Bränd bas?
-
-=Fullmoon=-
Kul för henne. Då antar jag att hon även har lådor på 4m3 och alltid använder alla 1200watt ?Rifakungen skrev:netrunner: min storasyster har 1200 watt till två 18 tums-bashögtalare i sin bil.
Jag har en AMP6-basic på 2x15watt och kör jag den mer än 20% så bankar grannarna i väggen (med alla rätta).
Där antar du nog fel, största anledningen till att man har så mycket effekt i bilstereo är just för att lådvolymen blir ganska liten och för att då få vettig kontroll på lågbasen behövs effekt och som vanligt är mer bättre (sålnge inte kvaliteten sjunker på samma gång).netrunner skrev:Kul för henne. Då antar jag att hon även har lådor på 4m3 och alltid använder alla 1200watt ?Rifakungen skrev:netrunner: min storasyster har 1200 watt till två 18 tums-bashögtalare i sin bil.
Jag har en AMP6-basic på 2x15watt och kör jag den mer än 20% så bankar grannarna i väggen (med alla rätta).
Sedan använder hon nog sällan all effekt, men det är inte fel med lite reserver
-
-=Fullmoon=-
--------------------------------------------------------------------------------
From: info@nardik.se
To: X@hotmail.com
Subject: Re: Hej. Garantiärende bashögtalare
Date: Tue, 12 Aug 2008 19:53:19 +0200
Hej Martin!
Tråkigt att din bas inte mår bra. Det är LN Högtalarservice som sköter all service på Infinity högtalare. Sänd basen dit. Bifoga en kopia på din faktura och ett felmeddelande.
Infinity brukar vara generösa i sin garantibedömning och om LN inte godkänner garanti händer det att dom inte ta betalt. Om LN tar betalt har jag för mig att det är 350:- dom tar.
Fix även lite nummer o sånt i mailet.
Så jag antar att det bara är att posta?
From: info@nardik.se
To: X@hotmail.com
Subject: Re: Hej. Garantiärende bashögtalare
Date: Tue, 12 Aug 2008 19:53:19 +0200
Hej Martin!
Tråkigt att din bas inte mår bra. Det är LN Högtalarservice som sköter all service på Infinity högtalare. Sänd basen dit. Bifoga en kopia på din faktura och ett felmeddelande.
Infinity brukar vara generösa i sin garantibedömning och om LN inte godkänner garanti händer det att dom inte ta betalt. Om LN tar betalt har jag för mig att det är 350:- dom tar.
Fix även lite nummer o sånt i mailet.
Så jag antar att det bara är att posta?
Det är stor skillnad mellan 5W snitteffekt och 5W toppeffekt. Beroende på musikstil, hur komprimerat det är och sånt kan förhållandet mellan vara allt mellan kanske 6-20dB... (2-100 gånger högre toppeffekt)netrunner skrev:250W!!! Är det inte var man brukar ha på en kok-platta på spisen?
Vid 5W blir man vräkt från lägenheten och 10W så får man tinitus, det är i alla fall vad jag gissar efter att ha monterat en amper-mätare på mitt slutsteg.
Är det garanti kvar så är det bra (2år för fabriksfel), men även annars så skulle jag prata med säljare. För 1000kr ska man få kvalitet.
5W snitteffekt är nog väldigt starkt med de flesta högtalare. Däremot 5W topp är inte särskilt starkt. Det beror ju på högtalarens verkningsgrad också. Skillnad på en bilbas i en liten låda och en hornladdad sak. Den hornladdade lådan kanske låter lika starkt med 5W som bilbasen gör med 500W... Däremot så är ju den hornladdade saken aningen större
Jag håller med dem som kör med större steg än högtalarnas RMS-angivelse. Talspolens termiska tidskonstant är relativt lång och den klarar lätt topparna. Däremot om man klipper steget (även ett mindre) mycket eller spelar musik komprimerad bortom all igenkännlighet så kan man nog spela sönder elementen.
- Electricguy
Haha, lödning fastnade inte äns på kontakten, här är videon på youtube: [How It's Made] Building a Speaker