wisp628 kontra 16F866!?
Tack för tipset!
För informationens skull:
Har nu laddat ner ny firmware och även lyckats programmera 16F886:an, men jag får ingen reaktion what so ever. Har testat två displayer.
I morgon ska jag flytta över det till en annan labbplatta för att se om det hänger på den.
Det första jag tänker göra då är att ladda ner blink-a-led programmet för att se att det fungerar så långt, sen byta ut mot displayen. Återkommer med resultat då!
För informationens skull:
Har nu laddat ner ny firmware och även lyckats programmera 16F886:an, men jag får ingen reaktion what so ever. Har testat två displayer.
I morgon ska jag flytta över det till en annan labbplatta för att se om det hänger på den.
Det första jag tänker göra då är att ladda ner blink-a-led programmet för att se att det fungerar så långt, sen byta ut mot displayen. Återkommer med resultat då!
Detta svar får jag när jag kör Verify:
Och det kan väl inte tolkas som något annat än att programmet finns i min PIC?
Nu ska jag se över kopplingen efterssom felet måste ligga här.
Föresten, har kikat i databladet och hittar inget om hur OSC-pinnarna ska hanteras när man kör INTOSC. Kan man bara strunta i dom, eller ska dom kopplas någonstans!?
Kod: Markera allt
xwisp2 version 1.9.3 for Windows (Dec 08 2007, Open Watcom C/C++ 1.70)
File lcdtest.hex loaded and is Intel Hex format conforming
Detected programmer: Wisp628, firmware version 1.12
Target: 16F886 revision 02 (ID=2062)
Verifying program memory......OK!
Verifying data memory.........OK!
Verifying ID memory...........OK!
Verifying fuses memory........OK!
Verify operation terminated successfully in 0.39 seconds
xwisp2 terminated successfully in 1.05 seconds
Nu ska jag se över kopplingen efterssom felet måste ligga här.
Föresten, har kikat i databladet och hittar inget om hur OSC-pinnarna ska hanteras när man kör INTOSC. Kan man bara strunta i dom, eller ska dom kopplas någonstans!?
Tappade en rad!
Kör strikt enligt din kod på hemsidan, kopierade in din kod i en tom .asm-fil. alltså 4MHZ intosc.

Kod: Markera allt
C:\hexfiler>xwisp2w verify lcdtest.hex
xwisp2 version 1.9.3 for Windows (Dec 08 2007, Open Watcom C/C++ 1.70)
File lcdtest.hex loaded and is Intel Hex format conforming
Detected programmer: Wisp628, firmware version 1.12
Target: 16F886 revision 02 (ID=2062)
Verifying program memory......OK!
Verifying data memory.........OK!
Verifying ID memory...........OK!
Verifying fuses memory........OK!
Verify operation terminated successfully in 0.40 seconds
xwisp2 terminated successfully in 1.30 seconds
Har Du kanske valt LVP-mode någonstans? Det borde annars vara bortvalt i programmet. Har Du gjortdet måste pinnen för bit3 i portb vara jordad och kan inte användas till något annat.
Är där andra config-bitar som kan vara ändrade?
Finns det 10k anslutet mellan MCLR och Vdd?
Syns det något alls på displayen. Om Du tittar r olika vinklar så skall Du sannolikt kunna se rutmönstret när det är ström på modulen. Har Du anslutit Vee korrekt och ställt poten i rätt läge om där är en sådan? Du har max kontrast när denna ligger mot GND, inte när den är mot Vcc.
Är det en display som klarar sig med 5V Vee?
Hur har Du anslutit displayen? Inte nummer utan pinnarnas namn och vart de är anslutna.
Är där andra config-bitar som kan vara ändrade?
Finns det 10k anslutet mellan MCLR och Vdd?
Syns det något alls på displayen. Om Du tittar r olika vinklar så skall Du sannolikt kunna se rutmönstret när det är ström på modulen. Har Du anslutit Vee korrekt och ställt poten i rätt läge om där är en sådan? Du har max kontrast när denna ligger mot GND, inte när den är mot Vcc.
Är det en display som klarar sig med 5V Vee?
Hur har Du anslutit displayen? Inte nummer utan pinnarnas namn och vart de är anslutna.
Har inte ändrat något från koden jag hämtat på sodjans hemsida.
Har 10K mellan MCLR och VDD.
Det syns inget oavsett hur jag tittar, inga fylda fält, ingenting.
Displayen är Specad till 5V och jag ligger 4,96V, det borde väl fungera!?
Såhär är det kopplat: (inkopplingsanvisning finns i sodjans kod)
E : RA0
RS: RA1
D4-D7 : RA4-RA7
R/W kopplad till GND (d.v.s ingen läsning av Busy-signalen).
Har 10K mellan MCLR och VDD.
Det syns inget oavsett hur jag tittar, inga fylda fält, ingenting.
Displayen är Specad till 5V och jag ligger 4,96V, det borde väl fungera!?
Såhär är det kopplat: (inkopplingsanvisning finns i sodjans kod)
E : RA0
RS: RA1
D4-D7 : RA4-RA7
R/W kopplad till GND (d.v.s ingen läsning av Busy-signalen).
Vee är rätt ansluten. Om Du vrider poten åt det hållet som är kopplat till 0V, då bör Du kunna se rutor i displayfönstret.
Belysningen skall lysa oavsett om den visar siffror ellerinte, förutsatt attden är inkopplad. Det är alltid(?) två separata anslutningar till denna och de skall kopplas genom ett motstånd till +5Vom det är LED-belysning. Titta i databladet för modulen vad där står.
Har Du en länk till exakt den aktuella displaymodulens datablad, alternativt fabrikat och komplett beteckning?
Belysningen skall lysa oavsett om den visar siffror ellerinte, förutsatt attden är inkopplad. Det är alltid(?) två separata anslutningar till denna och de skall kopplas genom ett motstånd till +5Vom det är LED-belysning. Titta i databladet för modulen vad där står.
Har Du en länk till exakt den aktuella displaymodulens datablad, alternativt fabrikat och komplett beteckning?