Bränd bas?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

nej 1000kr är skit ijämnför vad man kan köpa men då 10" bashögtalare finns att köpa från 150kr och uppåt så är det ju iaf lite mer kvalite bakom det.

Ska det vara!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Rifakungen skrev:netrunner: min storasyster har 1200 watt till två 18 tums-bashögtalare i sin bil.
Kul för henne. Då antar jag att hon även har lådor på 4m3 och alltid använder alla 1200watt ?

Jag har en AMP6-basic på 2x15watt och kör jag den mer än 20% så bankar grannarna i väggen (med alla rätta).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Fast bilhögtalare brukar ha enorm slaglängd för att små lådor ska ge låg bas också, dock har de väldigt låg känslighet och 1 kW är inte ovanligt. Att utvecklingen har gått på det hållet har nog mycket med att många hemmapulare kollar mest på effekttåligheten som köpargument.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

netrunner skrev:
Rifakungen skrev:netrunner: min storasyster har 1200 watt till två 18 tums-bashögtalare i sin bil.
Kul för henne. Då antar jag att hon även har lådor på 4m3 och alltid använder alla 1200watt ?

Jag har en AMP6-basic på 2x15watt och kör jag den mer än 20% så bankar grannarna i väggen (med alla rätta).
Där antar du nog fel, största anledningen till att man har så mycket effekt i bilstereo är just för att lådvolymen blir ganska liten och för att då få vettig kontroll på lågbasen behövs effekt och som vanligt är mer bättre (sålnge inte kvaliteten sjunker på samma gång).

Sedan använder hon nog sällan all effekt, men det är inte fel med lite reserver :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vilka tråkiga grannar ni har. Ibland spelar jag så det vibrerar i golv och väggar med mina 6x105Wrms+sub 500Wrms. Dagtid såklart. Ingen har sagt något alls när jag frågat.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

--------------------------------------------------------------------------------
From: info@nardik.se
To: X@hotmail.com
Subject: Re: Hej. Garantiärende bashögtalare
Date: Tue, 12 Aug 2008 19:53:19 +0200

Hej Martin!

Tråkigt att din bas inte mår bra. Det är LN Högtalarservice som sköter all service på Infinity högtalare. Sänd basen dit. Bifoga en kopia på din faktura och ett felmeddelande.
Infinity brukar vara generösa i sin garantibedömning och om LN inte godkänner garanti händer det att dom inte ta betalt. Om LN tar betalt har jag för mig att det är 350:- dom tar.

Fix även lite nummer o sånt i mailet.

Så jag antar att det bara är att posta?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det var ju trevligt att dom hade bra garanti.

För övrigt har jag ett slutsteg på 222W i bilen, och jag mår dåligt på grund av den höga ljudvolymen långt innan det börjar dista. Tycker effekthysterin i billjud är aningen överdriven...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Minst sagt. I brorsans bil är det 2kW att tillgå, i bara basen. Sen ett steg till skrikorna, och ett till midbasen, och ett till de som sitter i instrumentbrädan...
Två extrabatterier, plus ett 10F kondingpaket.
Det går inte att vara i den bilen långt innan man vrider på till 25%...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

netrunner skrev:250W!!! Är det inte var man brukar ha på en kok-platta på spisen?

Vid 5W blir man vräkt från lägenheten och 10W så får man tinitus, det är i alla fall vad jag gissar efter att ha monterat en amper-mätare på mitt slutsteg.

Är det garanti kvar så är det bra (2år för fabriksfel), men även annars så skulle jag prata med säljare. För 1000kr ska man få kvalitet.
Det är stor skillnad mellan 5W snitteffekt och 5W toppeffekt. Beroende på musikstil, hur komprimerat det är och sånt kan förhållandet mellan vara allt mellan kanske 6-20dB... (2-100 gånger högre toppeffekt)

5W snitteffekt är nog väldigt starkt med de flesta högtalare. Däremot 5W topp är inte särskilt starkt. Det beror ju på högtalarens verkningsgrad också. Skillnad på en bilbas i en liten låda och en hornladdad sak. Den hornladdade lådan kanske låter lika starkt med 5W som bilbasen gör med 500W... Däremot så är ju den hornladdade saken aningen större :P

Jag håller med dem som kör med större steg än högtalarnas RMS-angivelse. Talspolens termiska tidskonstant är relativt lång och den klarar lätt topparna. Däremot om man klipper steget (även ett mindre) mycket eller spelar musik komprimerad bortom all igenkännlighet så kan man nog spela sönder elementen.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

självkart vrider hon inte på fullt :twisted: jag mår illa långt innan! :sick:
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Jag hade samma fel på en billig proson bas. Det var kopplingen mellan de böjliga metalltrådarna och själva spolen som glappade. Alltså det som brukar synnas som två 'limklickar' på elementets framsida...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det är visst ett rätt vanligt fel det.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Om nni kollar på how its made dcär de visar högtalartillverkning så ser ni ju hur slarvigt det löds.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Haha, lödning fastnade inte äns på kontakten, här är videon på youtube: [How It's Made] Building a Speaker
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Här finns en liten video från en kinesisk tillverkare:
http://astone.en.alibaba.com/videoshow.html
Senast redigerad av kimmen 15 augusti 2008, 23:23:02, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar