Om man använder IRL2703 då??
Eller om man änvänder Micke_s ritning vilka motstånd R1 och R4 skall man då ha till IRL2703?
Transistor problem....
-
Jag vet inte varför man ska ha R4 överhuvudtaget. AVR-processorerna ger ju spänning ut på både "etta" och "nolla", alltså behövs inga pull-up. Däremot när man resetar processorn så frigörs utgången (eh.. vad heter det ... tristate, ni vet...) och då måste man säkra gaten. Bäst är väl då att man ansluter gaten till GND med ett 100K motstånd så släcks LED:en när man resetar. (R4 gör tvärt om). Detta kan vara viktigt om Vcc sjunker - då får inte det finnas nån pull-up på gaten till Vcc - då bränner man Mosfeten. R1 kan t.ex vara på 1K.
IRL2703 vill säkert ha 10V på gaten även den.
Man kan lösa det genom att driva gaten med 24V från samma spänningskälla som LED:en. Du kan t.ex ta en NPN-transistor (som på din första bild) och sätta ett kollektormotstånd på t.ex. 100K och ett basmotstånd på kanske 2k2 så kan du driva MOSFETEN's gate från kollektorn på NPN:en. Kolla bara upp vilken maxspänning som gaten tål (Vgs - ibland 15 eller 20V) . Sätt dit en zenerdiod över gate-source på 12V så är du på säkra sidan. Då får gaten +12V när transistorn bottnar. Det ska fungera. (Jag har testat).
EDIT: kollade databladet på IRL2703 och visst - den klarar "logic level" dvs. minst 4.5 volt på gaten. Men då stiger Ron med 50% till 0.06Ω så det måste man räkna med. Det duger ju bra om du ska köra bara 5A max.
IRL2703 vill säkert ha 10V på gaten även den.
Man kan lösa det genom att driva gaten med 24V från samma spänningskälla som LED:en. Du kan t.ex ta en NPN-transistor (som på din första bild) och sätta ett kollektormotstånd på t.ex. 100K och ett basmotstånd på kanske 2k2 så kan du driva MOSFETEN's gate från kollektorn på NPN:en. Kolla bara upp vilken maxspänning som gaten tål (Vgs - ibland 15 eller 20V) . Sätt dit en zenerdiod över gate-source på 12V så är du på säkra sidan. Då får gaten +12V när transistorn bottnar. Det ska fungera. (Jag har testat).
EDIT: kollade databladet på IRL2703 och visst - den klarar "logic level" dvs. minst 4.5 volt på gaten. Men då stiger Ron med 50% till 0.06Ω så det måste man räkna med. Det duger ju bra om du ska köra bara 5A max.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
BTS5215 - från Infineon....
Har allt inbyggt, 2 kanaler - parallell så får du max 7A
Överström, hela paketet... allt klart.. bara att ansluta till din last
Drivsidan, sätt 4k7 mellan processor och styrpinne.
Du slipper alla övriga beräkningar
Kanske tråkigt med tanke på att lära sig koppla med mosfet o dyl
men å andra sidan vill det till att bygga något bättre själv..
Swech
Har allt inbyggt, 2 kanaler - parallell så får du max 7A
Överström, hela paketet... allt klart.. bara att ansluta till din last
Drivsidan, sätt 4k7 mellan processor och styrpinne.
Du slipper alla övriga beräkningar

Kanske tråkigt med tanke på att lära sig koppla med mosfet o dyl
men å andra sidan vill det till att bygga något bättre själv..
Swech
-
Nu är några IRL2703 beställda och även några IRLZ44N så jag kan labba lite till helgen...
Om jag fattat förslagen rätt så ett 1k motstånd till processorn<-->gate och ett 100k mellan gate<-->GND..
Något mer att tänka på??
Hur är det med kylning och ca 5A ström??
Räcker de utan fläns??
Eller räcker det med en ALUplåt mellan de 3,6,9 kanalerna i ett RGB system???
Om jag fattat förslagen rätt så ett 1k motstånd till processorn<-->gate och ett 100k mellan gate<-->GND..
Något mer att tänka på??
Hur är det med kylning och ca 5A ström??
Räcker de utan fläns??
Eller räcker det med en ALUplåt mellan de 3,6,9 kanalerna i ett RGB system???
Skruva på en aluminiumplåt, annars brinner det troligtvis ganska snart (gissningsvis på mindre än en halv sekund). fel - se nedan
EDIT: eller en plåtbit per transistor., Hur är det nu, det brukar väl vara Drain som är ansluten till kylaren, eller? Om det hade varit Source hade den ju varit gemensam, men jag tror tyvärr att det inte är så bra ordnat.
EDIT2: Har räknat på IRL2703: temperaturhöjning 62 grader C per watt utan kylfläns och den tål max 175grader vilket kan sägas vara 150 grader över rumstemperatur. 150gr/62W = 2.41 W max.
Och du får denna effekt när du kör 5A genom transistorn: P=I*I*R = 5*5*0.06 = 1.5 Watt....
1.5 Watt * 62 grader/watt = 93 grader + rumstemp 25 = 118 grader. Så varm blir transistorn invändigt vid rumstemperatur.
Så det betyder att du klarar dig utan kylflänsar med marginal!
EDIT: eller en plåtbit per transistor., Hur är det nu, det brukar väl vara Drain som är ansluten till kylaren, eller? Om det hade varit Source hade den ju varit gemensam, men jag tror tyvärr att det inte är så bra ordnat.
EDIT2: Har räknat på IRL2703: temperaturhöjning 62 grader C per watt utan kylfläns och den tål max 175grader vilket kan sägas vara 150 grader över rumstemperatur. 150gr/62W = 2.41 W max.
Och du får denna effekt när du kör 5A genom transistorn: P=I*I*R = 5*5*0.06 = 1.5 Watt....
1.5 Watt * 62 grader/watt = 93 grader + rumstemp 25 = 118 grader. Så varm blir transistorn invändigt vid rumstemperatur.
Så det betyder att du klarar dig utan kylflänsar med marginal!

-