Tänkte bygga en pannlampa (Färdig! Mycket bilder...)
Nerre:
Det kasnke inte är 100% rätt enligt alla regler men jag har mycket svårt att se att de modifikationer jag gjort skulle påverka hjälmens funktion. Hur det än må vara med den saken så vill jag helst ta de aspekterna i en annan tråd och att vi koncentrerar oss på det tekniska här. Användaren bär hjälmen på eget ansvar och är fullt medveten om att detta kan anses fel.
Tack för inputen, dock... Glömde att skriva att vi kan ta säkerhets-snacket i en annan tråd. =)
MVH
/Tottish
Det kasnke inte är 100% rätt enligt alla regler men jag har mycket svårt att se att de modifikationer jag gjort skulle påverka hjälmens funktion. Hur det än må vara med den saken så vill jag helst ta de aspekterna i en annan tråd och att vi koncentrerar oss på det tekniska här. Användaren bär hjälmen på eget ansvar och är fullt medveten om att detta kan anses fel.
Tack för inputen, dock... Glömde att skriva att vi kan ta säkerhets-snacket i en annan tråd. =)
MVH
/Tottish
snyggt bygge!!
skall man göra det flyttbart så bör lampan sitta på en lamphållarplåt för bygghjälm och normalt så brukar man ha en lagom styv gummisladd gående rätt bak över hjälmen och genom en lite läderbandshållare med trycknapp baki och vidare ned bak i nacken och ryggen till batteripaketet - som brukar sitta med en lämplig bälte.
Med den tekniken så gör man ingen åverkan på själva hjälmen
Om man vill byta kontakt så kan man titta på SMA som kan dras till eller QMA som har snabblåsning likande tryckluftsnipplar och kan snurra i hållaren utan större problem. skall man ha billiga/snabba lösningar så är det BNC och TNC - men dessa är större och RF-mässigt inte så roliga (=glappa) en egenskap som heller inte är önskvärda i ficklampssamanhang...
Dessa är egentligen RF-kontakter för radiofrekvent utrustning, men det hindrar ju inte att dessa transporterar likström...
skall man göra det flyttbart så bör lampan sitta på en lamphållarplåt för bygghjälm och normalt så brukar man ha en lagom styv gummisladd gående rätt bak över hjälmen och genom en lite läderbandshållare med trycknapp baki och vidare ned bak i nacken och ryggen till batteripaketet - som brukar sitta med en lämplig bälte.
Med den tekniken så gör man ingen åverkan på själva hjälmen
Om man vill byta kontakt så kan man titta på SMA som kan dras till eller QMA som har snabblåsning likande tryckluftsnipplar och kan snurra i hållaren utan större problem. skall man ha billiga/snabba lösningar så är det BNC och TNC - men dessa är större och RF-mässigt inte så roliga (=glappa) en egenskap som heller inte är önskvärda i ficklampssamanhang...
Dessa är egentligen RF-kontakter för radiofrekvent utrustning, men det hindrar ju inte att dessa transporterar likström...
Tack för det svaret xxargs! Är väldigt dåligt insatt i hur man gör de här sakerna "på riktigt" så det är klart intressant att höra hur de kommersiella utrustningarna fungerar. Tänkte först göra allt utan att göra åverkan på hjälmen men jag bedömde det som för svårt/tidsödande för detta, ganska lilla, projekt.
Fint med lite tips på kontaktdon också. Var faktiskt inne på BNC ett tag men valde att avstå för att jag mindes att jag "läst dig skriva" att de tenderade att börja glappa efter lite fältbruk.
MVH
/Tottish
Fint med lite tips på kontaktdon också. Var faktiskt inne på BNC ett tag men valde att avstå för att jag mindes att jag "läst dig skriva" att de tenderade att börja glappa efter lite fältbruk.
MVH
/Tottish
Den här lilla knäppbara läderremsöglan baki bygghjälmen eller motsvarande hake/krok brukar finnas som standard på hjälmen (i alla fall våra hjälmar) och är avsedd för att just hålla reda på pannlampsladd så att den inte är i vägen och ramlar åt sidorna hela tiden medans man arbetar.
något att fundera på vid nästa a steg i evolutionen på din pannlampa
Ärligt sagt så är lamporna (petz) som följde med firmans hjälmar av urursel kvalitet - ja rena skämtet och är något som alla underjordsarbetare verka lida av. Det enda som verkar vara av mer anständig kvalitet är pannlamporna som gruvbolagen använder - men dessa är dyra som sjuttsingen och det man ser bland entreprenörerna som inte jobbar heltid i mörker är alla möjliga lösningar från från 5-leds lampa från clas i sjön till silva orienteringslampor - alla med bristen att inte passa för normala arbetsdagar och daglig användning - kort sagt dom håller inte i längden och ljuseffekterna är inte anpassade för 8 timmars arbetsdagar med anständig ljusmängd hela den tiden.
