar, pic ger 3605 träffar.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Beträffande kostnad för en programmerare så anser jag personligen att i jämförelse med den tid/energi jag lägger ned i övrigt på min lek med microkontrollers så är några hundralappar helt försumbart. Ska man programmera EN gång med en färdig binärfil så kan det väl ses som en onödig utgift, men då lär man å andra sidan tjäna på att få jobbet gjort åt en.
Nerre

Inlägg av Nerre »

AndersG skrev:
Då har man knappast en PIC eller AVR heller...
Nej, men kan kan köpa för några tior.

Det handlar om insteget.

När man väl fastnat kanske man tycker det är värt att skaffa lite bättre grejer, men innan man vet hur mycket man kommer att använda grejerna så vill i alla fall jag slänga ut så lite pengar som möjligt.
Skriv svar