+12VDC lägger av på ATX-nätaggen i datorer med många dis

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En fullösning kanske är en kondensatorbank efter nätagget?

Och hur är det med SATA diskar finns det inget start kommando för dom?
(samt bygel/eeprom för att sätta dom i "vänta på startkommando")
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Jag tog isär nätagget och tog bilder från diverse vinklar, och under den processen hittade jag en beteckning på PCBn som jag googlade på:
http://www.google.se/search?q=atx-66b

Det visade sig att det kortet används i väldigt många lågpris-nätagg, och det är helt enkelt ingen bra produkt.

Här är en detaljerad genomgång av modellen:
http://www.hardwaresecrets.com/article/413/3

Varianten i testet är ännu mer snik, de har ett strippat filter-steg enligt bild 9 på sidan ovan, medan hela filtret finns i min modell.
Nätagget ska vara 550W, precis som i testet ovan, men deras sammanfattning säger:
We don’t have the proper equipment to find out how much power this unit can deliver, but based on its internal architecture, on the components used and on our experience, we speculate that this is really a 150 W power supply.
Jag lägger ner, det här skräpet får en enkel biljett till månen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bäst man kräver ett foto av apparaternas insida i fortsättningen.. ;)
Ta med skruvmejsel till databutiken när man ska köpa nytt..... :P

Made in china möjligtvis ..? :-)
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

"This power supply is a bad Chinese joke."

Byggd av lägsta rangens barnarbetare på något kinesiskt landsbygdskooperativ.
Verkar som om den politiske kommissarien i byn inte har lyckats inspirera arbetarna tillräckligt...

Den används i nätagg från Apevia, Aspire, Seventeam, Leadership, Levicom och Ultra.
Märken som jag aldrig mer kommer att gå i närheten av.

Man kanske ska låta trycka upp en rulle med egna små etiketter som det står "Warranty void if opened" på, så att man i fortsättningen kan öppna alla nya nätagg och googla på aggets egentliga beteckning.
Visar det sig vara skit, så skruvar man ihop den igen och sätter på etiketten och lämnar tillbaka junket... :badgrin:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fel: "Kommer inte att funka"

/Consumer from hell
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Många av de där garantiklistermärkena kan man få bort hela genom att pressa ett rakblad under klistret... ;)
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Ja, på det här nätagget var t o m etiketten så kass att den inte satt fast ordentligt.
Det var inga problem att ta isär agget utan att etiketten skadades.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Maalobs skrev: Här är en detaljerad genomgång av modellen:
Ush, skrämmande artikel. Så mycket skit de tillverkar och kränger på folk. Det är en ren djungel att välja bra nätagg egentligen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bra tips för att utvärdera om ett nätagg är upp till jobbet?
(Genom testning)
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Tack för hjälpen allihopa!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vilket av fabrikaten var det du öppnade?

Eftersom det är problem med alla 3 fabrikaten så skulle det tyda på att de är samma skrot och korn alla tre.

Jag har fått för mig att Antec skulle vara lite bättre än de andra två du nämnde, Atrix och Apevia. Jag har använt en hel del Antec och inte haft några direkta problem. Kanske 2 som felat av ca 45st under ca 3år. Inga extrema datorer visserligen.

Jag ska öppna och titta få se hur dom ser ut.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Bara teorier men skulle tro att det är kondingarna som börjar bli dåliga. Dom sitter för tätt i en ganska varm miljö och gissar att dom mår dåligt av det. Mer rippel i spänningen ger mer ström. En extrafläkt i lådan skulle nog förlänga livslängden, man snålar på fläktar i dagsläget för det ska vara tysta datorer.
Det är väl bara att prova byta kondingar på 12 volts utgången, inga stora pengar.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Med tanke på utvärderingen av nätagget av hardwaresecrets.com så lägger jag inte ner någon tid på att måla läppstift på den grisen...
Den jag öppnade var Apevian.
Den andra modellen är en Atrix 450T-SPT, och den verkar ju inte vara någon höjdare heller:
http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=7545
Detta är ett utdrag ur tidningens kompletta test:
Atrix 450T-SPT är ett riktigt budgetaggregat och kvaliteten är därefter.
12-voltsspänningen dök en bra bit under det tillåtna värdet vid hård belastning och aggregatet klarade inte att leverera sina 450 specificerade watt.
Så det blir att köpa ett nytt nätagg, igen, fast den här gången från bättre disciplinerade barnarbetare...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

maDa skrev:
Maalobs skrev: Här är en detaljerad genomgång av modellen:
Ush, skrämmande artikel. Så mycket skit de tillverkar och kränger på folk. Det är en ren djungel att välja bra nätagg egentligen.
Hmm jo just den där hade ju rejält underdimensionerade likriktare :O

Men är det så i OPn:s aggregat? Samma PCB kan ju vara bestyckat med andra komponenter.

Annars så är det ganska mycket trams och dumheter i artikeln, exempelvis att bipolära transistorer skulle vara sämre än MOSFETs pga "lägre impedans" och att fler CM-filter av någon anledning är bättre (tyder snarare på dålig design med mycket störningar). Förlusterna i switchtransistorerna är rätt små även med bipolära, det är främst förluster i likriktarna i såna här aggregat som äter upp verkningsgraden. Transistorförlusterna är bara någon enstaka procent om man inte försöker pressa upp frekvensen eller har dålig basdrivning. Eftersom man använder basdrivtransformator så spelar det ingen roll att det krävs mycket basström - basspänningen är låg så det är ingen hög effekt det rör sig om.
Skriv svar