Batterimonitor till segelbåten (Strömmätare över shunt)
Då är jag med dig. Då är vi ute efter att göra samma sak fast på lite olika sätt.
Låter onödigt avancerat att köra igenom en LM331 för att få till ett pulståg. Det blir ju tyvärr en del extra yttre komponenter då dessutom.
Har du kollat på någon av shunt-förstärkarna jag skrev om från maxim, ti och analog? Med någon av dem får man ut riktning och strömmen anpassad för PICens ADC.
Har du hittat någon mer sida på nätet som gör just vad vi ska göra?
Låter onödigt avancerat att köra igenom en LM331 för att få till ett pulståg. Det blir ju tyvärr en del extra yttre komponenter då dessutom.
Har du kollat på någon av shunt-förstärkarna jag skrev om från maxim, ti och analog? Med någon av dem får man ut riktning och strömmen anpassad för PICens ADC.
Har du hittat någon mer sida på nätet som gör just vad vi ska göra?
Nej, inte alls! Det är just det som är det fina i kråksången. För en batterimätare är det mindre intressant att mäta den ögonblickliga strömmen, däremot vill man veta ström per tidsenhet. Det betyder att du behöver integrera strömmen över en tidsenhet.Kodningen blir lite jobbigare däremot eftersom man ska ta redan på frekvensen på pulståget i stället för att bara se vad DAC-en har för värde.
Om du vill göra det med bara den inbyggda DACen så måste du sampla strömmen, addera och sedan dividera.
Om du i stället förvandlar strömmen till puls så gehöver du bara räkna pulser, en puls motsvarar sedan en del av en Ah. Om du laddar så räknar du upp och laddar du ur, räknar du ned. Jag hade tänkt använda en interrupt som styr en 40-bitars räknare. Det ger 80 gänger högre upplöning än om du använder DACen direkt.
Nu kanske detta är en pipa snus rent praktiskt sett, men som mitt elsystem ser ut så har jag rätt stir variation på både laddning och urladdning. Laddningen är en solcell och förbrukare är allt från 1W läslampor, VHF etc till Kylboken som tar några A momentant då den drar igång till 1 A setadystate då kompressorn går.
Du frågade efter mera info: Kolla följande Appnotes på Microchips sajt: AN1156, 939,626, 592
Det här ska bli intressant att följa
Jag har ett liknande behov för ett planerat 12V-systemet i en sommarstuga. Bra att kunna se laddning (via elverk och solceller) samt urladdning via förbrukare (kyl, lampor och konverter). Liknar ju ett båtsystem ganska mycket så om detta blir ett öppet projekt så kanske man kan "låna" rakt av
/PeterH


/PeterH
Det ligger något i det du säger., Inte dumt alls. Det är bara om man vill veta förbrukningen momentant som man måste kolla frekvensen.AndersG skrev:Nej, inte alls! Det är just det som är det fina i kråksången. För en batterimätare är det mindre intressant att mäta den ögonblickliga strömmen, däremot vill man veta ström per tidsenhet. Det betyder att du behöver integrera strömmen över en tidsenhet.Kodningen blir lite jobbigare däremot eftersom man ska ta redan på frekvensen på pulståget i stället för att bara se vad DAC-en har för värde.
Om du vill göra det med bara den inbyggda DACen så måste du sampla strömmen, addera och sedan dividera.
Om du i stället förvandlar strömmen till puls så gehöver du bara räkna pulser, en puls motsvarar sedan en del av en Ah. Om du laddar så räknar du upp och laddar du ur, räknar du ned. Jag hade tänkt använda en interrupt som styr en 40-bitars räknare. Det ger 80 gänger högre upplöning än om du använder DACen direkt.
Nu kanske detta är en pipa snus rent praktiskt sett, men som mitt elsystem ser ut så har jag rätt stir variation på både laddning och urladdning. Laddningen är en solcell och förbrukare är allt från 1W läslampor, VHF etc till Kylboken som tar några A momentant då den drar igång till 1 A setadystate då kompressorn går.
Du frågade efter mera info: Kolla följande Appnotes på Microchips sajt: AN1156, 939,626, 592
Ska kolla de där noterna.
Vad är det för shunt du tänkte använda förresten?
Jag funderar på 50A 50mV som finns på conrad.
Tänkte du mäta spänningen ockspå över batteriet för att kunna presentera det och ev omvandla till effekt?
Egentligen inte, man kan nu mäta den spänningen som man matar in i V/F omvandlaren med PICens DAC och på det sättet få den momentana trömmen.Det ligger något i det du säger., Inte dumt alls. Det är bara om man vill veta förbrukningen momentant som man måste kolla frekvensen.
Ej bestämt ännu. Använder bara vanliga effektmotstånd då jag labbarVad är det för shunt du tänkte använda förresten?
Ja, med DACen, dessutom tänkte jag mäta ackumulatorns temperatur[/quote]Tänkte du mäta spänningen ockspå över batteriet för att kunna presentera det och ev omvandla till effekt?
Nu förstår jag hur du tänker. V/F omvandlaren underlättar att hålla koll på förbrukningen och hjälper antagligen till vid ev transienter och vill man ha momentanvärdet så kopplar man förbi V/F omvandlaren skulle man kunna säga.
Tänkte du köra vanlig spänningsdelning med motstånd för att anpassa batteriets spänning till DAC-en?
Tänkte du mäta ackumulatorns temperatur bara för att visa den informationen eller tänkte du försöka kompensera det enligt diagramen för kretsarna? När båten används brukar oftast temperaturen bara röra sig mellan 15-25 grader och det påverkar väll inte mätvärdet nämnvärt.
Har du börjat fundera på vilken PIC du tänkte använda eller ska du stripa ner till minsta möjliga när projektet är klart?
