Högnivå till lågnivåomvandlare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag förstår inte riktigt kommentaren om 20 A nätagg där...?

Om de drar 20 A STYCK så måste du idag då ha ett agg på 100 A?

Om de drar 20 A tillsammans så drar de inte mer än 4 A styck, och då behöver du inga 20 A nätagg?

Fast nu var det ju inte det han menade, men ändå.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

dar303 skrev:Protte menar nog att du behöver en enkel nätdel som ger t.ex +/- 9V likspänning som du använder för att driva en enkel "aktiv" mixer med några motstånd och en OP-förstärkare. Det kostar inte många kronor, brukar finnas delar i närmsta skrotlåda/elektronikåtervinningscontainer!
Aha, i så fall är det lungt. Trodde han menade att jag skulle ha separata nättagg för att åtskillja jordpunkten emallan burkarna.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Nerre skrev:Jag förstår inte riktigt kommentaren om 20 A nätagg där...?

Om de drar 20 A STYCK så måste du idag då ha ett agg på 100 A?

Om de drar 20 A tillsammans så drar de inte mer än 4 A styck, och då behöver du inga 20 A nätagg?

Fast nu var det ju inte det han menade, men ändå.
Nu drar ju en radio avsevärt mer vid sändning än mottagning, och jag sänder inte med mer än en radio åt gången. Då räcker det med ett till alla.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Jag spånar vidare lite nu.. Electrokit säljer en trafo med 10 KΩ på primärsidan och 1KΩ på sekundärsidan.

Samma värden uppgavs som slutreslutat på motståndslösningen. Borde man inte kunna använda denna trafos primärsida istället för R1 i schemat som länkades till. Det blir ju samma värden plus att jag får galvanisk avskiljning.

Vad tror panelen?
xxargs

Inlägg av xxargs »

trafo arbetar som impedansomvandlare mha. spänning och strömomsättning.

skall 1 khom port uppfatta den andra porten som 1 kOhm fast den egnentligen är 10 kOhm så har man spänningsomsättninge 3.3:1 (dvs roten ur kvoten mellan impedanserna) och på det sättet får man förlustfri energiöverföring effektmässigt (tja, trafon tar lite förståss)

man dämpar alltså inte signalerna med en trafo - utan stuvar om ström och spänningsmässigt för att passa resp anslutning bättre.

Sedan trafons roll att skapa balanserade kopplingar av obalanserade dito och galvanisk åtskillnad tämligen oomtvistat

detta innebär att en trafo som det står 10k/1k inte i sig själv har resistansen 10k/1k Ohm utan ligger kanske på ett 10-tal Ohm. resten sköts av trafons induktans och framförallt anslutna portarnas impedans.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Oki, min kunskap om trafos är så att säga smått begränsad.

Men om jag kör med motstånskopplingen först och sedan nämnda trafo. Vad händer, kommer det funka som avskiljare? Är det bättre med 600 Ω trafos på bägge lindningarna?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Gnd på högtalarutgångarna på radioapparaterna kanske är just gnd, men det är det med stor sannolikhet inte på andra konsumentprylar t.ex bilstereoapparater och hemmaförstärkare. Där svänger båda polerna lika mycket åt båda hållen, så en simpel spänningsdelare med gemensam jord kopplade på vänster och höger kommer bränna slutstegen. ;)

[edit] alltså på det slutsteg man plockar ljudet från. Inte det man kopplar lågnivån till. Är det bara en kanal (mono) så kör i vind. :)
Senast redigerad av MadModder 27 augusti 2008, 15:30:02, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Inlägg av xxargs »

trafos måste väljas med lite omsorg. - tex modemtrafo med 1:1 börja tappa kopplingen runt 50 Hz och nedåt om man kör för hög matningsimpedans.

vet vad man gör så kan man ändå använda en sådan men man måste ta hänsyn lite till hur man kopplar in och vilka effekter det kan ha, visst kan man köra friskt koppla och hälften brunnet-stuket men med lite ingejörsmässigt funderande och kanske köra en spice-simulering på en modell av sagda modemtrafo (går att få från tillverkarna ibland) så kan man hamna hyffsat rätt redan från början.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

mäh.. :?

Snart blir det nog enklast att skruva upp burkarna och plocka ut lågnivån före LF-stegen... :cry: Sedan galvanisk avskilljare och ljudmixer..
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om man vill snåla på transformatorerna kanske man kan köra med ballanserat från apparaterna och på sätt komma undan jordproblemet?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vad händer om man sätter en konding i serie på både plus och minus?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Funderat på kondingvarianten jag också. Men det är en riktig snikvariant på avskilljare.... Ska labba lite så får vi se vad som händer...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Högnivå till lågnivåomvandlare

Inlägg av MadModder »

Eftersom jag är på jakt efter precis det här nu, och inget av alternativen i tråden tilltalar mig, så tänkte jag flika in med något som faktiskt hifikit har nu, för 195kr/st. De ser onekligen mer seriösa ut än RCA-pluggarna med osynliga motstånd. :D

http://hifikit.se/index.php?id=755
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Köp den, disekera och rapportera vad som sitter innuti.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det kanske blir så. :)
BRL har en liknande för 148kr såg jag nu.
Skriv svar