Den som gör en slittålig hjälmarbetslampa av byggartyp och som håller en hel dag på en sats batterier och samtidigt kan ge nästan bilstrålkastarljus i styrka hela den tiden till hanterbar pris har helt klart en marknadsnich där - för alla som bygger tunnlar och är mer än några timmar i mörkret efterlyster bätte ljus till sina hjälmar.
Det finns en hel del att göra här...
något att fundera på vid nästa a steg i evolutionen på din pannlampa

Ärligt sagt så är lamporna (petz) som följde med firmans hjälmar av urursel kvalitet - ja rena skämtet och är något som alla underjordsarbetare verka lida av. Det enda som verkar vara av mer anständig kvalitet är pannlamporna som gruvbolagen använder - men dessa är dyra som sjuttsingen och det man ser bland entreprenörerna som inte jobbar heltid i mörker är alla möjliga lösningar från från 5-leds lampa från clas i sjön till silva orienteringslampor - alla med bristen att inte passa för normala arbetsdagar och daglig användning - kort sagt dom håller inte i längden och ljuseffekterna är inte anpassade för 8 timmars arbetsdagar med anständig ljusmängd hela den tiden.
Den som gör en slittålig hjälmarbetslampa av byggartyp och som håller en hel dag på en sats batterier och samtidigt kan ge nästan bilstrålkastarljus i styrka hela den tiden till hanterbar pris har helt klart en marknadsnich där - för alla som bygger tunnlar och är mer än några timmar i mörkret efterlyster bätte ljus till sina hjälmar.
Det finns en hel del att göra här...
Hur mycket vikt kan man som tunnelarbetare tänka sig att ha i bältet i form av batteripack, och hur mycket vikt kan man tänka sig att ha på hjälmen i form av lamphuvud?
Och vad anses vara "rimligt pris"?
Gruvarbetarnas lampor är väl för övrigt säkerhetsklassade på både det ena och andra sättet för att garantera att dom inte orsakar gnistor eller något annat som skulle kunna orsaka en olycka, och detta är en anledning till att dom är svindyra...
Och vad anses vara "rimligt pris"?
Gruvarbetarnas lampor är väl för övrigt säkerhetsklassade på både det ena och andra sättet för att garantera att dom inte orsakar gnistor eller något annat som skulle kunna orsaka en olycka, och detta är en anledning till att dom är svindyra...
jag har använt en äldre version av typ dom här för några år sedan och då vägde nog batteriet runt 1 kg
ett komplett kit kan se ut så här (annat märke)
idag så är det runt 600 gram och det hela hängs upp vid höften på ett brett textilbälte så att man knappt tänker på dessa när man arbetar. runt 1 kg går an om batterilådan är ergonomiskt vettigt utfört.
finns andra tillverkare av detta och batterikapaciteten varierar mellan 4 - 16 Ah, garanterade drifttiden är mellan 12 och 20 timmar på huvudlampan och just den här har 1 Watts LED även om det på min tid var halogenlampor.
just att lamphuvudet önskas lätt och utan synlig metall (undvika gnistrisk när man tappar utrustningen) gör att det är svårt med kylningen för starkare lampor...
Den är typen av lampor är gruvklassade och det är en jäkla massa godkännaden som dessa måste igenom. gissar att dessa är närmare 10 papp styck än 2 papp styck i pris.
arbetar och bygglamporna har inte riktigt samma krav som gruva, men fortfarande måste det vara jäkligt tåligt och tåla vardagsslitet.
jag tyckte just den här typen av lampor fungerade bra - gissar att med vit högeffektiv LED så är det ännu bättre ljusflöde idag än det var då med halogenlampor.
ett komplett kit kan se ut så här (annat märke)
idag så är det runt 600 gram och det hela hängs upp vid höften på ett brett textilbälte så att man knappt tänker på dessa när man arbetar. runt 1 kg går an om batterilådan är ergonomiskt vettigt utfört.
finns andra tillverkare av detta och batterikapaciteten varierar mellan 4 - 16 Ah, garanterade drifttiden är mellan 12 och 20 timmar på huvudlampan och just den här har 1 Watts LED även om det på min tid var halogenlampor.
just att lamphuvudet önskas lätt och utan synlig metall (undvika gnistrisk när man tappar utrustningen) gör att det är svårt med kylningen för starkare lampor...
