Nybyggd dator bootar endast vid kallstart
-
-=Fullmoon=-
Liiite långsökt kanske..
Kanske liiite långsökt men,gamla grafikdrivare kan ställa till skumma problem vet jag.Prova att tanka hem dom senaste från nätet. 
Var bortrest igår, men nu är jag tillbaka med nya friska tag.bearing skrev:Kolla om det finns +5V på pinnen PWR_OK (mät mellan svart och grå på moderkortskontakten).
http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml
Jag har mätt upp PWR_OK på mellan jord och Grå kabel och den låg på 3,96 V när PSU startat. Enligt vad jag fått fram på nätet så skall det vara helt normalt.
MadModder:
Jag har redan testat med två st olika Nätagg. så jag tror inte det är det felet.
Jag har även testat att ställa om ett värde i BIOS som anger hur många sekunder MB skall vänta innan den skall försöka boota från Hårddisken.(Kom åt denna dolda specialmeny i BIOS genom att skriva Ctrl-F1 inifrån BIOS.). Det blev ingen skillnad.
Jag tror inte det är fel på någon drivrutin heller då detta fel uppkommer långt innan några drivrutiner laddats in. Dessutom har jag senaste drivrutiner installerade, förutom för det integrerade grafikkortet som enligt mina tester var inkompatibelt med mitt Digitala TV-kort från Pinnacle.
För de som inte följt tråden från början kan jag tillägga att datorn funkar helt normalt när man gör en "Cold Start" men om man kör en "Hot Start" så stoppar den tidigt i initering av själva Boot procesen innan BIOS laddats. Pipet och Boot loggan kommer aldrig och skärmen förblir svart.
Enligt vad jag fått fram måste felet bero på någon felaktig komponent eller kompabilitetsproblem för någon komponent. De enda demonterbara komponenterna på MB är Minnen och CPU.
Minnena är onödigt snabba (1066Hz och MB klarar max 800Hz för AM2 som jag har, men 1066 för AM2+) pga en miss eller rättare sagt pga att Gigabyte inte specat detta i info om moderkortet som jag fick tag i. Så kanske det är här det är en hund begraven. Dock har jag endast DDR2 1066Hz minnen i min andra dator också, så de är egentliggen för snabba de också. Men jag skall testa att flytta över ett minne för att testa om det blir någon skillnad.
Processorn tror jag inte är felaktig då allt funkar bra när datorn väl bootar.
Som ni säkert förstår så har jag även sökt en hel del på nätet och faktiskt så har jag hittat ett antal personer som har varit med om exakt samma problem för andra datorkomponenter. Jag har inte hittat någon universallösning på problemet utan det som oftast misstänktes var fel på MB eller dessa BIOS.
Jag har köpt datordelarna av Multitronic (i Finland) då de var billigast enligt Prisjakt, så jag vill undvika att behöva skicka tillbaka delarna.
Efter minnestestet som jag skall göra senare ikväll så börjar det luta åt att min son som skall ha datorn får leva med detta fel och hoppas på en BIOS uppdatering som ev. löser problemet.
Det känns jäkligt surt så om någon har några sista tips tages dessa tacksamt emot.
-
MammaMumin
Låter som att det kan vara knas med minnena (kompatibilitet):
http://www.gigabyte.eu/FileList/MemoryS ... g-ds3h.pdf
Ett kort pip tyder oftast på de flesta bios att allt är okej. Nästan längst ned i manualen till ditt kort står pip-koderna. Så gör som du har tänkt härnest, "labba" med minnena.
http://www.gigabyte.eu/FileList/MemoryS ... g-ds3h.pdf
Ett kort pip tyder oftast på de flesta bios att allt är okej. Nästan längst ned i manualen till ditt kort står pip-koderna. Så gör som du har tänkt härnest, "labba" med minnena.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det borde ha hörts på pipen om det hade varit minnet.
Ett hett tips: Moderkortet. Det verkar som att det inte behåller Power_Ok-signalen vid en varmstart. Troligen ett kondensator-relaterat problem. Tyvärr är det svårt att testa utan att förbruka garantin.
Men om du känner för att testa så mycket som det går, så skulle du iofs kunna prova att sätta en liten sladd mellan /PS_ON och GND när du gör en varmstart.
Ett hett tips: Moderkortet. Det verkar som att det inte behåller Power_Ok-signalen vid en varmstart. Troligen ett kondensator-relaterat problem. Tyvärr är det svårt att testa utan att förbruka garantin.
Men om du känner för att testa så mycket som det går, så skulle du iofs kunna prova att sätta en liten sladd mellan /PS_ON och GND när du gör en varmstart.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Nu har jag även testat de andra minnena jag hade tillgängliga, men det blev som vanligt ingen skillnad. Nästa steg är väl att maila GIGABYTE och se om de har några tips, men jag är skeptisk.
