Reglera laddström?
I ditt exempel så laddas batteriet med 55W och 20W slösas i H4-lamporna. Visst är det en enkel lösning, men föga effektiv. Då skulle jag hellre lägga några minuter på att flytta ut regulatorn och ordna en reglering av magnetiseringsströmmen. Om propellern orkar driva 75W så är det ju bättre att få in det mesta av den effekten i batteriet.
mrfrenzy skrev:I ditt exempel så laddas batteriet med 55W och 20W slösas i H4-lamporna. Visst är det en enkel lösning, men föga effektiv. Då skulle jag hellre lägga några minuter på att flytta ut regulatorn och ordna en reglering av magnetiseringsströmmen. Om propellern orkar driva 75W så är det ju bättre att få in det mesta av den effekten i batteriet.
Det går givetvis bygga en regulator som tar in en herrejösses massa parametrar, varvtal, temperatur, typ av batteri, knop, generatorns ström o. spänning m.m. m.m.
Sen kanske lägga ner 100 tim på mikroproc. lösning och ytterligare lika många timmar på att få kontruktionen att tåla havsmiljö.
Trådskaparen skriver att han har begränsade kunskaper i el, så jag tror inte han har lust och börja bygga en regulator.
Om det bränns bort lite energi i lamporna spelar nog ingen roll då trådskaparen seglar med vind som drivkraft.
Om man seglar så tror jag det finns gott om tid för att ladda batterier.
Kjelle
Nu är iofs tiden väldigt kort tid att batteriet håller 11 Volt vid laddning utan spänningen går upp till 12 - 12.5 volt tämligen snabbt för att senare sega upp sig sakta till generatorspänningen. Det gör att egentligen bara fins 1-1.5 volt som sakta går mot 0 Volt i spänningsfall att leka med.
Då är förmodligen förslaget bättre att man reglerar magnetiseringsströmmen till rotorn med en reostat/effektmotstånd då varvtalsområdet här förmodligen är ganska begränsad vare sig den är belastat eller inte - med reostat (effektpotentometer eller fasta effektmotstånd) så fungerar generatorn ungefär som en permanentmagnetgenerator med skillnaden att man faktiskt kan styra 'permanentmagneternas' styrka för lämplig ström med reostaten.
(varning för avancerad svamel)
Dessvärre tror jag inte att man bli av med den mekaniska varvtalsvariationen då generatorn av uppväxlingen är att betrakta som en tung svänghjul i ändan av en axel och med för vrid-elastisk axel så hittar den en svängningmod i slagom takt - speciellt om axeln är så mjuk att propellern kan vrida flera varv fram och tillbaka gentemot generatorn och det i kombination om propellern ger snabbt högre moment vid lite lägre varv och tappar snabbt moment vid lite högre varv vid en viss hastighet på vattnet så är oscillationen nästan oundviklig.
I det här läget är 'AC-termineringen' livsviktigt om svängningarna skall dämpas ut eller inte. - med olika 'AC-terminering' så menar jag [1] om generatorn 'käns' svänghjulsttungt om man rycker fram och tillbaka (=varvtalsändring), eller [2] om den känns fjädrande som om det vore en spiralfjäder inanför - En generator [3] som är strömkontrollerad 'känns' som att den bromsas lite hela tiden men inbromsningsstyrkan varierar inte med varavtalet, när generatorn [4] är spänningsmode (ladda tomma batterier) så har den egenskapen att den inte ändra varavtalet oavsett om den drivs av låg eller hög moment.
Inget av ovanstående dämpar några mekaniska svängningar!. Punkt 1,2 är tom. med och skapar förutsättning för oscilleringar i kombination med något fjädrande [1] eller vikt [2] någon annanstanns i mekaniska systemet samt att det fins något olinjärt med negativ resistans (propellern) som matar in energi i systemet.
[3] kan betrakta som fri ända (kan snurra olika fort utan att vridmotståndet ändrar sig) och [4] kan betrakta som fastsittande ända (verka sitta 'fast' oavsett mycket eller lite vridmoment man applicerar) - båda sistnämda har egenskapen att det reflekterar en varvtalsändring tillbaka efter axeln utan att dämpa den och den vågen förstärks av propellerns olinjära egenskap och förstärker varvtalsändringsamplituden ytterligare och skickar tillbaka detta mot generatorn igen och så håller det på .
