Man testar storskaligt robotspindelbygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

maha skrev:Jo jag såg också allihopa på raken, det gick helt enkelt inte att slita sig.

Någon annan som är lite fundersam på hållbarheten på vissa detaljer? Men Trial & Error är väl det sätt man lär sig allra bäst på.
Tror du tänker på plexiglasdelarna, och på aluminiumgejdrarna (de som är bågformade).

Det har jag också funderat över, men man ska inte måla fan på väggen innan det är provat. Själv skulle jag gjort kraftigare lösningar på detaljer som onekligen kommer att utsättas för extremt stora moment med tanke på "spindelbenens" längd.

En annan "liten" sak. Han ska driva åbäket med en 2hp dc motor...
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jupp det var i första hand aluminiumgejdrarna jag tänkte på. Hade det varit svartplåt eller ännu hellre rostfritt så hade det *kanske* fungerat men jag tycker inte det kan finnas en chans att ganska tunn aluminiumplåt ska hålla. Men precis som du säger, vi ska inte ta ut något i förväg.

Dessutom är jag helt säker på att han orkar lösa problemet om det visar sig att det inte funkar.

Jag är nästan allra mest imponerad av hans vägbygge!

Edit: Jag sökte runt lite på Google Maps och jag har hittat hans dome. Gjorde en kortare länk för en från Google Maps var extremt lång.

http://tinyurl.com/jaimiesdome
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Själv har jag svårt att se poängen med "Roboten", problemet med alla sådana jag sett hittills är att de är fullständigt oanvändbara. Oftast är se så extremt långsamma (för att inte skaka sönder) att de knappt duger till uppvisningar på mer än några sekunder. Att gå med i en parad tex blir ett alldeles för stort jobb.

Och den här modellen, om jag fattat rätt, där benens rörelser är ihoplåsta tre och tre kommer få problem på allt annat än riktigt slät mark.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

Det är nog inte målet som är viktigt i dessa projekt, utan resan dit.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den här gamla godingen funkar ju rätt bra. :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja det är väl den snabbaste hittills. Även om också den lider av samma problem, dvs att benens rörelsemönster är förutbestämt av mekaniken och därmed enbart funkar på plan mark.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En nackdel som jag ser det med jaimies lösning är att hela robotens tyngd kommer vila på en enda axel; den som utgör vevaxeln.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Han har förresten satt in en ny video, ingen robotvideo men intressant i alla fall.

Användarvisningsbild
Sparkz

Re: Man testar storskaligt robotspindelbygge

Inlägg av Sparkz »

Och nu är det dags för en bump, för den har tagit sina första steg!
Jag har följt hans kanal ända sen den här tråden startades... Han har byggt en väg med bara en spade, byggt en "banana building" och isolerat den med fisklådor, och fått en dotter mitt i alltihop.
Roboten är väl inte den snyggaste och stabilaste konstruktionen, men sett till vad han har för resurser är det klart imponerande. Och konstruktionen i sig är intressant, ävenomjag (förb...mellanslagstangent) inte har förstått den helt. Han har sålt in den till en kinesisk leksakstillverkare också, bättre verktyg och maskiner kanske kommer.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

oh jag har letat efter denna, följde projektet förut. Dags att ta upp de igen!

maha Det han pyssla med i den filmen såg ut att va riktigt farligt! Undra hur hållfastheten blir, stålstommen såg bara ut att var skrot, han skulle ha satt skivor från insidan och gjutit mellan alu-profilerna.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag har följt Herrns rörelser sen denna trådstart och tror på att han får till "roboten". "stålstommen såg bara ut att var skrot" allt han har använt har bara varit skrot, det är det som det roliga med honom. Men allt är uppbyggt av aluminium, såsom stegar och annat gott han har hittat.

Vissa delar har han byggt av plexiglas men som han nu ångrar. Det materialet påverkas av fukt av den snabba förklaringen jag hörde sist av honom.

Det går inte fort för honom, men å andra sidan försöker han samtidigt bygga till sig en tillvaro som gör honom oberoende av omvärlden, tex. elström och vattenförsörjning.

Han börjar dock inse, för att fortsätta med sina kreativa sidor, att stålar måste börja rulla in för att fortsätta. Men att sätta produktionen för hans "robot-leksak" i Kina sätter nog några griller i huvudet på någon som förstår varför det är billigare i Kina.... och då syftar jag inte på på produktkvalitet. Han är desperat eller så är han inte den jag trodde han var.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Vad finns det för alternativ? Hur många leksakstillverkare finns det i USA som kan sätta ihop en sån här sak så billigt att den går att sälja? Eller i Sverige för den delen? Alla leksaker kommer från Kina. Och det verkar som han har lite kontroll över konstruktionen ändå, han sågade ju den första prototypen kineserna gjorde...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Oh jäklar, vilket tålamod! :bravo:

Galen snubbe :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Sparkz skrev:Hur många leksakstillverkare finns det i USA som kan sätta ihop en sån här sak../.. han sågade ju den första prototypen kineserna gjorde...
Bortsett från det, så är det bara pengarna som styr. Inga problem för övrigt att tillverka något liknande vare sig i USA eller Sverige. Skillnaden är att du vet att något slaveri inte förekommer i samma kaliber som i Kina.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Har följt han ända sedan första filmerna han la ut. Har till och med någon tröja här från han 8)
Skriv svar