Skall nog hålla mig ifrån denna kategori i fortsättningen tror jag. Tyckte dock det lät helt logiskt med 12-bit upplösning, men så kan det gå.
Angående schemat sedan så kommer lysdiodens livlängd LED2 att bli baserat på vilken typ av relä som används då spolens resistans i princip helt kommer att begränsa strömmen genom den. Har den för låg resistans så kommer dioden att brinna upp eller kraftigt reducera sin livslängd som jag ser det.
jaha gubbs jag ska nog ta och satsa på denna lösning samt kan man lägga till en till knapp om man vill samt utgång.
Eftersom jag är osäker så frågar jag.
vad jag har förstått kan den jobba som en termostat samt kan man knappa in önskad temp/brytpunkt eller kan det vara ett värde som man skriver in i coden.
Schemat har +5V matning som skall driva både 12V spole samt en lysdiod med spänningsfall på över en volt.. blir inte mer än 3-4V kvar till reläspolen
Med rätt relä så kanske det funkar men tar du "fel" relä så funkar det inte alls...
Sätt en NPN transistor istället. Mata reläet med 12V, jorda via transistorn.
frihjulsdiod över spolen.... så 1k i serie med led som är parallellkopplad med spolen... (helt reviderad koppling)
Jaha nu håller jag på att införskaffa lite prylar för detta bygge.
1 fråga när det gäller givaren.det ska ju vara en DS1820.
Men det jag lyckas hitta är en DS18S20
Duger denna
Samt är det Wisp648 som gäller eller ska jag satsa på nåt annat.
Och jag försöker få tag på gummi/silicon knappar små fina med möjligt till att belysas.
Nån som vet var det kan finnas
hjälp hjälp ,jag fått tag på en PICKIT 2
och jag kan inte ladda ner till PIC16F628
DEVICE NOT FOUND va ä de fö skit snack.
Men om jag byter til PIC16F690 så går det hur bra som helst.
hmmm hmmm vad gör man
Tja, med den fantastiskt fylliga informationen som du presterade,
så får du nog ta reda på det själv...
Det är ditt problem och du avgör om du vill ha hjälp eller inte...
lätt för dig att säga..
jo du den är skapt i mplab och jag aldrig jobbat med detta förut
så därför frågar jag lite
kan du utveckla detta med hur dom är skapta
foppa