Om 'generatorn' skänns som om att dra i en stötdämpare som går tyngre ju fortare man drar (samma känsla som att dra runt shucken på en batteriborrmaskin och motorn bromsar) så är det exakt det man vill ha och det enda som hjälper för att dämpa ett resonant mekaniskt system (förutom att drastiskt minska axelelasticiteten med en stel axel eller minska generatorn rörliga massa - samt minska oljinjära egenskapen på propellern) - och det läget får man bara om generatorn driver resistans/glödlampor direkt utan någon batteri parallellt inkopplad och generatorn _inte_ börja spänningsbegränsa - och detta kan vara svaret varför du kunde köra 200 Watt glödlampor stabilt, men så fort generatorn kopplas till något annat så börjar generatorn att oscillera i varvtal så fort man ta ut lite högre effekt/ström...
Det är 'AC-termineringen' som ger skillnaden att generatorn går stabil i varvtal om den driver glödlampor men svänger om den är kopplad som batteriladdare med samma spänning men strömmen kan variera - eller om generatorn är i strömbegränsning och spänningen varierar - i dom två sista fallen så ökar effektuttaget bara linjär med strömmen eller spänningen då den andra delen hålls stabilt - medans när generatorn driver en resistiv last (glödlampor) så varierar strömmen och spänningen proportionellt lika mycket med varierande spänning/ström och man får att effektuttaget varierar med kvadraten - och just den kvadratiska varierande effektuttaget är livsviktigt för att dämpa ett resonant mekaniskt system så att den kan bli stabil - om den 'belastningen' är tillräkligt stor gentemot dom reaktiva delarna (fjädring i axeln, generatorns roterande massa) samt hur mycket propellern förstärker oscilleringen...
---
Dom färdigköpta generatorern för den här typen av application har förmodligen mycket lättare roterande massa i generatorn, vilket gör oscilleringsfrekvensen är för hög för att det skall passa 'systemet' och håller sig lugn + propellern/turbinen är designad att inte variera så mycket moment trots lite större varvtalsvariation och den vägen lyckas hålla sig rätt sida om gränsen om instabilitetspunkten så att oscilleringen inte startar.
du har förmodligen fått en mekanisk motsvarighet till självsvängande regulator, OP-amp och slutsteg - där oscilleringen sätter igång vid vissa typer av kapacitiva och/eller induktiva laster - en klassisk sådan typisk på 70-talet var självsvängande HiFi-slutsteg när högtalaren inte var inkopplad eller drev en tungdriven 'elektrist 'ful' högtalare.
Då är förmodligen förslaget bättre att man reglerar magnetiseringsströmmen till rotorn med en reostat/effektmotstånd då varvtalsområdet här förmodligen är ganska begränsad vare sig den är belastat eller inte - med reostat (effektpotentometer eller fasta effektmotstånd) så fungerar generatorn ungefär som en permanentmagnetgenerator med skillnaden att man faktiskt kan styra 'permanentmagneternas' styrka för lämplig ström med reostaten.
(varning för avancerad svamel)
Dessvärre tror jag inte att man bli av med den mekaniska varvtalsvariationen då generatorn av uppväxlingen är att betrakta som en tung svänghjul i ändan av en axel och med för vrid-elastisk axel så hittar den en svängningmod i slagom takt - speciellt om axeln är så mjuk att propellern kan vrida flera varv fram och tillbaka gentemot generatorn och det i kombination om propellern ger snabbt högre moment vid lite lägre varv och tappar snabbt moment vid lite högre varv vid en viss hastighet på vattnet så är oscillationen nästan oundviklig.
I det här läget är 'AC-termineringen' livsviktigt om svängningarna skall dämpas ut eller inte. - med olika 'AC-terminering' så menar jag [1] om generatorn 'käns' svänghjulsttungt om man rycker fram och tillbaka (=varvtalsändring), eller [2] om den känns fjädrande som om det vore en spiralfjäder inanför - En generator [3] som är strömkontrollerad 'känns' som att den bromsas lite hela tiden men inbromsningsstyrkan varierar inte med varavtalet, när generatorn [4] är spänningsmode (ladda tomma batterier) så har den egenskapen att den inte ändra varavtalet oavsett om den drivs av låg eller hög moment.
Inget av ovanstående dämpar några mekaniska svängningar!. Punkt 1,2 är tom. med och skapar förutsättning för oscilleringar i kombination med något fjädrande [1] eller vikt [2] någon annanstanns i mekaniska systemet samt att det fins något olinjärt med negativ resistans (propellern) som matar in energi i systemet.
[3] kan betrakta som fri ända (kan snurra olika fort utan att vridmotståndet ändrar sig) och [4] kan betrakta som fastsittande ända (verka sitta 'fast' oavsett mycket eller lite vridmoment man applicerar) - båda sistnämda har egenskapen att det reflekterar en varvtalsändring tillbaka efter axeln utan att dämpa den och den vågen förstärks av propellerns olinjära egenskap och förstärker varvtalsändringsamplituden ytterligare och skickar tillbaka detta mot generatorn igen och så håller det på .
Om 'generatorn' skänns som om att dra i en stötdämpare som går tyngre ju fortare man drar (samma känsla som att dra runt shucken på en batteriborrmaskin och motorn bromsar) så är det exakt det man vill ha och det enda som hjälper för att dämpa ett resonant mekaniskt system (förutom att drastiskt minska axelelasticiteten med en stel axel eller minska generatorn rörliga massa - samt minska oljinjära egenskapen på propellern) - och det läget får man bara om generatorn driver resistans/glödlampor direkt utan någon batteri parallellt inkopplad och generatorn _inte_ börja spänningsbegränsa - och detta kan vara svaret varför du kunde köra 200 Watt glödlampor stabilt, men så fort generatorn kopplas till något annat så börjar generatorn att oscillera i varvtal så fort man ta ut lite högre effekt/ström...
Det är 'AC-termineringen' som ger skillnaden att generatorn går stabil i varvtal om den driver glödlampor men svänger om den är kopplad som batteriladdare med samma spänning men strömmen kan variera - eller om generatorn är i strömbegränsning och spänningen varierar - i dom två sista fallen så ökar effektuttaget bara linjär med strömmen eller spänningen då den andra delen hålls stabilt - medans när generatorn driver en resistiv last (glödlampor) så varierar strömmen och spänningen proportionellt lika mycket med varierande spänning/ström och man får att effektuttaget varierar med kvadraten - och just den kvadratiska varierande effektuttaget är livsviktigt för att dämpa ett resonant mekaniskt system så att den kan bli stabil - om den 'belastningen' är tillräkligt stor gentemot dom reaktiva delarna (fjädring i axeln, generatorns roterande massa) samt hur mycket propellern förstärker oscilleringen...
---
Dom färdigköpta generatorern för den här typen av application har förmodligen mycket lättare roterande massa i generatorn, vilket gör oscilleringsfrekvensen är för hög för att det skall passa 'systemet' och håller sig lugn + propellern/turbinen är designad att inte variera så mycket moment trots lite större varvtalsvariation och den vägen lyckas hålla sig rätt sida om gränsen om instabilitetspunkten så att oscilleringen inte startar.
du har förmodligen fått en mekanisk motsvarighet till självsvängande regulator, OP-amp och slutsteg - där oscilleringen sätter igång vid vissa typer av kapacitiva och/eller induktiva laster - en klassisk sådan typisk på 70-talet var självsvängande HiFi-slutsteg när högtalaren inte var inkopplad eller drev en tungdriven 'elektrist 'ful' högtalare.
Senast redigerad av xxargs 5 oktober 2008, 14:57:00, redigerad totalt 1 gång.
För att fortsätta på xxargs teorier om självsvängningsdödande, kan man lägga på en fast fältmatning genom lämpligt motstånd och shuntreglera utspänningen.
I princip en stor zenerdiod som tar över och bränner energi när spänningen kommer upp till runt 14V.
På detta sätt borde det inte bli några oscillationer och eftersom det är lite energi jämfört med vad generatorn är byggd för kommer det inte att hända nåt med generatorn.
