ska räcka att få in den dikt an mot diodens fönster, ska provas
NÄR jag få ordentlig kylning på den, fick ett ovänt inspirationsryck och gack ut i garaget och fräste till en kombinerad hållare för lysdiod och fiber, fixade en bit koppar för att ha mellan peltier och lysdiod med, men jag måsta leta rätt på en bättre kylflänsfick knappt ner kopparn till minusgrader, medans kylflänsen närmade sig 30 grader, och då i tomme utan att ha lysdioden på plats, det ända kuliga var att kolla med värmekameran på temperaturerna
Då peltiers har så dålig verkningsgrad så behövs det väldigt stor kylflänsar för att få en hyfsad bra temp på den kalla sidan även på små peltier element och du skall ha lysdioden så nära den kalla ytan som möjligt.
Har en liten peltier på 3 cm eller vad den är och den satte jag på en stor Athlon 2600 kylfläns vilka är ganska så stora. Men hade jag ingen fläkt igång till den så blev hela kylflänsen rätt varm efter inte så värst många minuter om jag lät den kalla sidan vara öppen mot luften. Hade jag haft något värmealstrande på den kalla sidan så hade det gått bra snabbare.
Jag har sett 5W vitt ljus från en gaslaser ledas in i en fiber. Ljuset som kom ut i andra änden var rätt imponerande... 10 cm bred bländande vit ljusfläck i andra änden av ett tiometersrum.