Virus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Newton viruset till Mac ger dig gravitation på skrivbordet.. :)
http://www.dezeen.com/2008/03/03/movie- ... by-troika/

CIH somsagt raderade flashdelen av bios och om man räknar firmware som hårdvara så kan absolut ett virus förstöra hårdvara.
I övrigt har jag hört om virus som som får hårdisken att köra sin läsarm till "obekväma lägen" där den går sönder eller blir skev varpå hårdisken slutar fungera. Men det är inga virus som existerar i dagsläget utan det var i början av datorvirusens historia. Hela Malware scenen har ändrats väldigt de senaste åren och virusmakarna gör inte längre sina virus och trojaner som "proof of concept" där dom vill att de ska märkas utan idag finns det stora pengar att tjäna på att ha stora mängder "zombies" som kan användas för ddos attacker eller för att skicka spam. Så har du någon malware på din dator kan den vara väldigt svår att upptäcka, jag vet att det vissa säkerhetsforskare har tagit fram virus och trojaner som inte går att upptäcka för att de körs i grafikortsminnet istället för raminnet. Det finns även rootkits som alldrig skriver till disk, vilket gör de extremt svåra att upptäcka på servrar som väldigt sällans startas om. Fördelen är att en omstart även raderar rootkitet. :)

Oj, utan att tillföra något nytt till ursprungsfrågan fick jag mycket sagt.. ^_^
cittra49

Re: Virus

Inlägg av cittra49 »

Fanns ett virut till amiga 500 som spelade nån nazistisk march med hjälp av diskdriven, höll den på en stund antar jag att den förstöde diskdriven. kommer inte ihåg vad det hette, kanske inte ens va ett riktigt visus heller.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Hårdvara är väl definitionsfråga här men Stuxnet var designat att (för)störa centrifuger som användes i Irans atomprogram, om det hittade en viss kombination av PLC och frekvensomformare...
https://en.wikipedia.org/wiki/Stuxnet
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Stadig necroposting här. Kunde du inte hiat dig någon månad till så tråden hunnit fylla 16 år?
Skriv svar