Och den blir bromsad även när batterierna inte vill ha mer.
I princip en stor zenerdiod som tar över och bränner energi när spänningen kommer upp till runt 14V.
På detta sätt borde det inte bli några oscillationer och eftersom det är lite energi jämfört med vad generatorn är byggd för kommer det inte att hända nåt med generatorn.
Och den blir bromsad även när batterierna inte vill ha mer.
Om man kan fixa strömstyv koppling mot batteret (strömgenerator) så att laddströmmen inte varierar upp och ned vid mindre spänningsamplitudändringar från generatorn och med seriemotstånd styrd rotorström (matat från batteriet!) - så skulle man kunna prova att ha ca 1-2 ohm i serie med en Bil-ljudsbatterikonding på 1-2 Farad (helst ännu större med denna låga frekvens) kopplat mellan generatorns + och - pol
då ser generatorn mekaniskt-dynamiskt ut som om det satt 100 - 200 Watt resistiv last inom frekvenspendlingstakten - då det tydligen gick stabilt när generatorn drev 200 W glödlampor. - kort sagt så gör man en 'stötdämpare' anpassad efter bilens vikt och fjädring (generatorns roterande massa och axelns elasticitet) så att systemet inte fortsätter att gunga efter vägbulan utan dämpas så mycket det går utan att det blir för hårt, men heller inte för mjukt så att det blir överslängar.
- tyvärr så måste det vara något 'strömstyvt' på vägen mot batteriet eller andra stora laster så dessa annars har verkan att 'kortsluta' dämpmotståndet - som måste ha ett ganska exakt värde för att fungera dämpande i systemet.
Hmm. eventuellt så kanske det räcker med just 0.5 - 1 Ohm resistan mot batteriet rakt av för att vilkoret med resitans som dämpning skall fungera - då batteriets inre resistan ligger på några mOhm-nivår och kan väl sägas vara en enorm kondensator och man kan skippa i extrakondingen mm - men detta kräver utprovningar...
---
(om man skall bygga strömgenerato/begränsing r mot batteriet)
Med lite klur så kan man nog bygga sig en automatisk självregerande strömgenerator mellan generatorn och batteriet om man kan acceptera 1-2 volt spänningsfall (kanske mindre - typ 0.3 volt - har inte simulerat på detta ännu) - då kan man bygga dessa så att den upplevs som flera 100 Ohms seriemotstånd för spänningsvariationer över säg 0.25 Hz och högre men leder ström utan större förluster för variationer mindre än 1 Volt per 4 sekunder eller så.
precis en sådan koppling fins i varenda trådtelefontelefon idag för att hantera linjeströmmen men ändå samtidigt blockera helt för frekvenser över 150 Hz och uppåt så att den går till hörlursdelarna istället.
då ser generatorn mekaniskt-dynamiskt ut som om det satt 100 - 200 Watt resistiv last inom frekvenspendlingstakten - då det tydligen gick stabilt när generatorn drev 200 W glödlampor. - kort sagt så gör man en 'stötdämpare' anpassad efter bilens vikt och fjädring (generatorns roterande massa och axelns elasticitet) så att systemet inte fortsätter att gunga efter vägbulan utan dämpas så mycket det går utan att det blir för hårt, men heller inte för mjukt så att det blir överslängar.
- tyvärr så måste det vara något 'strömstyvt' på vägen mot batteriet eller andra stora laster så dessa annars har verkan att 'kortsluta' dämpmotståndet - som måste ha ett ganska exakt värde för att fungera dämpande i systemet.
Hmm. eventuellt så kanske det räcker med just 0.5 - 1 Ohm resistan mot batteriet rakt av för att vilkoret med resitans som dämpning skall fungera - då batteriets inre resistan ligger på några mOhm-nivår och kan väl sägas vara en enorm kondensator och man kan skippa i extrakondingen mm - men detta kräver utprovningar...
