CNC Konstruktion, lite frågor om linjärer/gejdrar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Viper

Inlägg av Viper »

Det som jag tycker verkar lite "vingligt" är att du har hela Z och Y vagnen rullandes på ett par vinkeljärn typ med ett par rullar med V-spår i.

Alltså inget mer än en fjädrad motor som pressar det hela emot spåret så om du dunkar till rejält från sidorna så bör det kunna resultera i att hela Z och Y vagnen enkelt sagt spårar ur. Och självklart krävs det ganska mycket krafter för att detta skulle hända men risken finns ju där, om inte annat så kan ju vagnen pressas åt sidled osv vilket resulterar i dålig precision.

I övrigt är MechMate en maskin som jag tycker är riktigt grym inte minst för att det finns så mycket hjälp att få i forumet samt att ritningarna är så förbannat bra för att vara gratis.

Jag kan dock tänka mig använda MechMates konstruktion men att istället använda mig av andra linjär lösningar för att få den ännu stabilare och noggrannare. Åtminstone är det vad jag vill tro resultatet blir om man t.ex använder sig av såna där stadgade rundstänger med kulbussningar på som POS och Meduza pratar om.

Dyrare är det ju men lär nog bli riktigt bra resultat om man gör det ordentligt, och det är nog den sorts av lösning jag tror jag skall använda mig av på min maskin.

Men då är frågan hur grova stänger skall man ta? 15, 20, 25, 30, 35 mm eller vad kan tänkas vara bra. Min gissning är att 20mm är en lagom storlek alternativt 25mm.

Vad har ni för synpunkter?

Mvh,
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag tror de är lagom som du skriver, 25mm känns lagom sen beror de kanske lite på vad du hittar och vad priset är. Jag skulle nog hellre ta en storlek för stor än tvärt om.

Dom jag har är 16mm men bara 600mm långa och tar ju bara lasten av bordet.

Det Jojje skrev som man kan se på joe´s 4x4
med stöd med jämna mellanrum blir nog den billigaste lösningen.

Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

FTSN 25G-WRA från
http://www.worldofcnc.com/products.asp?recnumber=86

Tror jag är en bra ide...

Sen har du lager här:
http://www.worldofcnc.com/products.asp? ... egory=Open
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du oroar dig för att 'vagnen' ska lätta. 2 sätt att motverka detta.

1. Mera vikt på vagnen som ju absolut det enklaste att åtgärda.
2. En V-skena till på respektive sida horisontellt (eller lämplig vinkel)

Tror att du får mindre problem med V-spår när det gäller att hålla rent i spåret än att köra med kulsbussningar som ju ska ha sin smörjning.
Viper

Inlägg av Viper »

Jo självklart går det ju motverka på diverse olika sätt och vid normalt användande är det nog ingen risk för att vagnen "lättar" från spåren heller skulle jag tro.

Men som du även sa angående att ha fler v-skenor så är det något jag spekulerat i också men jaja framtiden får utvisa vad det blir i verkligheten när det är dags. Just nu lutar det åt runda stänger med kulbussningar på.

Mvh,
Skriv svar