Kompensera studspulser
Men varför räknar inte en räknare på 1-wire rätt på en S0-puls då?
http://shop.temperatur.nu/raknare-for-a ... p-160.html
Då jag saknar tekniksapperatur för att visa studspulserna kan jag inte bevisa.
Förslag på lösning med 4538? ...
http://shop.temperatur.nu/raknare-for-a ... p-160.html
Då jag saknar tekniksapperatur för att visa studspulserna kan jag inte bevisa.
Förslag på lösning med 4538? ...
Ja, det var ju det jag menade, när han drog upp dörrklockeknapp som bevis för att optokopplare skulle ge kontaktstuds:-)Icecap skrev:Nerre: ingen mekanisk brytare, optokopplare... och de har inget kontaktstuds.
MGKea, det finns nånstans på forumet här en länk till en lång rapport som tar upp allehanda sätt att filtrera kontaktstudsar med såväl hårdvara som mjukvara.
Det enklaste är väl att göra som jag föreslog, läs "vanligt" från serieporten och du får en byte (som innehåller en massa skräp från studsarna, men det spelar ingen roll) varje gång du får en puls.
-
Mindmapper
-
limpan4all
Nerre skrev:Motståndet och TxD behövs för att RxD skall svänga mellan etta och nolla. Det är näligen så att enligt RS-232 så är en nolla en spänning över 3 V och en etta en spänning under - 3 V (har jag för mig).
Om du kopplar utan det där motståndet kommer spänningen på RxD att variera mellan 0 V (=odefinierat) och en plus-spänning (=nolla).
MGKea: Har du prövat att sätta TX som pulldown ännu? Precis som Nerre skriver är det en ganska vital del.
Finns det någon bra förklaring till varför det inte skulle behövas?
-
Mindmapper
Har du satt TX till 0 (eller vad motsatsen av DTR nu var)?
Hur var kopplingen med DTR till CTS? Samma fast med CTS istället för RX?
Jag har svårt att förstå varifrån störningarna skulle komma. Jag har iaf inte upplevt några studs från elmätare när jag mätte med en µC.
Har du en länk till någon annan som har råkat ut för samma sak?
Hur var kopplingen med DTR till CTS? Samma fast med CTS istället för RX?
Jag har svårt att förstå varifrån störningarna skulle komma. Jag har iaf inte upplevt några studs från elmätare när jag mätte med en µC.
Har du en länk till någon annan som har råkat ut för samma sak?
-
Mindmapper
Förklaring till varför många som använder en 1-wire räknare http://shop.temperatur.nu/raknare-for-a ... p-160.html får samma problem med flera pulser från S0-utgången...?
Kortsluter jag DTR och RxD under några sekunder så blir det bara en puls. Alltså så noterar inte .net några ändringar under kortslutningen....
Kortsluter jag DTR och RxD under några sekunder så blir det bara en puls. Alltså så noterar inte .net några ändringar under kortslutningen....
Du skriver att du kortsluter DTR och RxD, men vad är RxD innan den kortslutningen? Ingen ingång på en serieport får vara flytande, eftersom då hamnar den i ett odefinierat tillstånd (och kan fladdra mellan ett och noll hur som helst).
RxD måste ligga antingen på positiv eller negativ spänning. Just därför använder man en pull-up eller pull-down till nån utgång.
RxD måste ligga antingen på positiv eller negativ spänning. Just därför använder man en pull-up eller pull-down till nån utgång.