---
(om man skall bygga strömgenerato/begränsing r mot batteriet)
Med lite klur så kan man nog bygga sig en automatisk självregerande strömgenerator mellan generatorn och batteriet om man kan acceptera 1-2 volt spänningsfall (kanske mindre - typ 0.3 volt - har inte simulerat på detta ännu) - då kan man bygga dessa så att den upplevs som flera 100 Ohms seriemotstånd för spänningsvariationer över säg 0.25 Hz och högre men leder ström utan större förluster för variationer mindre än 1 Volt per 4 sekunder eller så.
precis en sådan koppling fins i varenda trådtelefontelefon idag för att hantera linjeströmmen men ändå samtidigt blockera helt för frekvenser över 150 Hz och uppåt så att den går till hörlursdelarna istället.
-
finskapinnar
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 3 oktober 2008, 23:43:15
- Ort: Saltsjö-Boo
Jag testade idag Kjelles ide med att koppla en H1 (hade bara en hemma) lampa mellan generator om batteri. Det fungerade kanon. Jag mätte laddström på 1,5 A och det var ingen problem att driva runt generatorn. Nästa sak att testa är väl med med mindre motstånd (om jag förstått det här rätt). Jag mätte 9 ohm på lampan som jag använde. Kan detta stämma? Om jag istället skulle skapa ett motstånd på 4,5 ohm skulle detta i mitt fall leda till en laddström på 3 A?
Angående vilken axel jag använder till generatorn så är det ett rep. Den är elastisk i rotationen även om den blir ganska stel när den snurrats upp. Jag har även provat med en stel axel men den mekanisk oscilleringen bildas då med. Jag tror att anledningen till att det uppstår är att generatorn nyper till när den får chansen att ladda fullt och då sjunker varvtalet för att sedan gå upp igen och sedan fortsätter det så.
skulle jag kunna kontrollera magnetiseringen genom att sätta ett variabelt motstånd istället för min lampa mellan d+ och +-polen på batteriet?
Skulle gärna byggt en super-laddningsregulator..... om jag bara hade kunskapen som behövs för att genomföra det
Tack för alla sköna svar
Angående vilken axel jag använder till generatorn så är det ett rep. Den är elastisk i rotationen även om den blir ganska stel när den snurrats upp. Jag har även provat med en stel axel men den mekanisk oscilleringen bildas då med. Jag tror att anledningen till att det uppstår är att generatorn nyper till när den får chansen att ladda fullt och då sjunker varvtalet för att sedan gå upp igen och sedan fortsätter det så.
skulle jag kunna kontrollera magnetiseringen genom att sätta ett variabelt motstånd istället för min lampa mellan d+ och +-polen på batteriet?
Skulle gärna byggt en super-laddningsregulator..... om jag bara hade kunskapen som behövs för att genomföra det
Tack för alla sköna svar
Har man inte kunskapen så får man skaffa sig detta genom utprovningar (som du redan gör) och läsa teori hur tex. generator fungerar. - det just detta 'utforskande' som är det roliga i sådana projekt då det aldrig går som man tänkt sig - verkligheten är betydlig komplexare än man föreställer sig oavsett hur komplcerat man föreställer sig det.
Mekanisk dynamik som jag funderade på i tidigare inlägg är nog värre att lära sig på bara några textstycken - folk går hela terminer och mer till för att försöka greppa detta med reglerteori etc. och man får ta den delen en bit i taget under kanske flera års praktiska övningar och expriment - om man inte försöker läsa in det snabbare...
---
En generator kan behöva varva upp sig lite extra med bara den svaga fältmatningen från laddlampan och när generatorn börja mata sin egenfältmatning så kan det bli ett ryck och det varavar ned igen när fältmatningen får full spänning och därmed full magnetism - dock borde du ha sett det här problemet även när du matade 200 watt i lampor från generatorn.
Om 'rycket' med varvtalsänkning när generatorn 'tänder' så har du fortfarande ett mekaniskt-dynamiskt problem kvar där generator - axel och propeller samverkar ogynnsamt.
har du provar med annan propeller - större eller mindre sådan och se om beteendet är kvar ?
Med strömmatning direkt till fältrotorn via resistans från batteri så kan du undvika det här 'rycket' när generatorn 'tänder' då du redan 'ställt in magnetismen' från början med batterimatning - men förutsätter som redan nämt flera gånger tidigare - en generator med extern regulator för att komma åt fältmatningen, som då är på egen flatstift på generatorn (märkt 'F' ?) .