Den är typen av lampor är gruvklassade och det är en jäkla massa godkännaden som dessa måste igenom. gissar att dessa är närmare 10 papp styck än 2 papp styck i pris.
arbetar och bygglamporna har inte riktigt samma krav som gruva, men fortfarande måste det vara jäkligt tåligt och tåla vardagsslitet.
jag tyckte just den här typen av lampor fungerade bra - gissar att med vit högeffektiv LED så är det ännu bättre ljusflöde idag än det var då med halogenlampor.
Ok, ska väl sluta skriva i denna tråd, men jag tycker inte att det vore särskilt svårt att göra en LED-pannlampa med minimal vikt på hjälmen som samtidigt vore tålig nog för att tåla allt vardagsslit, även om att undvika synlig metall gör det hela lite svårare med LED pga värmen...
Ett batteripack med 10st Li-Ion 18650 celler väger ca 470g+hölje och ger ca 88Wh, det betyder att om man vill ha 15h brinntid kan man ta ut 4.4w, efter lite förluster betyder det 4w vid lysdioden.
Om man gör en lampa i stil med Stenlight: www.stenlight.com fast med ett hålat silikonhölje för att så långt som möjligt hindra gnistbildning men ändå tillåta hyfsad kylning kan man ge varje lysdiod 2w. man behöver nog dock göra den lite större, kanske med inskurna flänsar, än stenlight just för att få till kylningen
2w @ 3.5V = ~600mA
Använder man nu Seoul Semiconductors nya P4 med 4000k ljustemperatur och Ra på över 90 (mkt bra ljus att arbeta i jämfört med klassiska lysdioder, på bekostnad av effektivitet visserligen...) så får vi på 350mA ca 62 lumen per lysdiod, på 600mA får vi ca 160% av detta eller 100 lumen.
Lite optikförluster och så så kan man realisiskt räkna med 150 "riktiga" lumen totalt för dom båda lysdioderna.
Så med en vikt av under 600 gram i beltpacket och 150 gram på hjälmen borde man kunna få 150 riktiga lumen bra arbetsljus med hög färgrenderingsindex (Ra) och trevlig färgtemperatur med 20 timmars brinntid...
Och under tio papp går det ju absolut att bygga, under två utan batteripack är nog görbart, men högst tveksamt med batteripack...
Lär väl inte vara gruvklassad men räcka fint för alla andra som inte behöver det men behöver en bra arbetslampa.
Skulle man köra med vanliga P4 i stället för 4000k med hög Ra så hade man fått ca 160 lumen per lysdiod i stället, eller 250+ lumen i 20 timmar, men jag har nog hellre 150 och bra färger och trevligt ljus i 20 timmar...
Ett batteripack med 10st Li-Ion 18650 celler väger ca 470g+hölje och ger ca 88Wh, det betyder att om man vill ha 15h brinntid kan man ta ut 4.4w, efter lite förluster betyder det 4w vid lysdioden.
Om man gör en lampa i stil med Stenlight: www.stenlight.com fast med ett hålat silikonhölje för att så långt som möjligt hindra gnistbildning men ändå tillåta hyfsad kylning kan man ge varje lysdiod 2w. man behöver nog dock göra den lite större, kanske med inskurna flänsar, än stenlight just för att få till kylningen
2w @ 3.5V = ~600mA
Använder man nu Seoul Semiconductors nya P4 med 4000k ljustemperatur och Ra på över 90 (mkt bra ljus att arbeta i jämfört med klassiska lysdioder, på bekostnad av effektivitet visserligen...) så får vi på 350mA ca 62 lumen per lysdiod, på 600mA får vi ca 160% av detta eller 100 lumen.
Lite optikförluster och så så kan man realisiskt räkna med 150 "riktiga" lumen totalt för dom båda lysdioderna.
Så med en vikt av under 600 gram i beltpacket och 150 gram på hjälmen borde man kunna få 150 riktiga lumen bra arbetsljus med hög färgrenderingsindex (Ra) och trevlig färgtemperatur med 20 timmars brinntid...