Har någon på forumet någon ide om hur jag skulle kunna lura datorn att göra en kallstart varje gång istället för varmstart?
Har någon på forumet någon ide om hur jag skulle kunna lura datorn att göra en kallstart varje gång istället för varmstart?
Det gjorde jag som sista försök, och då steg den magiska röken ur ca 10st SMD kondensatorer/motstånd samtidigt runt nordbryggan.JimmyAndersson skrev:Det borde ha hörts på pipen om det hade varit minnet.
Det visade sig sen att de var nätagget som var trasigt.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Då måste nätagget ha varit väldigt trasigt.
För att undvika sånt så bör inte /PS_ON-pinnen vara ansluten till moderkortet när man sätter den bygeln. Man kortsluter ju faktiskt en del på moderkortet och det är inte alla moderkort där PowerOn-knappen går direkt till /PS_ON-pinnen.
Hecke hade redan testat flera nätagg och konstaterat att de fungerar, vilket är ett steg som kommer före testet med bygeln.
Hecke:
"Har någon på forumet någon ide om hur jag skulle kunna lura datorn att göra en kallstart varje gång istället för varmstart?"
Hmm.. varför inte helt enkelt göra en kallstart varje gång?
Eller: Dra ut sladden till nätagget (tills kondingarna tömts).
edit:
Det bästa är om du kontaktar säljaren och ber om ett nytt moderkort, om du har garanti kvar.
För att undvika sånt så bör inte /PS_ON-pinnen vara ansluten till moderkortet när man sätter den bygeln. Man kortsluter ju faktiskt en del på moderkortet och det är inte alla moderkort där PowerOn-knappen går direkt till /PS_ON-pinnen.
Hecke hade redan testat flera nätagg och konstaterat att de fungerar, vilket är ett steg som kommer före testet med bygeln.
Hecke:
"Har någon på forumet någon ide om hur jag skulle kunna lura datorn att göra en kallstart varje gång istället för varmstart?"
Hmm.. varför inte helt enkelt göra en kallstart varje gång?
Eller: Dra ut sladden till nätagget (tills kondingarna tömts).
edit:
Det bästa är om du kontaktar säljaren och ber om ett nytt moderkort, om du har garanti kvar.
Jag ville förenkla startprocessen av datorn för min 4 årige son som ska ha datorn i sitt rum. Vill inte att han skall in på baksidan av datorn och mecka varje gång han vill starta datorn. Hade jag haft datorn själv så hade problemet varit mindre.
Funderar på något som bryter spänningen när effekten går under en viss nivå. Har sett sådanna skarvdosor främst för TV som sedan vaknar till liv och släpper på strömmen när någon trycker på någon IR-fjärrkontroll.
Jag har XP MCE installerat som operativ på datorn med en Media Center fjärrkontroll, så det skulle kunna funka.
Alternativet är att dra fram en brytare och sedan lära honom att man först skall stänga av datorn på tangentbordet och sedan på brytaren och omvänt vid start, men det är inte lika snyggt.
Har faktiskt även sett något på nätet att det är några bits i minnet som styr om det ska bli kall eller varmstart, så ett litet program som ställer om dessa bits och körs mha en BAT-fil vid avstängning inifrån Windows kunde vara ett annat alternativ.
Funderar på något som bryter spänningen när effekten går under en viss nivå. Har sett sådanna skarvdosor främst för TV som sedan vaknar till liv och släpper på strömmen när någon trycker på någon IR-fjärrkontroll.
Jag har XP MCE installerat som operativ på datorn med en Media Center fjärrkontroll, så det skulle kunna funka.
Alternativet är att dra fram en brytare och sedan lära honom att man först skall stänga av datorn på tangentbordet och sedan på brytaren och omvänt vid start, men det är inte lika snyggt.
Har faktiskt även sett något på nätet att det är några bits i minnet som styr om det ska bli kall eller varmstart, så ett litet program som ställer om dessa bits och körs mha en BAT-fil vid avstängning inifrån Windows kunde vara ett annat alternativ.
Jag förstår inte... 
Varmstart är ju som med gamla control, alt, delete.
Kallstart är ju när datorn har varit avstängd. Från windows, eller att man håller in knappen 4 sekunder.
Bitar i minnet... När man har stängt av datorn i windows så försvinner ju all information i minnet.
När man startar den nästa gång så blir det ju en kallstart, oavsett vad det fanns i minnet när man stängde av den.
Eller menar du att datorn måste vara helt spänningslös för att den ska starta igen?
Varmstart är ju som med gamla control, alt, delete.
Kallstart är ju när datorn har varit avstängd. Från windows, eller att man håller in knappen 4 sekunder.
Bitar i minnet... När man har stängt av datorn i windows så försvinner ju all information i minnet.
När man startar den nästa gång så blir det ju en kallstart, oavsett vad det fanns i minnet när man stängde av den.
Eller menar du att datorn måste vara helt spänningslös för att den ska starta igen?