Moderna generatorer har regulatorn inbyggd i kolborsthållaren och det är mellan regulatorn och kolet som du skall in med din resistans med matning från batteri om du vill kontrollera rotorströmmen i detalj - därför är det enklare att exprimentera sådant på en generator med exter regulator av åtkommlighetsskäl
och svar på frågan med laddningslampan:
- det enda du kan regler med olika stora laddningslampor/resistans är hur mycket fältström generatorn har genom sig när den startar - när generatorn varvat upp och 'tänt' så går det nästan ingen ström alls genom laddningslampan då spänningen är lika på båda sidorna - det kanske är bara någon halvvolt i skillnad och då spelar det ingen roll vilket motstånd/lampa du stoppar in där när generatorn arbetar - laddningslampans ström är bara för att reglera fältström genom rotorn innan generatorn har kommit igång.
Om du lyckas få stabil generatorgång med 200 Watt lampor och därmed över 15 ampere - så är det ganska meningslöst att med 0.5 - 1.5 Ohm seriemotstånd mellan generator och batteri för att få det stabilt, endast får 1.5 - 2 ampere laddström, dessutom bara när batteriet är nära tomt - då är det knappast lönt besväret alls med en vattendriven generator...
Mekanisk dynamik som jag funderade på i tidigare inlägg är nog värre att lära sig på bara några textstycken - folk går hela terminer och mer till för att försöka greppa detta med reglerteori etc. och man får ta den delen en bit i taget under kanske flera års praktiska övningar och expriment - om man inte försöker läsa in det snabbare...
---
En generator kan behöva varva upp sig lite extra med bara den svaga fältmatningen från laddlampan och när generatorn börja mata sin egenfältmatning så kan det bli ett ryck och det varavar ned igen när fältmatningen får full spänning och därmed full magnetism - dock borde du ha sett det här problemet även när du matade 200 watt i lampor från generatorn.
Om 'rycket' med varvtalsänkning när generatorn 'tänder' så har du fortfarande ett mekaniskt-dynamiskt problem kvar där generator - axel och propeller samverkar ogynnsamt.
har du provar med annan propeller - större eller mindre sådan och se om beteendet är kvar ?
Med strömmatning direkt till fältrotorn via resistans från batteri så kan du undvika det här 'rycket' när generatorn 'tänder' då du redan 'ställt in magnetismen' från början med batterimatning - men förutsätter som redan nämt flera gånger tidigare - en generator med extern regulator för att komma åt fältmatningen, som då är på egen flatstift på generatorn (märkt 'F' ?) .
Moderna generatorer har regulatorn inbyggd i kolborsthållaren och det är mellan regulatorn och kolet som du skall in med din resistans med matning från batteri om du vill kontrollera rotorströmmen i detalj - därför är det enklare att exprimentera sådant på en generator med exter regulator av åtkommlighetsskäl
och svar på frågan med laddningslampan:
- det enda du kan regler med olika stora laddningslampor/resistans är hur mycket fältström generatorn har genom sig när den startar - när generatorn varvat upp och 'tänt' så går det nästan ingen ström alls genom laddningslampan då spänningen är lika på båda sidorna - det kanske är bara någon halvvolt i skillnad och då spelar det ingen roll vilket motstånd/lampa du stoppar in där när generatorn arbetar - laddningslampans ström är bara för att reglera fältström genom rotorn innan generatorn har kommit igång.
Om du lyckas få stabil generatorgång med 200 Watt lampor och därmed över 15 ampere - så är det ganska meningslöst att med 0.5 - 1.5 Ohm seriemotstånd mellan generator och batteri för att få det stabilt, endast får 1.5 - 2 ampere laddström, dessutom bara när batteriet är nära tomt - då är det knappast lönt besväret alls med en vattendriven generator...
Kul att det fungerade för dig.
Jag tror att 2 st H1/H4 lampor kopplade parallellt ger dig lagom ström, du kan ju koppla in en amperemeter för mer nogrann mätning.
Sen kan du ju koppla en av lamporna till en brytare och på så vis få 2 lägen, snabbladdning och underhåll.
