Aktivt delningsfilter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Det stämmer som mri säger (ialla fall när det gäller försteg), lite osäker på om det även gäller utgångskondingen i det här schemat. Men som sagt: aktiva filter har jag inte provat att bygga än.

C11 (C12) kopplar du mellan +12V och GND och en likadan "kombination" mellan GND och -12V. Om du skall använda en kretskortstrafo och likriktare så kan du sätta dessa kondingar där istället om det passar bättre rent byggmässigt. Men vill du ha en bättre och stabiliserad lösning kanske du skall satsa på nedanstående (länken). Är ju inte så svårt eller dyrt att knåpa ihop ett själv.

Själv har jag använt ett litet kretskortstrafo på 2x12v tillsammans med ett enkelt strömförsörnings-kit som jag hittade i skrotlådan liknande det här:
http://www.electrokit.se/download/k83.pdf
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

MammaMumin: Aktiva filter är inte annorlunda än andra steg. In- och utkondensatorerna har till uppgift att blockera för eventuell likspänning mellan stegen, så att inte likspänningen i sig förstärks och gör att den egentliga signalen börjar klippa mot positiva eller negativa matningsspänningen.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Jag vet men på försteg brukar man ha ett motstånd efter kondingen (mot jord) så det bildas ett högpass-filter. Här är det ju inte så och då började hjärnan tänka baklänges så att säga ;). Jaja man börjar väl bli gammal.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det är ju inte ett högpassfilter man vill ha idealt, utan enbart dc-block. Resistorn på ingången är mest för att man ska ha en ingångsimpedans som inte är allt för hög, standard är väl 10 kΩ till 100 kΩ, då man har bevisat att spänningsöverföring är bättre än impedansanpassning (effektöverföring) i audiokopplingar.

I högpassdelen kan man sätta en dc-spänning av halva matningsspänningen efter första kondensatorn då man har en dc-block via den kondensatorn redan gratis. För lågpass delen blir det att att skaffa en dc-block, platskondningar är väl att föredra men kostar med hög kapacistans.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

xxargs skrev:Om du har in och utgångskondingar och inte kräver DC-genomgång så kan du biasera upp spänningen från ingångskondingen in mot OP-ampen så att den ligger på 12 Volt DC (sk. U/2-spänning och virtuell jord) tillverkad av en spänningsdelare via en motstånd så går det bra att mata med single ended 24 Volt. varge del som är AC-kopplad mot förra delen måste ha en sådan motstånd och U/2-biasspänning.

Se till att denna 12-volts-bias (U/2) är väl avfiltrerad - kanske tom. genom ett LP-filter mha OP-amp då alla störningar som ev. läcker igenom kommer att läggas in på ingången.
Har suttit och läst en del på nätet men lyckas inte riktigt få ihop det i huvudet hur jag ska koppla det, verkar som att det finns massa olika ideologier om hur man ska göra på nätet...

Någon som skulle kunna rita ett enkelt exempel på hur jag skulle få in det här?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om jag nu tar en TLE2426 (verkade vara en smart och enkel lösning) och ansluter "in" till 24V, "common" till 0V och "out" till allt jag har tänkt mig ha anslutet till jord så borde jag skapa en virtuell jord på ca 12V... right?

Hur biaserar jag då upp insignalen så att det stämmer med nivåerna?
Skriv svar