Elinstallationer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Norpan skrev:Och jag misstänker att denna lag kommit till för att försöka komma åt svartjobbande elektriker, eftersom en behörig elektriker inte är behörig på fritiden.
Vilken lag?
Du tänker inte på elektriker som jobbar som elektriker men inte har någon behörighet? De får utföra arbetet på arbetstid då en annan behörig elektriker är ansvarig. Inte annars.
JimmyAndersson skrev: Nog borde det vara ok att spika kabel och/eller dra VP-rör utan licens?
Var det jag svara Nej på, utgick ifrån att VPrören skulle användas till el.
Fullmoon:
Du får inte ens spika upp VP rören om man ska hårddra det! (om de nu inte ska användas till ljud el dylikt, det kan ju vara bra att påpeka att även klenspänning (<48V) kan bli behörighetskrävande vid högre effekter.

Hela "låta en fackman titta över det" är en stor MYT, det finns INGET som tillåter en sådan lösning sålänge inte fackmanen anställer dig i sitt företag.

Jimmy: Jag tror inte det finns en exakt gräns faktiskt.
Hörsägen och svaga minnen från min BB2 utbildning från 90 talet säger:
2-3 m löst uppsatt, demonterbart utan verktyg(det måste gälla sladden, annars blir det ju sänglampan som behöver elektriker istället)

edit:
Föreskrifterna som gäller from 1 oktober i år finns här
Senast redigerad av AndLi 21 oktober 2008, 13:03:40, redigerad totalt 1 gång.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Gäller inte även 'lös' installation kablar på 0.75mm? tex en tak/sänglampa?

Nu slutar vi denna diskussion och gör en egen tråd om vi ska disskutera det.
Man får inhandla material till elektriken men man får inte göra något själv.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ok, alla pratar om att det är olagligt hit å dit. Men vad får det för följder & när?.
Visst om kåken brinner ner p.g.a. hemmamekad getto installation, så är det väll ingen snack om saken att försäkringsbolaget inte vill ta i skiten.

Är man då medveten om detta & anser sig ha så pass mycket kunskap att man kan utföra arbetet & ta på sig allt ansvar, då ser inte jag något hinder.

Om jag går till snuten å säger att jag har dragit om elen i huset utan behörighet på papper, bryr dom sig över huvud taget?, beslagtar huset kanske?.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Straffskalan är helt ointressant, frågan är, kan man leva med att man tagit livet av någon väldigt nära anhörig? (eller en random människa för den delen)

Svårigheten ligger i att personen i fråga ska veta att han har tillräcklig kunskap. Inte bara tro!

En BB för hemmapuleri hade kanske varit lösningen...

Fullmoon: Hur menar du med 0,75 kabeln?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Varför ska man anställa el-nisse om man vet med sig att man klarar att utföra samma jobb minst lika bra själv!?.

Bara för att man har körkort, betyder det inte automatiskt att man är en duktig & ansvarsfull förare.
Så det där pappret garanterar inte ett skit.

Därför är straffskalan intressant i detta fallet!.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vet man att man kan utföra jobbet själv och följa regelboken så förstår jag med att det är väldigt lockande att göra installationen själv. Det blir ju inte bättre av att det är fullständigt omöjligt att få tag på elektriker...

Straffskalan för ellagen och installationsförordningen verkar ha fängelse i sig. (Undra var man hittar fall där någon blivit fälld för hempuleri)

Tittar man på anledningen att denna tråd uppkom (jordat + ojordat precis bredvidvarandra) så ser man ju att det är svårt att bedömma om man kan utföra jobbet enligt regelboken eller inte.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

man kan få 5 års fängelse och böter för felaktiga installationer.

Det handlar äl i regel om att just elektrikerna ska sköta el delen. annars får de inget och och så blir det rätt utfört. handlar om säkerhet och även att inte ta jobb från fackman.

det jag menade med 0.75mm är väl att oftast har väl lampor o sånt den grovleken. hänger man då upp en taklampa som hänger på en krok och bara sitter med några klammer i taket för att sedn gå till ett väguttag i tak eller väggen så låter det enligt mig inte som en fast installation.

Samma sak är det ju isf om man skaffar en projektor. man ansluter alla kablar men hänger upp projektorn i taket.

hur ofta flyttar man på sin 32" ctr tv? är det en fast installation. nej.
Alltså bör inte en taklampa som ansluts via en stickpropp vara fast installation.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Är väll ingen som sagt att du inte får koppla in en lampa med stickpropp
på? Byta sladd och stickropp får man jue.

En armatur som skall anslutas i en kopplingsdosa får du däremot inte koppla in
själv.

/ Tompa
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast installation är i princip motsatsen till stickproppsansluten-

Det är skillnad på fast installation och fast montering.

En lampa som är fastskruvad i väggen och ansluten ned stickpropp är fast monterad men inte fast installerad.

En tvättmaskin som står på golvet och vars nätsladd är ansluten inuti säkerhetsbrytaren är fast installerad men inte fast monterad.