Du hittar säkert en "gyllene medelväg".
Vid bygge av en regulator så fås nog tas hänsyn till propellerns varvtal,
propellern får ju under inga omständigheter börja bromsa båten för mycket.
Kan vara ett roligt projekt men det tar mycket mer tid än vad man tror.
Du skulle behöva ett diagram på fältström kontra laddningsström men det är nog inte lätt att få tag på, så det blir mätning med oscilloscop och multimeter för att röna ut sambandet.
Kjelle
Jag tror att 2 st H1/H4 lampor kopplade parallellt ger dig lagom ström, du kan ju koppla in en amperemeter för mer nogrann mätning.
Sen kan du ju koppla en av lamporna till en brytare och på så vis få 2 lägen, snabbladdning och underhåll.
Du hittar säkert en "gyllene medelväg".
Vid bygge av en regulator så fås nog tas hänsyn till propellerns varvtal,
propellern får ju under inga omständigheter börja bromsa båten för mycket.
Kan vara ett roligt projekt men det tar mycket mer tid än vad man tror.
Du skulle behöva ett diagram på fältström kontra laddningsström men det är nog inte lätt att få tag på, så det blir mätning med oscilloscop och multimeter för att röna ut sambandet.
Kjelle
Fältström och laddningsström bör man ganska lätt kunna kolla upp - peta tex 100 mA genom fältspolen, koppla en ampermeter mellan B+ och jord och sedan veva igång generatorn tillräkligt högt (snabbsnurrande borrmaskin?) för att få ett stabilt strömvärde även när vartalet varierar upp och ned en bit.
Av detta kan man sedan räkna ut hur många milliampere ut från generatorn per mA fältspoleström.
utmatad maxström och och magnetstyrkan på rotorn är väldigt hårt kopplad mot varandra och hur mycket magnettstyrkan roton avger beror helt på fältströmmen...
återigen så förutsätter det en generator med extern regulator för enkel inkoppling till fältspolen...
---
när man blir lite mer avancerad elektroniskt byggande så kan man sedan låta en op-amp slå av och på en strömgenerator som mata fältspolen vid uppnådd batterispänning av säg 14 volt och strömgeneratorn/motståndet som mata fältlindningen är inställd för just 5 ampere ström - på det sättet kan man låta generatorn vid högre varvtal ge betydligt högre spänning än batteriet och kompensera spänningsfallet över seriemotståndet/lamporna och den vägen peta i tillräkligt med ström (säg 5 ampere så fort batterispänningen är under 14 volt) och man har kvar den systemmässiga mekaniska dämpverkan iom. motståndet/glödlamporna i serie mellan generatorn och batteriet.
(har en svag ide hur en sådan regulator skulle kunna göras - men måste simuleras innan jag kan presentera ett schema och detta blir tidigast i helgen....)
Av detta kan man sedan räkna ut hur många milliampere ut från generatorn per mA fältspoleström.
utmatad maxström och och magnetstyrkan på rotorn är väldigt hårt kopplad mot varandra och hur mycket magnettstyrkan roton avger beror helt på fältströmmen...
återigen så förutsätter det en generator med extern regulator för enkel inkoppling till fältspolen...
---
när man blir lite mer avancerad elektroniskt byggande så kan man sedan låta en op-amp slå av och på en strömgenerator som mata fältspolen vid uppnådd batterispänning av säg 14 volt och strömgeneratorn/motståndet som mata fältlindningen är inställd för just 5 ampere ström - på det sättet kan man låta generatorn vid högre varvtal ge betydligt högre spänning än batteriet och kompensera spänningsfallet över seriemotståndet/lamporna och den vägen peta i tillräkligt med ström (säg 5 ampere så fort batterispänningen är under 14 volt) och man har kvar den systemmässiga mekaniska dämpverkan iom. motståndet/glödlamporna i serie mellan generatorn och batteriet.
(har en svag ide hur en sådan regulator skulle kunna göras - men måste simuleras innan jag kan presentera ett schema och detta blir tidigast i helgen....)
-
finskapinnar
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 3 oktober 2008, 23:43:15
- Ort: Saltsjö-Boo