Och under tio papp går det ju absolut att bygga, under två utan batteripack är nog görbart, men högst tveksamt med batteripack...
Lär väl inte vara gruvklassad men räcka fint för alla andra som inte behöver det men behöver en bra arbetslampa.
Skulle man köra med vanliga P4 i stället för 4000k med hög Ra så hade man fått ca 160 lumen per lysdiod i stället, eller 250+ lumen i 20 timmar, men jag har nog hellre 150 och bra färger och trevligt ljus i 20 timmar...
Mycket intresant läsning, xxargs och Meduza.
Var faktiskt inne på att börja tillverka olika pannlampor en gång i tiden. Blir ju onekligen väldigt frestad igen! Det som fick mig avskräckt sist var nog mycket 'elektronik och lagen'-tråden under Övrigt där det känns som att budskapet var att man inte kunde koppla en LED + resistor till ett batteri och sälja det hela utan att ha gjort lab-test för förmögenheter.
Jaja, vi får väl se hur 'prototypen' klarar sig först. =)
Som du säger, Meduza, så borde det gå att fixa till en väldigt bra grej till ett rimligt pris.
MVH
/Tottish
Var faktiskt inne på att börja tillverka olika pannlampor en gång i tiden. Blir ju onekligen väldigt frestad igen! Det som fick mig avskräckt sist var nog mycket 'elektronik och lagen'-tråden under Övrigt där det känns som att budskapet var att man inte kunde koppla en LED + resistor till ett batteri och sälja det hela utan att ha gjort lab-test för förmögenheter.
Jaja, vi får väl se hur 'prototypen' klarar sig först. =)
Som du säger, Meduza, så borde det gå att fixa till en väldigt bra grej till ett rimligt pris.
MVH
/Tottish
Det viktigaste att vara medveten om när det gäller "elektronik och lagen" är produktansvarslagen. Om den produkt som du tillverkat orsakar nån skada (ex. brand) så är det upp till dig som tillverkare att kunna påvisa att du gjort allt du kunde för att minimera risken för brand. Annars riskerar du både skadeståndskrav och krav på att återkalla alla produkter.
Det gäller såklart ÄVEN om man har testat grejerna. Att testa hos ett labb tar tyvärr inte ifrån tillverkaren ansvaret, men gör kanske att tillverkaren känner sig säkrare på att det inte finns någa stora risker med produkten.
Det gäller såklart ÄVEN om man har testat grejerna. Att testa hos ett labb tar tyvärr inte ifrån tillverkaren ansvaret, men gör kanske att tillverkaren känner sig säkrare på att det inte finns någa stora risker med produkten.
Har försökt mig på lite beamshots för att jämföra ljuset från pannlampan med t.ex. Maglight Mini men jag lyckas inte få till det så att den kör fasta slutartider så bilderna blir nästan lika ljusa.
Här är i alla fall en bild som visar ungefärlig ljusspridning av de tre ~10graders-linserna på ett bra sätt:

Taget ut ur köks-fönstret ut mot gården. Väggen som lyses upp är uppskattningsvis 10-12 meter bort. Tämligen koncentrerat alltså och helt perfekt för den typ av inspektion den ska användas till.
MVH/
Tottish

Här är i alla fall en bild som visar ungefärlig ljusspridning av de tre ~10graders-linserna på ett bra sätt:

Taget ut ur köks-fönstret ut mot gården. Väggen som lyses upp är uppskattningsvis 10-12 meter bort. Tämligen koncentrerat alltså och helt perfekt för den typ av inspektion den ska användas till.
MVH/
Tottish
-
- Inlägg: 7106
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Jo, det går hur bra som helst med värmen från "arbetsbelysningen" (en LED) och skapligt med allihop tända. = Arbetsbelysningen kan man ha på konstant utan att lamphuset blir mer än lite ljummet. Åker alla fyra på så går det kanske 15 minuter innan den börjar kännas ganska varm. Inte så att man bränner sig men antagligen för varmt för att det ska vara bra i längden för LEDsen. Å andra sidan så är det i princip helt värdelöst att ha 120-gradaren på när de andra är på och dessutom så räcker batteri-paketet (4x18650) typ 3 timmar med alla LEDs på fullt blås så de tre riktade LEDsen är inte riktigt ämnade för kontinuerligt bruk.
MVH
/Tottish
MVH
/Tottish