Kompensera studspulser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nerre: ingen mekanisk brytare, optokopplare... och de har inget kontaktstuds.

MGKea: mitt svar med 4538 kvarstår. Puls kommer, timern startar och den blockerar alla extra pulser i den tid som den är ställd till. Exakt hur man ska göra beror på hur signalen till 1-Wire® styrs.
MGKea

Inlägg av MGKea »

Men varför räknar inte en räknare på 1-wire rätt på en S0-puls då?

http://shop.temperatur.nu/raknare-for-a ... p-160.html

Då jag saknar tekniksapperatur för att visa studspulserna kan jag inte bevisa.

Förslag på lösning med 4538? ...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, vill du ha allt serverat på ett silverfat kan jag fixa det. Jag tar 650:-/timmen + moms och har F-skatt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Icecap skrev:Nerre: ingen mekanisk brytare, optokopplare... och de har inget kontaktstuds.
Ja, det var ju det jag menade, när han drog upp dörrklockeknapp som bevis för att optokopplare skulle ge kontaktstuds:-)

MGKea, det finns nånstans på forumet här en länk till en lång rapport som tar upp allehanda sätt att filtrera kontaktstudsar med såväl hårdvara som mjukvara.

Det enklaste är väl att göra som jag föreslog, läs "vanligt" från serieporten och du får en byte (som innehåller en massa skräp från studsarna, men det spelar ingen roll) varje gång du får en puls.
MGKea

Inlägg av MGKea »

Är tacksam för svaren men tycker att tonen på vissa svar är lite "sura"...

Skall kolla upp siffer kombinations förslaget.

Man skall nog inte vara allt för säker på att det är en optokompnet i mätaren fast det kanske ser ut så på den bild jag visat i länk....
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

När inte transistorn i optokopplaren leder ligger Rx helt öppen och drar på sig störningar via tråden kopplad till Rx pinnen. Om du har en resistor som terminerar så har störningarna svårare att ta sig in via antennen (den öppna tråden).
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Grattis Mindmapper, du har samma åsikt som jag om orsaken så jag slipper skriva det...
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Nerre skrev:Motståndet och TxD behövs för att RxD skall svänga mellan etta och nolla. Det är näligen så att enligt RS-232 så är en nolla en spänning över 3 V och en etta en spänning under - 3 V (har jag för mig).

Om du kopplar utan det där motståndet kommer spänningen på RxD att variera mellan 0 V (=odefinierat) och en plus-spänning (=nolla).

MGKea: Har du prövat att sätta TX som pulldown ännu? Precis som Nerre skriver är det en ganska vital del.
Finns det någon bra förklaring till varför det inte skulle behövas?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Finns ingen bra förklaring till varför det inte skulle behövas. Däremot flera förklaringar till varför det behövs!
MGKea

Inlägg av MGKea »

tyvärr blir resultatet den samma med motstånd och txd.

samma problem med dtr till cts.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Har du satt TX till 0 (eller vad motsatsen av DTR nu var)?
Hur var kopplingen med DTR till CTS? Samma fast med CTS istället för RX?

Jag har svårt att förstå varifrån störningarna skulle komma. Jag har iaf inte upplevt några studs från elmätare när jag mätte med en µC.
Har du en länk till någon annan som har råkat ut för samma sak?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tx ska ge ut minus. Dvs vara 1'a.
Störningar kan komma varifrån som helst. Finns väl en hel del el ikring!
MGKea

Inlägg av MGKea »

Förklaring till varför många som använder en 1-wire räknare http://shop.temperatur.nu/raknare-for-a ... p-160.html får samma problem med flera pulser från S0-utgången...?

Kortsluter jag DTR och RxD under några sekunder så blir det bara en puls. Alltså så noterar inte .net några ändringar under kortslutningen....
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du skriver att du kortsluter DTR och RxD, men vad är RxD innan den kortslutningen? Ingen ingång på en serieport får vara flytande, eftersom då hamnar den i ett odefinierat tillstånd (och kan fladdra mellan ett och noll hur som helst).

RxD måste ligga antingen på positiv eller negativ spänning. Just därför använder man en pull-up eller pull-down till nån utgång.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

MGKea: Var står det att någon annan får problem med extra pulser? Jag hittar inget om problem på länken i ditt inlägg.
Skriv svar