Jag tycker att mastervolts meny skulle kunna vara en vägledning till hur man skulle vilja att displayen skulle reagera.
http://www.masternav.se/mastervolt/imag ... e_btm3.pdf
Tänkte du köra vanlig spänningsdelning med motstånd för att anpassa batteriets spänning till DAC-en?
Tänkte du mäta ackumulatorns temperatur bara för att visa den informationen eller tänkte du försöka kompensera det enligt diagramen för kretsarna? När båten används brukar oftast temperaturen bara röra sig mellan 15-25 grader och det påverkar väll inte mätvärdet nämnvärt.
Har du börjat fundera på vilken PIC du tänkte använda eller ska du stripa ner till minsta möjliga när projektet är klart?
Jag tycker att mastervolts meny skulle kunna vara en vägledning till hur man skulle vilja att displayen skulle reagera.
http://www.masternav.se/mastervolt/imag ... e_btm3.pdf
Eller mäter båda helt enkeltNu förstår jag hur du tänker. V/F omvandlaren underlättar att hålla koll på förbrukningen och hjälper antagligen till vid ev transienter och vill man ha momentanvärdet så kopplar man förbi V/F omvandlaren skulle man kunna säga.
Antagligen jo.Tänkte du köra vanlig spänningsdelning med motstånd för att anpassa batteriets spänning till DAC-en?
Framtida behov/funktioner. Kretsarna behöver inte kompenseras, men ackuns tomgångsspänning är direkt beroende av tempTänkte du mäta ackumulatorns temperatur bara för att visa den informationen eller tänkte du försöka kompensera det enligt diagramen för kretsarna? När båten används brukar oftast temperaturen bara röra sig mellan 15-25 grader och det påverkar väll inte mätvärdet nämnvärt.
Börjar väl med den 16F690 som sitter i PICkit2Har du börjat fundera på vilken PIC du tänkte använda eller ska du stripa ner till minsta möjliga när projektet är klart?

[/quote]
Hittade denna hall-baserade som byggsats:
http://www.mtmscientific.com/ampkit.html
Och en design från NASA som använder "min" metod. Har beställt artikeln på fjärrlån.
http://www.mtmscientific.com/ampkit.html
Och en design från NASA som använder "min" metod. Har beställt artikeln på fjärrlån.
Intressant. Verkar vara lite veka ledare för att mäta 80A men den fungerar säkert bra.AndersG skrev:Hittade denna hall-baserade som byggsats:
http://www.mtmscientific.com/ampkit.html
Och en design från NASA som använder "min" metod. Har beställt artikeln på fjärrlån.
Hur nogranna är hall effekt sensorerna egentligen och varför använda ella batteri monitorer shunt-motstånd?
Hur som helst är det spännande att se hur det går för dig med din utveckling. Själv har jag inte haft tid att börja ens. Tänkte köpa ett shunt-motstånd från conrad men frakten är på 85:- eller hur det nu var så jag avvaktar. Kommer antagligen inte ha användning för den, förän nästa sommar.
Man får inte glömma bort att man kan använda befintlig kabel ett stycke som shunt och helt enkelt mäta spänningsfall över inkopplingspunkterna.
När man bygger intergrerade räknare och även hall-element så finns det alltid offsetfel i givarna (även i hallelement om det har magnetisk kärna + jordmagnetism) som gör att det sakta räknar fram även vid nollström och man måste i programmet kunna korrigera för detta.
Hallelement med hjälpjärnkärna är ännu knepigare då kärnan kan magnetiseras om lite olika beroende på strömstötars (tex ladda ingångskonding) riktning och styrka och den vägen få ett antal mA 'läckström' olika mycket gång till gång fast det inte är någon ström.
just att hantera drift pga. offsetfel är den största utmaningen när man bygger Ah-mätare, just för att även om beloppen är små så blir felresultatet väldigt stort efter tillräkligt lång tid. Även 10 mA läckström kan tömma ett stort batteri... och sådan litet offetfel som 10 mA ger 1.68 Ah fel i veckan
sedan vill man säkert föra in batteriets självurladdningskaraktäristik och peikert effekt (tillängliga Ah vid rådande strömuttag)
När man bygger intergrerade räknare och även hall-element så finns det alltid offsetfel i givarna (även i hallelement om det har magnetisk kärna + jordmagnetism) som gör att det sakta räknar fram även vid nollström och man måste i programmet kunna korrigera för detta.
Hallelement med hjälpjärnkärna är ännu knepigare då kärnan kan magnetiseras om lite olika beroende på strömstötars (tex ladda ingångskonding) riktning och styrka och den vägen få ett antal mA 'läckström' olika mycket gång till gång fast det inte är någon ström.
just att hantera drift pga. offsetfel är den största utmaningen när man bygger Ah-mätare, just för att även om beloppen är små så blir felresultatet väldigt stort efter tillräkligt lång tid. Även 10 mA läckström kan tömma ett stort batteri... och sådan litet offetfel som 10 mA ger 1.68 Ah fel i veckan
sedan vill man säkert föra in batteriets självurladdningskaraktäristik och peikert effekt (tillängliga Ah vid rådande strömuttag)
Jag håller oxå på att planera en batteriövervakare till mitt båtelmotorprojekt. Min tanke var att bara använda en bit av kabeln som shunt och sen mäta spänningsfallet över denna med en AVR. T.ex. med en Atmega16 (TQFP44) kan man väl mäta "differential gain channels" med ADn och få 7 resp 8 bitars upplösning vid 200x resp 10x förstärkning. Sen får man ju riktningen på strömmen på köpet. Detta kräver ju i princip inga ytterligare komponenter än AVRen. Borde inte det funka?