Hur modda rc-servo för längre livlängd ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hur tänker du genomföra testet? Belastning, osv..

Min erfarenhet är att det är kuggarna som går sönder vid överbelastning.

Du skrev: "200 timmar innebär vidare t.ex. att potentiometern i servot rört sig fram och tillbaka kanske en halv miljon gånger"

Dock så jobbar ju servona inte "fram och tillbaka" direkt. De flesta servorörekserna, när man flyger helikopter, är väldigt små. Förutsatt att man inte flyger avancerad 3D.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men små rörelser lär ju nöta ännu mer på banan än långa? Löparen kommer ju liksom gnugga" på samam ställe hela tiden?

Jag har ingen större koll på livslängden på potar,kan det vara så att plastbanepotar håller längre än kolbane?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skulle gissa på att potarnas banor är byggda i förhållande till vad man betalar för servot. Är det någon billig historia så skulle det inte förvåna mig ett dugg om det är vanliga enkla billiga kolbanor och vanlig enkel löpare vilket gör att det inte håller för längre. Servon i mellanklassen och lite dyrare och då förmodligen av känt märke skulle mycket väl kunna ha plastbanor som håller längre eller kanske lite dyrare cermet banor hos vissa. Kommer man däremot upp i den övre klassen så skulle jag mycket väl kunna tänka mig enbart cermet banor som håller mycket länge och i vissa fall hos generella potar kan hålla för miljontals rörelser då de knappt slits något alls då kolbanan kan vara starkare än materialet som löparen är gjort av. Om det dessutom är en bit kol på löparen som ligger an mot banan istället för någon metall så komer det att hålla än längre då det knappt blir någon friktion men vet dock ej om detta används i någon av servo klasserna då det kommer att hålla för länge.

Är kuggarna gjorda av plast så kommer de att gå sönder vid överbelastning om de är av stål så kommer motorn att stanna såvida inget annat kan gå sönder.
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Var hittar man "dyra servon"?
När jag pratar servo syftar jag på prisklassen 3-400 kr som jag hittar i hobbybutiker.

Walle: Jag vet inte exakt hur jag ska göra testet. Men jag företäller mig att jag hänger vikter motsvarande ca 10% av vad servot ska klara och sen skriver något program som rör servona fram och tillbaka +/-20 grader eller något sånt.

Vet inte riktigt. Är öppen för förslag.

Jag kan ju inte bevaka det dygnet runt tills servona havererar så det kommer bli att testet får gå några timmar här och där. Kanske kan köra in en webbkamera iofs. Fast det kanske finns en brandrisk i testet... Vill ju inte vakna av att det brinner.
Skriv svar