Men sen vet jag inte riktigt hur det blir om man t.ex. tar en vanlig skarvsladd och spikar fast med klammer. Den har ju stickpropp i änden och är inte fast installerad. Om jag tar bort stickproppen och drar sladden genom ett VP-rör och sen sätter dit stickproppen igen?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tompa74:
Så långt är vi nog alla överrens. Men sedan har vi det här med fastsättningen av sladden.

AndLi:
"Jag tror inte det finns en exakt gräns faktiskt."

En regel utan gräns?
Aningen får man sätta kabelklammer eller så får man inte eftersom det då är en fast installation. Står det inget så finns det ingen sådan regel. Vad ska man annars gå efter? :)

Det enda jag har kunnat hitta (när jag sökte på "fast installation") är att det är ändarna på kablarna som avgör om det är en fast installation eller inte, och det låter i mina öron väldigt rimligt. Annars är vi många som har begått lagbrott när vi hängt upp fönsterlampor. Eller ska man låta lampan hänga i enbart stickproppen, med en lagom nedhängande längd för katten att leka med? Nä, tänkte väl det. :wink:

edit:
AndLi:
"2-3 m löst uppsatt, demonterbart utan verktyg(det måste gälla sladden, annars blir det ju sänglampan som behöver elektriker istället)"

2-3 meter är inte mycket med tanke på att många rum faktiskt bara har 1st eller 2st eluttag. Att sedan anlita en elektriker för att spika upp några kabelklammers låter märkligt. Så dåligt med jobb kan de väl ändå inte ha.. :D
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

jisses, storm i ett vattenglas - sicken röra :shock:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

:lol: Jaa...

Nä, är ganska säker man får göra alla "lösa" installationer om man "besitter nödvändig kunskap" dvs läst igenom en brochyr från elsäkerhetsverket (eller motsvarande) man får förstås spika klammmer och annat, dock tror jag ej man får göra saker som tex en stickpropp som går till ett fastskruvat flervägs uttag, i vart fall så får man ju rent formellt inte skruva fasta uttag (utan stickpropp), jordat, trefas, etc, etc

Givetvis hålls man ansvarig om någon stryker med som direkt följd av ett felaktigt utförande, Men, vet man vad man håller på med så är det väl mest rent försäkringstekniska detaljer man behöver tänka på. Kan för min del inte se att det är någon som helst skillnad mot tex egna VVS installationer (avser här proffesionellt utförda installationer) i det avseendet, dvs har man gjort fel så får man ej ut något från försäkringen om de kan härleda orsaken till detta.

Konstigare än så behöver det inte vara.

Edit: Ett skäl till att elektrikern kan vara ovillig att godkänna sådana installationer är att han ju då kommer att hållas juridiskt ansvarig för hela arbetet.

_
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nerre skrev:Men sen vet jag inte riktigt hur det blir om man t.ex. tar en vanlig skarvsladd och spikar fast med klammer. Den har ju stickpropp i änden och är inte fast installerad. Om jag tar bort stickproppen och drar sladden genom ett VP-rör och sen sätter dit stickproppen igen?
En skarvsladd ska kunna demonteras i hela sin längd utan verktyg. Du får alltså inte lossa stickproppen för att föra kabeln genom ett hål, inte heller spika fast den med klammer. Däremot får man fästa upp den i en kabelkanal som kan demonteras utan verktyg.
jorx

Inlägg av jorx »

Tycker att det är en självklarhet att reglerna säger att bara fackman får göra fast installation. Vissa antydningar till att "bara man har kunskap nog finns det inget hinder" är ganska absurdt. Elsäkerhet är en mycket viktig sak.

Själv har jag arbetat en del i rumänien. Där är var man sin egen elektriker. Och det är helt otroligt vad de gör. De gjuter in ledningarna rätt in i väggen utan rör och har ingen peil på dimensioner o.d. En jag känner hade ett problem. Alla hans säkringar låg på 32A (kablarna var beräknade på 16A) och det var en kurs som säkringen gick hela tiden pga för hög belastning. Det ska tilläggas att det var ett säkringsskåp för flera lägenheter. Hans problem var att han inte kunde hitta säkringar på 64A. Helt otroligt att inte allt brinner upp.

Nej, så vill vi inte ha det i Sverige. Man ska inte blanda sig bort i elektrikerns jobb.

När det är sagt så ska det mycket till att jag ringer elektrikern för att jag vill ha ett nytt uttag. Då blir det ut med kabel och spika på klamrar och koppla in uttaget själv. Jag kör för fort också ibland. Man är väl ingen paragrafryttare heller. :D

/Jörgen
Nerre

Inlägg av Nerre »

mrfrenzy skrev:En skarvsladd ska kunna demonteras i hela sin längd utan verktyg. Du får alltså inte lossa stickproppen för att föra kabeln genom ett hål, inte heller spika fast den med klammer. Däremot får man fästa upp den i en kabelkanal som kan demonteras utan verktyg.
Har du nån referens till det? Elsäkerhetsverkets föreskrifter är inte så lätta att hitta i.
Skriv svar