Förstärkare med ST MJ802 transistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Depp

Inlägg av Depp »

Nu har jag fått en LM675 och kopplat den enl. rek. schema. förstärker fint men vågformen kommer inte ut riktigt som jag hade tänkt. Den övre sinusvågen blir mer som sluttande ramp neråt. Det blir likadant på alla sorters vågformer jag testade??
Testade att mata med spänningar från 16-60 med samma resultat.

Tyvärr vet jag inte hur man bifogar en bild för en bättre förklaring av signalen.

några ideer nån???

mvh
Depp

[/img]
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Rita i Paint, Word eller något annat program eller rita på papper och ta ett foto, spara som j-peg, ladda upp till www.geting.se (eller någon annan server). Inga åäö eller mellanslag

Kopiera den sträng du får för forum till meddelanderutan (i detta forum) lägg till ett mellanslag mellan de hakparanteser som är ihop, det är 2 ställen som måste ändras.

Ska jag säga som precis fått det att fungera.

Om detta nu lyckas kan vi nu beskåda din kurva.

Om du kopplat enligt beskrivningen, har du använt dubbel matning eller har du ordnat arbetspunkten på annat sätt?

Protte
Depp

Inlägg av Depp »

Dubbelmatning?? arbetspunkt??
Lite nya begrepp för mig, hoppas bilden kan ge dig bättre förståelse.

Här kommer ett försök på bilden i alla fall:

Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om du tittar på bilden till höger så är pinne 5 ansluten till en positiv spänning och pinne 3 till en negativ allt relaterat till GND=signaljord.

Pinne 1, ingången är ansluten till GND via ett motstånd som gör att utgångens spänning vill hålla sig omkring noll relativt GND. ger man positiv insignal så går utgången också positiv samma med negativ.

Bild

Protte
Depp

Inlägg av Depp »

hur menar du att pin 3 är ansluten till negativ spänning?
det var den enda pinen jag inte riktigt fattade, kopplar man på matningspänning med omvänd poläritet eller vad?
Jag hade bara kopplat jord från matningsspänningen på pin 3, rätt/fel??
Medans alla andra pins var kopplade till signalgeneratorns jord, rätt/fel??
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om du lägger till lite komponenter så fungerar det med enkel matning

Bild

Det som nu kommer ut är växelspänning + / plus / även en likspänning på halva drivspänningen så det kanske måste sitta en kondensator på utgången.

Protte
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Förlåt en gammal man,men jag fattar nog inte riktigt vart det här ska ta vägen?
Simon-lite oklarheter finns det nog-varför just 14V??40(!)st kretskort?vilken impedans har dessa?var kommer 50mA ifrån?DC eller?Du skriver att sinussignalen på INGÅNGEN blir fel-har du kollat att tongeneratorn är OK?
Om man har 40 st kretskort som ska matas med en sinussignal,då måste man ju tänka i termer av inimpedans,eller hur?Och då måste man absolut ha ett slutsteg eller liknande som kan leverera ström,alltså med låg impedans ut.Ett klass B slutsteg av enklaste sort-2 effekt plus någon/några drivtrissor räcker.Och då kan väl inte en opamp vara det bästa?Det allra enklaste vore väl kanske att ta en gammal förstärkare och minska förstärkningen i denna så klarar den nästan vad som helst på ingången.Den kan ju i alla fall leverera ström på utgången då den är gjord för lågohmig belastning.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

LM 675 kan leverera 3 A på utgången så det kanske inte är något problem.

Jag har en massa undringar också, man får som ingen respons av Depp

Ska han ha ut 14VAC så går det inte ur 20 VDC och det blir DC offset och vad ska drivas?

Det kanske är en massa prylar som ska drivas på 14 VAC och sedan sitter det en likriktarbrygga direkt efter och kunde lika bra drivas av 20VDC direkt utan något tjosan emellan.

Någon annan får fortsätta då jag ska iväg på jobb.

Protte
Depp

Inlägg av Depp »

Hallo Protte, hallo Rolf.

jag kanske var lite otydlig när jag förklarade innan.
UtSignalen från op-förstärkaren är lite förvrängd inte insignalen.
När vi skickade ut en signal på 0,8V från signalgeneratorn till förstärkaren fick vi ut en signal på 14V från förstärkaren men då lite förvrängd som tidigare bild visade.

Vad vi ska testa är kretskort till bilar, upp till 40 st samtidigt för att spara tid.
Signalen vi tar ut från signalgeneratorn+förstärkaren ska simulera tändning på/av med ett spänningsfall från 14V till 1,4V (se bild). Varje kort drar också 50mA, men det klarar en LM 675 att leverera. Vad varje kort har för impedans vet jag faktiskt inte.

Vet inte om jag utelämnat nån info, då jag inte vet vad som behövs för info. Om det är nåt specifikt ni behöver veta kan jag gärna försöka ta reda på det, tack för all hjälp ni gett så här långt.

mvh

Depp

Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

ÄNTLIGEN, vad ska du med en OP förstärkare, det där är ett digitalt problem som säkert går att lösa med MJ802 om vi hade fått veta bakgrunden FÖRST.

Är det strömförsörjning till korten eller är det signal från tändningen, är det current sink eller current source,(ström ut från kortet eller in till kortet)?

Från 14 V ned till 1,4 V lutar men upp igen verkar snabbare.

Har ni lagt korten i panel med anslutning i panelen till alla kort (som man bryter när man plundrar panelen för rationell test?

Protte
Depp

Inlägg av Depp »

Protte,

tack för ditt förslag på schema. Det funkade fin-fint med det.
Nästa steg för oss är att få spänningen att sjunka från 14 till 1,4 på 2 sec.
Detta försökte vi göra med att sänka frekvensen på signalen (blev 0,3 Hz)
vid den frekvensen ville OP:n inte vara med längre, ingen signal ut alls?
Har den nåt arbetsfrekvensområde som vi missat???

mvh
Depp
Skriv svar