Vilken lag?Norpan skrev:Och jag misstänker att denna lag kommit till för att försöka komma åt svartjobbande elektriker, eftersom en behörig elektriker inte är behörig på fritiden.
Du tänker inte på elektriker som jobbar som elektriker men inte har någon behörighet? De får utföra arbetet på arbetstid då en annan behörig elektriker är ansvarig. Inte annars.
Var det jag svara Nej på, utgick ifrån att VPrören skulle användas till el.JimmyAndersson skrev: Nog borde det vara ok att spika kabel och/eller dra VP-rör utan licens?
Fullmoon:
Du får inte ens spika upp VP rören om man ska hårddra det! (om de nu inte ska användas till ljud el dylikt, det kan ju vara bra att påpeka att även klenspänning (<48V) kan bli behörighetskrävande vid högre effekter.
Hela "låta en fackman titta över det" är en stor MYT, det finns INGET som tillåter en sådan lösning sålänge inte fackmanen anställer dig i sitt företag.
Jimmy: Jag tror inte det finns en exakt gräns faktiskt.
Hörsägen och svaga minnen från min BB2 utbildning från 90 talet säger:
2-3 m löst uppsatt, demonterbart utan verktyg(det måste gälla sladden, annars blir det ju sänglampan som behöver elektriker istället)
edit:
Föreskrifterna som gäller from 1 oktober i år finns här