prototypen skrev:Det är väl en
Induction,...
Induktionsmotorer funkar bara på växelström och rotorn brukar kallas squirrelcage, eller ekorrhjul på svenska, beroende på konstruktionen.
Å andra sidan finns det induktionsmotorer som är konstruerade som en universalmotor, med kol, kollektor och lindat ankare men med flyttbar kolhållare.
Släpp på ac på fältlindningen och ha kolen kortslutna, så kan man variera hastigheten genom att flytta kolhållaren och därmed ändra läget på magnetfältet i ankaret i förhållande till matningsfältet.
Men detta funkar bara på ac för annars blir det inget inducerat till ankaret.
Och det var många år sen jag såg nån så det var kanske ingen bra lösning.
Å tredje sidan finns det ännu konstigare avarter på induktionsmotorer, t.ex. kommutatormotorn.
Ett lustigt bygge med både släpringar, kollektor och kol till förbannelse, mellan 30 och 100 brukar det vara, sittandes i två ringar som kan flyttas runt kollektorn.
Trefas matning på släpringarna, kommer ut växelström på de många kolen på kollektorn, denna växelström brukar vara flerfasig (4-8 faser) och kopplas till lindningen i statorn, som ser ut som en från en vanlig trefasmotor men med fler anslutningar.
Detta resulterar i en mekaniskt varvtalsreglerad trefasmotor med högt vridmoment.
Jag har försökt, men har aldrig lyckats begripa hur den fungerar då, men på nåt vis blir det en varierbar frekvens i rotorn som kopplat till statorn drar runt det hela.
Blue:
, det blir likspänning ut ur en borrmaskinsmotor om du nu tvunget ska motarbeta naturen med att använda en så olämplig motor som generator,
och du kommer nog inte vilja ha ditt bygge i sovrummet.
